50e.sillä on ostettava KAIKKI ruoka kuukaudeksi. neuvoja?
olen onneksi keittiöalalla töissä, eli sieltä saan joka pv jämäruokaa kotiin.
mutta muuten siis tuo 50e. minä ja eskarilainen.
mitä ostan?
ajattelin, että josko ihan menisin lidliin... kun sitä niin kehutaan?
Kommentit (31)
eli jos oikeasti haluat halpaa, niin tee täsmäostoksia Lidlistä ja isot ostoksetm uusta kaupasta. Kauden kasviksia, soijarouhetta, maitotuotteet halvalla Lidlistä, tee peltileipää tai sämpylöitä itse jne. Mieti miten niitä jämäruokia voisi jatkaa.
mitä ostan?
ajattelin, että josko ihan menisin lidliin... kun sitä niin kehutaan?
Osta sillä 50e budjetoinnin neuvontaa, jos työssäkäyvälle jää noin vähän kuukaudessa ruokaan rahaa.
velliä ja puuroa. Jos kerran saat jämäruokaa, niin varaa se raha margariiniin ja maitoon ja leivo leipä (vai saatko sitäkin). Itse lainaisin jo sukulaiselta satasen.
mitä ostan?
ajattelin, että josko ihan menisin lidliin... kun sitä niin kehutaan?Osta sillä 50e budjetoinnin neuvontaa, jos työssäkäyvälle jää noin vähän kuukaudessa ruokaan rahaa.
ruuat viideksi päiväksi:) Jollain menee vissiin vielä huonommin. No on kyl vähän enemmän jengiäkin: 2 lasta ja vanhemmat. No Lidliin ajattelin mennä anyways.
kaapit ja pakastin ja hyödynnä kaikki, mitä siellä on.
Jos ostat pussin puuroriisiä ja kaurahiutaleita, saat halvalla monta ateriaa.
Purkkihernekeitto on halpaa.
Jos sulla on jauhoja ja aineksia kuivakaapissa, tee sämpylöitä.
Makaroonia ja jauhelihaa.
Makaroonia ja purkki pestoa.
Kalapuikkoja.
Pinaattikeittoa.
Kananmunia (jos niitä nyt kaupoissa on).
Uunijuureksia, kaalilaatikkoa, porkkanaraastetta...
Ja hyödynnä ne työpaikan ruoat, jos kerran mahdollista.
Saisitko seurakunnan diakonilta tai sosiaalitoimistosta apua? Onko sulla vanhempia, jotka voisi auttaa?
jauhoihin ja hiutaleisiin, hiivaan, öljyyn,leivinjauheeseen, kananmuniin ja leivo kaikki itse.
Makaronia lidlistä eurolla 5 pss
Soijarouhetta jatka sillä jauhelihaa/korvaa kokonaan. 1 pkt riittää useaksi kerraksi.
Pakko sun on lainata jostain ei 50e pärjää kyllä mitenkään.
Osta tarjouksesta kilo juustoa
Maidot lidlistä
1,6 €/pv saa makaroonia, kauraryynejä ja maitoa.
ja löytyy jopa jääkaapistakin jotain; yksi kaalinpää:D
juuri syötiin 3pv kaalilaatikkoa, taidanpa tehdä taas:) jos vain löytäisi tarjousjauhelihaa.
soijarouheitakin on... täytyy yritää niistä jotain jatketta vaikka. ei sitä oikein paljaalteen pysty syömään, olen yrittänyt kyllä.
ap
Mutta jos sinä saat syödä töissä ja lapsi syö hoidossa ja vielä saat töistä jämiä, niin okei jotain mahkuja on, mutta tiukkaa tekee silti.
Olisiko sulla jotain mitä voisit myydä huutiksessa.
Mutta joka tapauksessa et voi ostaa kaupasta yhtään kertaa mitään kallista. Eli ei juustoa, sitä ilmankin pärjää. Maitoa vain lapselle iltaruualle. Sämpylät tai leivät voi leipoa veteenkin. Leipää ei kannata ostaa, se on kallista. Leivot itse.
Eli kuten joku sanoi, niin ostat jauhoja ja hiutaleita, että saat leivottua. Vastaleivottuna kun laittaa vähän margariinia päälle, niin saatte herkkupalaa, eikä maksa paljon.
Aamu- tai iltapalalla puuroa, ei leipää, sillä leivänpäälliset on kalliita. Paitsi jos tykkäätte sämpylöistä vain margariinilla ja kurkulla, niin ei sekään kovin kallista ole. Marjapuuroa viikonlopun välipalaksi, jos sulla on marjoja pakkasessa.
Oikeesti tosi vähän saat tuolla viidelläkympillä, se on kympin viikossa. Paljon on töistä saatava tähteitä. Katso, että niistä jää tarpeeksi viikonlopulle, että saatte silloin lämpimät ruuat.
