Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheellinen nelikymppinen mies pääsee työhaastatteluihin naista helpommin

Vierailija
29.03.2012 |

Pyrin samoihin paikkoihin kuin mieheni, jolla on samantasoinen korkeakoulutus mutta vaatimattomammat työtodistukset. Minulla on myös kansainvälistä työkokemusta ja olen miestäni sosiaalisempi. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja olen ollut lastensaannin vuoksi 3 vuotta pois työmarkkinoilta mutta nyt olen taas työelämässä. Mies on hakenut kokeeksi kaikkiin samoihin nykyistä työpaikkaansa vaativampiin paikkoihin kuin minä ja on päässyt KAIKKIIN paikkoihin haastatteluvaiheeseen. Hän kuitenkin haluaa pitää nykyisen työpaikkansa. Minä olen 36-vuotias, mieheni on 39-vuotias. Molemmilla on tällä hetkellä samantasoinen työsuhde. Mieheltä ei kysytä koskaan perhetilanteesta ja lastenhoidon järjestämisestä lasten sairastellessa, minulta tuo kysymys kysytään AINA, joskus kyllä mainitaan että "tätähän ei periaatteessa saisi kysyä mutta..."

Kyseessä IT-ala.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut että nainen on aina väärän ikäinen. Kaikki +25-vuotiaat naiset ovat työnantajien kannalta riski-iässä sillä he ovat lapsentekovaiheessa. Kaikki +30-vuotiaat naiset ovat riski-iässä sillä he ovat paitsi lapsenteko- myös lapsenhoitovaiheessa. +40-vuotiaat naiset ovat paitsi lapsenhoitovaiheessa myös menettäneet seksuaalisen vetovoimansa eli edustavuutensa yrityksessä ja ovat sen vuoksi riski-iässä.

Vierailija
2/3 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa työnantajassa epävarmuutta aiheuttaviin kysymyksiin jo hakemuskirjeessä: Lapset on nyt tehty ja lastenhoito on kunnossa, joten haluat palata työelämään täysipainoisesti. Sinulle on tärkeää, ettei työuraasi tule enää katkoja. Haet työpaikkaa, johon voi sitoutua ja jossa on mahdollisuus kehittyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota aloitustasi lehtiin. Äläkä tyrkytä sitä minnekään turhiin naistenlehtiin, vaan Hesariin, Kauppalehteen ja Maaseudun Tulevaisuuteen. Niitä päättäjät lukevat.

Annat haastattelun nimettömänä, niin siitä ei tule sinulle mitään haittaa. Tuo nimettömyys pitää vaatia jo haastattelupyynnön kohdalla.

Niin ja minulla on samansuuntaisia kokemuksia omasta entisestä työpaikastani. Olin määräaikaisessa työsuhteessa samaan työnantajaan katkotta kuuden vuoden ajan. Mutta kun sain lapsen, niin määräaikaisuutta ei enää jatkettu. Siinä ei tietenkään ollut mitään laitonta sinänsä.

Mutta tuon tilanteen epätasa-arvoisuus nousee esiin siinä, että samalla työnantajalla oli määräaikaisissa työsuhteissa samoissa tehtävissä kuin minä myös miehiä, jotka saivat lapsia. Heidän kenenkään määräaikaisuudet eivät kuitenkaan loppuneet lastensaantiin, vaan he porskuttivat töissä entiseen malliin vielä vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän