antaisitko tällaiselle miehelle vielä mahdollisuuden?
Mies on täysraitis. Hyvinä aikoina hellä, huomioonottava, ystävällinen, mukava. Huonoina aikoina (jotka voivat alkaa koska tahansa ilman näkyvää ärsykettä) mies on ilkeä, vttumainen, räyhää, syyttelee, alistaa, manipuloi...
Olen saanut tarpeekseni ja pistin suhteen jäähylle. Näitä on ollut ennenkin, viimeisin n. puoli vuotta sitten kun mies sai huutoraivokohtauksia ilman mitään näkyvää syytä ja koetti vierittää syyn mun niskaani (tyyliin kävelin väärällä tavalla). Silloin hän hakeutui hoitoon, kävi tammikuulle asti pari kertaa kk setvimässä tunnelukkojaan mutta lopetti kun hoitsunsa ei ole muistanut lähettää peruuntuneen ajan tilalle uutta. Mies tulkitsee sen niin että on terve eikä tarvitse nuppimaakarin palveluita. Samalla hän on kuitenkin esineellistävä, dominoiva, alistava päällepäsmäri, joka ei ole koskaan vastuussa mistään sanomisistaan/tekemisistään.
Mä olen täysin hajalla, enkä enää jaksaisi. Pitäisikö mielestäsi miehelle antaa vielä mahdollisuus vai joko on aika antaa olla?
Kommentit (34)
Viimeksi kun koetin keskustella aiheesta 'vitsisi loukkaavat minua pahasti' mies väänsi asian niin päin että loukkaannun koska olen heikko ja sairas. En keksi kovinkaan montaa naista joka ei loukkaantuisi jos miesystävä esittäisi hyvin karkein sanoin että miehen tarjoamasta palveluksesta olisi yhtäkkiä velkaa seksuaalisia suorituksia joista mies tietää että en niitä halua... Ja siis ei ollut oikeasti vitsi vaan mies jankkasi useampana päivänä tekemänsä palveluksen jälkeen että 'kyllähän sä tiedät millä sä sen maksat' ja kuvaili myös yksityiskohtaisesti mitä multa edellyttää ja kun kieltäydyin, olin huumorintajuton, sairas herkkis joka vaan ei ymmärrä.Samaa rataa kaikki muukin menee, miehellä on mielestään oikeus.
Mä olen täysin hajalla, enkä enää jaksaisi.
3 vielä. Ei kannata kirjoitella mitään kirjeitä tai pyrkiä selittämään. Se saa vain syyn vängätä vastaan. Näkee sun argumentit ja keksii vasta-argumentteja, pyörittää koko sopan nurinpäin ja esittää sulle vakuuttavat perusteet, miksi vika on sinussa ja olet todennäköisesti hullu.
Toisin kuin yleensä av-palstan jutuissa, tuo kaveri kuulostaa oikeasti narsistilta. Noiden kanssa pitää vain pitää oma päänsä ja jäitä hatussa. Älä provosoidu, älä keskustele, älä selittele. Lähde pois. Siinä kaverissa ei ole mitään vikaa omasta mielestään, ei nyt eikä ensi viikolla. Mitä nopeammin pääset eroon, sen parempi.
Onko appi kenties tehnyt lehtolapsen?
Hei ap
eroa vaan, älä ota takaisin. Erosin ihan vastaavanlaisesta tapauksesta vuosi sitten, ja joka sekunti sen jälkeen on ollut yhtä juhlaa.
Vasta eron jälkeen mies suostui lääkärille, ja syö nyt jotain lääkkeitä ahdistuneisuushäiriöön tai rajatilaan, what ever, mua ei se enää kiinnosta. Mankuu mua takaisin, en ota riskiä enää (tapailen uutta miestäkin).
Näen sen lasten naamasta, miten meillä on nyt rauhallista.
terv. kolmen yh-äiti
Ei enää uusia mahdollisuuksia. Hän ei muutu.
Pilaat oman elämäsi tuon miehen takia. Kuvaamasi käytös ei ole normaalia, eikä sitä tarvitse hyväksyä.
Voithan tietysti vielä yrittää, mutta kohta olet taas tässä samassa pisteessä.
Diagnostiset kriteerit 301.83
Rajatilapersoonallisuushäiriölle Pysyvä käyttäytymismalli epävakaudesta ihmissuhteissa, käsityksessä itsestään, ja mielialoistaan ja merkittävä impulsiivisuus alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi vähintään viisi tai useampaa seuraavaa:
(1) hätääntyneet ponnistelut välttää todellinen tai kuviteltu hylkääminen.
Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.
(2) käyttäytymismalli epävakaita ja kiihkeitä ihmissuhteita joille on luonteenomaista vaihtelu äärimmäisestä ihailusta vähättelyyn
(3) identiteetin häiriintyneisyys: merkittävästi ja pysyvästi epävakaa käsitys tai tunne itsestä
(4) impulsiivisuus vähintään kahdella alueella jotka ovat todennäköisesti itseä vahingoittavia (esim., tuhlaaminen, seksi, aineiden väärinkäyttö, piittaamaton ajaminen, ahmimishäiriö).
Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.
