Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka opettaa 5-vuotiasta olemaan "itsekkäämpi"?

Vierailija
01.04.2012 |

On todella ihana tapaus, kiltti lapsi ja jakaa kaiken, mitä hänellä on, vaikka onkin pahamaineinen ainokainen. Karkkipäiväkarkeista tulee ensimmäisenä tarjoamaan meille vanhemmille; kylässä oleva kaveri saa leikkiä ihan millä vaan ilman vastalauseita; kun saa lahjaksi vaikkapa rahaa, sanoo että haluaa antaa siitä osan muillekin. Kuuli sivukorvalla kun juttelin miehelleni Viroon menevästä keräyksestä (lapsiperheille) ja oli jo antamassa puolta leluistaan mukaan... Hyvin epäitsekäs tapaus siis- ja nyt olen huolissani, että hän päätyy viimeistään kouluiässä hyväksikäytetyksi ominaisuutensa vuoksi.

Miten opettaa lapselle tervettä itsekkyyttä? Olemme koittaneet mieheni kanssa selittää lapselle ikätasoisesti mm. miksi on tärkeää että hänelle säästetään rahaa (eikä niin että hän jakelee sen muille), mutta tuntuu kuin emme saisi pointtiamme läpi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Mut jos noin sattuis asiat olemaan, niin sehän olis hienoa!

Vierailija
2/4 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkki on eri asia, mutta leluja/rahaa ei saa meillä antaa ilman lupaa pois. Joskus poika on tuota tehnyt, mutta jos olen saanut selville, olen muistuttanut säännöstä (on joskus meinannut antaa pois esimerkiksi arvokkaampia tavaroita, joiden arvoa ei ole itse ymmärtänyt, kun ovat olleet hänen mielestään hänelle 'turhia').

Joskus en ole ehtinyt väliin ja poika huomaamattani ehtinyt antaa esimerkiksi legoukkojansa kaverille. Sitten olisikin halunnut ne takaisin, kun on tullut katumapäälle. Olen sanonut, että jos menee antamaan jotain pois, niin takaisin ei ole kaverin pakko antaa. Ja jos on antanut pois ilman vanhempien lupaa, niin uuttakaan ei osteta tilalle. Yleensä tuo muistuttelu pysyy jonkin aikaa mielessä.

Ei viisivuotias vielä ymmärrä oikein sitä, että jos jotain antaa pois, niin sitä ei saakaan halutessaan takaisin. Seitsemänvuotias tuntuu jo vähän paremmin ymmärtävän tuota antamista, joten jos haluaa antaa leluja pikkuveljelle, muistutan siitä, ettei niitä annettuja sitten enää saa käydä ottamassa pienemmältä pois - pitää harkita mitä raskii antaa pysyvästi toiselle. Silloin yleensä pojan mieli muuttuu ja antaakin kenties vain yhden lelun veljelleen :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluikää, en mitenkään opettanut heitä itsekkäämmiksi, kyllä se muuttuu :)

Vierailija
4/4 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinulle provon huutelija: en todellakaan ole provo eikä tämä aprillipila vaan ihan oikea ongelma. Vissiin sinun kulmillasi asuu vähän toisenlaisia lapsia..?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän