Prkl! Oli pakko ostaa kalliita kananmunia, kun Rainbow-merkkiset oli loppu!
Kommentit (22)
noi "halpamerkkien" munat tulee kalliimmaksi.
ne maksokin varmaan ihan sikana enemmän. kai ostit luomua kuitenkin?
ihan tyhjä munahylly. Ei mitään jäljellä.
Toisaalta myös hävettäisi ostaa muuta
noi "halpamerkkien" munat tulee kalliimmaksi.
Kerro lisää?
Hyi että piti ostaa taviksia. Oli ne sentään omalta paikkakunnalta, mutta silti ärsytti. Ei niistä mitään ruokaa kyllä viitsi laittaa, leivontaan käytän. Pitää laittaa varmaan oma kanala pystyyn.
Hyi että piti ostaa taviksia. Oli ne sentään omalta paikkakunnalta, mutta silti ärsytti. Ei niistä mitään ruokaa kyllä viitsi laittaa, leivontaan käytän. Pitää laittaa varmaan oma kanala pystyyn.
eroa sillä on että käytätkö munat ruokaan vai leipomiseen, vai etkö syö niitä leivonnaisia kun niihin voi käyttää tavalliset munat.
Kuvitteleeko joku vielä tosiaan, että luomu on jotenkin supermahtavaa? Sehän on ihan huijausta koko homma. Viljelijät käyttävät pahempia myrkkyjä kuin ei-luomuviljelijät.
Kuvitteleeko joku vielä tosiaan, että luomu on jotenkin supermahtavaa? Sehän on ihan huijausta koko homma. Viljelijät käyttävät pahempia myrkkyjä kuin ei-luomuviljelijät.että luomuviljelijät käyttää pahempia myrkkyjä kuin tavanomaisesti viljelevät , se nyt on puppua.
eivät saa käyttää niitä torjunta-aineita ym. mitä muut viljelijät. Muiden käyttämät aineet ovat ns. parhaasta päästä, kun taas nämä luomuviljelijöiden käyttämät ovat pahempia myrkkyjä. Mutta kukin tavallaan, minä en ainakaan maksa ylihintaa mistään turhasta.
Minä ostan aina vapaan kanan munia. Ei ne kananmunat todellakaan ole niin järisyttävän kalliita, vaikka olis vähän erimerkkisiäkin. Tai riippuu tietysti siitä, ostaako niitä 10 vai 100. Ehkä nyt on joku munapula, pääsiäisenähän tehdään paljon kananmunasta herkkuja. Vähän niin kuin joulun alla tuli se voipula. Itsekin meinasin huomenna mennä Prismaan ja ostoslistalla on kananmunat, toivottavasti munapulaa ei ole täällä länsirannikolla.
kun en tajunnut että niiden ja luomukanojen elinolosuhteissa on se suurin ero, luulin että annetaan vaan luomuruokaa. Sen jälkeen kun kuulin kuinka paljon paremmat olot luomukanoilla on, en ole ostanut mitään muita munia. Kalliitahan ne on, mutta tavalliset ovat kyllä sitten ihan liian halpoja, tuottajalle ei jää mitään käteen.
Meillä kun munia menee niin vähän, on ihan sama vaikka maksaisi euron kappale.
Kuvitteleeko joku vielä tosiaan, että luomu on jotenkin supermahtavaa? Sehän on ihan huijausta koko homma. Viljelijät käyttävät pahempia myrkkyjä kuin ei-luomuviljelijät.
Haloo, kanojen suhteen kyse ei ole myrkyistä vaan siitä että luomukanat saavat parempaa ravintoa ja niillä on enemmän elintilaa.
Se vaikuttaa ihan suoraan munien makuun, mutta mitäs junteille mausta on väliä, kunhan halvalla saa...
kotimaisia?
Kotimaisissa kanaloissa on muuttunut säännöt.
Monet ulkomaiset kanalat ei ole vielä muuttaneetkaan kanaloita uusien sääntöjen mukaisiksi.
mutta sanonpa vielä minäkin, että älä ihmeessä osta vapaan kanan munia jos tavoitteenasi on eettinen valinta! Nämä ns. vapaan kanan munta ovat yleensä peräisin lattiakanalasta jossa tilaa on hyvin, hyvin vähän ja kanat aivan varmasti kärsivät (kyllä, olen itse käynyt tyypillisessä "vapaiden" kanojen kanalassa ja tiedän muutenkin mistä puhun). Ainut ero häkkikanalaan on se, että ei ole häkkejä. Eipä niitä tarvitakaan, kun kanat eivät pysty ahtauden vuoksi kuitenkaan liikkumaan.