(5) toistuva itsemurhakäyttäytyminen, eleet, tai uhkaukset, tai itseään vahingoittava käyttäytyminen
(6) tunne-elämän epävakauden johdosta merkittävän herkästi reagoiva mieliala (esim. voimakas jaksottainen dysforia, ärtyisyys, tai ahdistuneisuus kestäen tavallisesti muutaman tunnin ja vain harvoin pidempään kuin muutaman päivän)
(7) jatkuvat tyhjyyden tunteet
(8) epäasiallisen voimakas viha tai vaikeudet kontrolloida vihaa (esim. menettää usein malttinsa, jatkuva kiukku, toistuvat fyysiset tappelut)
(9) tilapäiset, stressiin liittyvät paranoidiset (=vainoharhaiset) ajatukset tai vakavat erilliset oireet
Etsi itsellsi täyspäinen mies. Pelkkä täysraittius ei riitä.
Onko tuo siis narsistinen mies?
On kyllä edellisen liiton lapsilleen opettanut että isä on kuningas enkä ole koskaan nähnyt lasten kapinoivan isää vastaan, ennemminkin näyttää että pyrkisivät arvaamaan mitä isä tahtoo ennen kuin isä edes tietää tahtovansa.
Mä olen pitkään kuvitellut että nmiehellä on 'vain' tunteidenhallinan ongelmaa, mutta nyt kun ajattelen tarkemmin niin koskaan mikään ei ole ollut hänen vikaa. Ulkopuolinen syys raivarille voi olla vaikka se, että koira katsoi väärään aikaan väärään suuntaan tai että eteisen matolla on hiekanmuru..
Kunpa mun voimat riittäs katkoa välit tällä kertaa täysin. Tuo mies tappaa mut muuten, ainakin henkisesti.
3 vielä. Ei täällä kukaan voi tehdä diagnoosia persoonallisuushäiriöstä, mutta kuulostaa joka tapauksessa siltä, että ei kannata jatkaa. Kusipäinen besserwisser se on joka tapauksessa. Mulla tosiaan oli samanlainen mies ja kadun vain sitä, että en lähtenyt aiemmin. Ei ole normaalia, että saa pelätä sanojaan ja tekemisiään omassa kodissaan. Normaaleja miehiä on vapaana paljon.
Minä ainakin arvostan itseäni sen verran että mieluummin olen ilman kuin tuollaisen kanssa.
Se mies kerjää aina uutta mahdollisuutta. Tai oikeastaan kuvio menee niin että ensin hän kertoo ettei halua olla suhteessa, joka on vain kiva ja hyvä. Hän haluaa maata järisyttävää rakkautta, ehdotonta omistautumista molemmin puolin, olla se ykkönen kumppaninsa elämässä. Hän ei halua jäädä toiseksi lapselle, työlle, harrastuksille, millekään.
Kun sitten sellaiseen jatkuvaan intensiiviseen läsnäoloon ei pysty, (siis oikeasti, ei kai kukaan voi olla vuosia aina intensiivisesti läsnä ja henkisesti saatavilla?) mies haluaa miettiä suhteen laatua. Pari viimeistä kertaa olen todennut että jos ei riitä, ovi on tuossa. Joka saa miehen ihan paniikkiin ja selittämään ettei hän erota halua, hän haluaa olla kanssani enemmän.
Ja siitä sitten lähtee sellainen vuoristyorata, jossa välillä mut haukutaan alimpaan helvettiin ja kerrotaan kuinka en koskaan tule kenenkään kanssa onnistumaan koska en hänen kanssaan onnistu ja sitten taas nostetaan jalustalle, kerrotaan kuinka kukaan ei koskaan ole ollut hänelle yhtä hyvä kuin minä. Kuinka kenelläkään ei voi koskaan olla yhtä upeaa kuin meillä kahdella kunhan meillä vain on aikaa toisillemme, ilman ulkopuolisen maailman häiriöitä.
Lopputulema on sitten se, että aina jos en käyttäydy oikein, mua uhataan erolla ja kun se ei enää kaikkien vuosien jälkeen hetkauta, mies menee paniikkiin ja käyttää kaikki mahdolliset keinot pitääkseen mut liekassa kii.
3 kommentoi. Juuri noin se menee! Niin se suunnilleen oli meilläkin. Omistautuva rakkaus, muita ei siedetty. Meille ei saanut tulla ketään edes kylään, koska piti elää vain toisillemme. Se ei käynyt missään, halveksi kaikkia muita ihmisiä jne. Oikeastaan hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo kun tajusin, ettei sillä ole kavereita. Kusipää.
Ei tosiaan auta, jos mies ei kerran oikeasti näe itsessään vikaa. Hän sanoo vain niin saadakseen sinut taas otteeseensa. Älä usko enää mitään lepyttelyjä tai kauniita sanoja. Olet tehnyt tarpeeksi.
Tuollainen narsisti ei kestä, jos joku mainitsee virheestä, koska narsisti ei tee virheitä. Itsellesi tekisi varmasti hyvää kirjata ylös kaikki ne kerrat, kun olet joustanut ja kuunnellut miehen syytöksiä aivan naurettavista jutuista ja laittaa siten pisteen koko touhulle. Mutta en ole varma, onko mitään hyötyä siitä, että lähetät kirjoituksesi miehelle, koska hän ei todennäköisesti tyydy loukkaantumaan verisesti vaan yrittää tulla oikaisemaan sinua virheistäsi... Itse tiedät, loukkaantuuko mies niin, ettei halua/kestä olla yhteydessä, jolloin kirjeen kirjoittamisella olisi hyvä funtio, vai provosoiko se hänet roikkumaan perässäsi ja huutamaan oikaisujaan noloissa paikoissa.