Voit käyttää sen maustettuna makaronilaatikkoon, kaalilaatikkoon, lasagneet, kastikkeeseen jne.
ja mausta voimakkaammin kuin maustaisit jauhelihan, koska siinä ei ole rasvaa (rasvamolekyylit johtaa makuja voimakkaasti, tutkittua tiedettä!, siksi rasvainen ruoka maistuu niin hyvältä). Käytät sitä jauhelihan tilalla. Esim. "jauhelihakastike".
ja itsetehty hernekeitto on halpaa.
miten sä oot noin tukalaan tilanteeseen joutunut?
mitäs jos lapsi sairastuu tms? eikö tosiaan löydy tuttua kuka lainais?
tsemiä tuhannesti! muistan kyllä miten ahistavaa tuo oli,kun joutu elää tosi niukasti..
Minusta 50 euroa on liian vähän kahdelle ihmiselle kuukaudeksi. Vaikka arjet pärjäisittekin jämäruuilla ja lapsi eskarissa saamallaan lounaalla, niin viikonloputkin pitäisi pärjätä ja aamupalat ja iltapalat syödä.
Pelkkiin leipiin ja maitoon uppoaa herkästi tuo 50 e kuussa. Lapsi tarvitsisi 600 mg kalsiumia päivässä eli puolisen litraa maitoa, ja sinä 800 mg eli melkein 7 dl maitoa.
Jos tuo nyt kumminkin on poikkeuksellista, ettekä ole usein noin niukalla ruokavaliolla, niin tässä vinkkejä:
- puuroa aamupalaksi. Paketti neljän viljan hiutaleita näkyi ainakin toissapäivänä olevan Lidlissä alle euron. Parista paketista saa aamupalat kuukaudeksi teille molemmille.
- Sämpylää kannattaa leipoa itse. Muutamalla eurolla saat kuukauden ilta- ja aamupalasämpylät (kahdella 2kg jauhopussilla saa 3-4 satsia sämpylöitä).
- leikkeleet ja juustot voit unohtaa
- maitoa 30 prk = 25 euroa
- osta herneitä ja tee iso kattilallinen hernaria, joukkoon sikanauta-jauhelihaa ja porkkanaa, hinta noin 5 euroa -> saat keitto pakkaseen kymmenen annosta (vähintään)
- makaronilaatikkoa iso vuoka itse tehtynä, viitisen euroa, 8 annosta. Hernarilla ja makaronilaatikolla selviätte jo 18 ateriaa eli jos viikonlopussa syödään 2x4 ateriaa, teillä on yli puolet viikonloppuaterioista kuitattuna.
- lisäksi osta munia, niitä saa halvalla ja niistä saa eläinkunnan proteiinia.
- Jos vielä on yhtään rahaa jäljellä, osta porkkanaa ja perunaa ja tee porkkanasosekeittoa ja muusia. Kastikkeen saat vaikkapa siitä soijarouheesta. Halpaa kastiketta saa myös broilerista tai sei-pakasteesta.
Joka tapauksessa minusta 50 e on liian vähän.
Missä saa laillisesti jämäruokaa kotiin?
Helsingissä se on järestäen kielletty,edes hyväntekeväisyys syistä ei saa asunnottomille antaa.
itse en ainakaan. Mielestäni kotona leivotut leivät ja sämpylät ovat mauttomia ja suorastaan pahoja heti jäähdyttyään, kuivahtavatkin alta aikayksikön. Sama pätee sekä omiin että toisten tekeleisiin. Leipäjonon vanhenevat leivätkin ovat parempia.
Oon kokeillut vaikka millaisia sämpyläohjeita ja lapsena söin äidin tekemiä, ei vedä vertoja ostetuille. Mummo teki hyviä mutta se onkin sit se ainoa poikkeus johon oon törmännyt. Oon mieluummin ilman tai syön näkkäriä.
mut esim. k-marketissa perunat 5 kg euron. Sit jauhoja, hiivaa, kaalia, pakastekalaa, puurohiutaleita... Onneksi olet keittiöalalla, niin osaat tehdä itse ja soveltaa. Leivot leivät, paljon vaan perunaa ja ruskeaa kastiketta, porkkanaraasteesta vitamiinit. Kaivelet kaikki pakastimen syömäkelpoiset, samoin kuivakaapista.
Tiukkaa tekee ja herkuille ei ole kyllä tuossa budjetissa tilaa, tsemppiä!!
Hyvät leivät syntyvät juuresta ja vaativat useamman alustamisen.
hakea ainakin makaronia (20snt/pussi). Etsi paikallinen Sale ja tsekkaile, milloin laittavat jauhelihat tms. puoleen hintaan. Iltapalaksi puuroja ja kiisseleitä.