Luomumuna on eettisin vaihtoehto, vaikka eipä luomutiloillakaan aina ole kovin kehuttavat olot (joillain toki on).
Minusta pitäisi luoda uusi luokitus, jossa ei vaadittaisi luomuutta, mutta sen sijaan hyviä oloja eläimille. Luomuus -vaatimus tarkoittaa lisämenoja, jotka voisi mieluummin laittaa eläinten hyvinvointiin, jos siis pitää (ja usein pitää) valita. Toki ruuan puhtaus on tärkeää, mutta itse ainakin olen joskus valmis tinkimään siitä. Eläinten oloista sen sijaan en ole, nehän ne tuotannolliset tosiasiat nahoissaan tuntevat ja maksavat omalla elämällään. No, itse olenkin kyllä vegaani, mutta ymmärrän että kaikki eivät halua olla siksi ihmisille pitäisikin antaa nykyistä parempi ja helpompi mahdollisuus eettisempään kuluttamiseen.
Minä ostan aina vapaan kanan munia. Ei ne kananmunat todellakaan ole niin järisyttävän kalliita, vaikka olis vähän erimerkkisiäkin. Tai riippuu tietysti siitä, ostaako niitä 10 vai 100. Ehkä nyt on joku munapula, pääsiäisenähän tehdään paljon kananmunasta herkkuja. Vähän niin kuin joulun alla tuli se voipula. Itsekin meinasin huomenna mennä Prismaan ja ostoslistalla on kananmunat, toivottavasti munapulaa ei ole täällä länsirannikolla.
Lakia muutettiin niin, että häkkikanalat kiellettiin. Tästä syystä moni pienviljelijä lopetti (ei varaa kalliisiin investointeihin) -> munapula. Olkaa tyytyväisiä, kanojen puolesta kaakattajat :)
mutta sanonpa vielä minäkin, että älä ihmeessä osta vapaan kanan munia jos tavoitteenasi on eettinen valinta! Nämä ns. vapaan kanan munta ovat yleensä peräisin lattiakanalasta jossa tilaa on hyvin, hyvin vähän ja kanat aivan varmasti kärsivät (kyllä, olen itse käynyt tyypillisessä "vapaiden" kanojen kanalassa ja tiedän muutenkin mistä puhun). Ainut ero häkkikanalaan on se, että ei ole häkkejä. Eipä niitä tarvitakaan, kun kanat eivät pysty ahtauden vuoksi kuitenkaan liikkumaan.
Luomumuna on eettisin vaihtoehto, vaikka eipä luomutiloillakaan aina ole kovin kehuttavat olot (joillain toki on).
Minusta pitäisi luoda uusi luokitus, jossa ei vaadittaisi luomuutta, mutta sen sijaan hyviä oloja eläimille. Luomuus -vaatimus tarkoittaa lisämenoja, jotka voisi mieluummin laittaa eläinten hyvinvointiin, jos siis pitää (ja usein pitää) valita. Toki ruuan puhtaus on tärkeää, mutta itse ainakin olen joskus valmis tinkimään siitä. Eläinten oloista sen sijaan en ole, nehän ne tuotannolliset tosiasiat nahoissaan tuntevat ja maksavat omalla elämällään. No, itse olenkin kyllä vegaani, mutta ymmärrän että kaikki eivät halua olla siksi ihmisille pitäisikin antaa nykyistä parempi ja helpompi mahdollisuus eettisempään kuluttamiseen.
Luomueläimillä on myös se vaatimus, että niitten pitää saada toteuttaa luntaisia taipumuksiaan ja tilaa on oltava enemmän. Luomukanojen on saatava ulkoilla ja kuoputtaa, esimerkiksi.
Mulla ei väliä , munat kun munat käy, kun vain jotain saan?
- no mene ropeloimaan naapurin isukin munia, jos kerran mikä tahansa muna käy :D
vaahtoutumiseen vaikuttaa se kuinka tuoreita munat on. Juuri munitut munat eivat vaahtoudu hyvin , siihen ei vaikuta juurikaan se onko ne luomua vai ei