Kortisonin painonnousuvaikutuksen estäminen?
Osaisitko joku teistä auttaa?
Olen saamassa suuren määrän kortisonia syöpäni hoitoon. Lääkäri mainitsi kortisonin aiheuttaman painonnoususta.
Olisin mieluummin ilman kyseistä lääkettä, koska kaksi sukulaistani on ollut todella huonovointisia hoitoa saadessaan. Kortisonihoitoa ei voi kuitenkaan välttää mitenkään.
Ymmärrän, että minun tulisi jatkossakin syödä mahdollisimman kevyttä ruokaa, jotta painoni ei nousisi.
Tyhmä kysymys: onko jokin erityinen ruoka-aine, jota kannattaisi nyt suosia? Onko mistään nesteenpoistojutuista (mansikat, ananas jne.) apua? Entä proteiinista tms.?
Liikunnasta on tietenkin hyötyä myös tässä tilanteessa.
Hoitoni takia painoni pitäisi pysyä mahdollisimman samana.
Kiitos avusta! :)
Kommentit (11)
Vettä juon jo muutenkin runsaasti.
Huomasin tänään, että vihreä tee ei sovi toisen saamani lääkkeen kanssa. Kiintoisaa. :)
Huomasin tänään, että vihreä tee ei sovi toisen saamani lääkkeen kanssa. Kiintoisaa. :)
Enpä olisi arvannut tuollaista.
kortisoni vain tilapäinen kuuri? Kysy onko annostus ehdoton vai selviäisitkö pienemmällä määrällä. Muuten käytät vain perinteisiä painon kurissapitomenetelmiä eli liikuntaa ja kevyttä ruokaa. Annoskokoja voit jopa lisätä, jos vaihdat osan ruoasta kasviksiin.
Siltikin sanoisin, että noin vakavan taudin hoidossa pieni painonnousu ei kuulosta kauhean merkitykselliseltä. Kortisonia kuitenkin kannattaa syödä, sillä siitä on todellista hyötyä.
en osaa ihmeemmin auttaa. Kortisoni aiheuttaa sen, että on kauhea nälkä koko ajan. Sen vuoksi se nostaa painoa kun tulee syötyä paljon. Tietysti se myös turvottaa. Eli jos pystyt vastustamaan sitä ruuan himoa, niin tuskin se paino kovin kauheasti nousee.
Millaisista kortisonimääristä on kyse ja miten pitkään sitä annetaan, tiedätkö jo sen?
lihomista vaikka paino nousee. Kortisonia ei mitenkään välttämättä kannata syödä, kannattaa punnita tarkkaa haitat ja hyödyt. Ja googlettaa. Varsinkin ulkomailta tulleet lääkärit määrää sitä aika kevein perustein. Konsultoi jotain muutakin kun omaas.
ns. kuukasvot eli pyöristää poskia, mutta se poistuu kyllä kun kortisoniannos laskee. Muuten syö normaalia ruokaa, mutta älä lotraa rasvalla.
Kortisoni tosiaan tahtoo lisätä ruokahalua. Kun sen tietää, pitää vaan olla tiukkana ja pitää ne tietyt ruoka-ajat ja siinä välissä rouskuttaa porkkanaa ja tomaattia :).
Eivätköhän lääkärit tiedä parhaiten, jos sitä kortisonia todella tarvitsee. Silloin sitä on paras syödä. Itse olen joutunut syömään suuriakin annoksia reumasairauteen vuosia. Mieluummin syö kortisonia kuin makaa liikuntakyvyttömänä sairaalassa jatkuvasti :).
Kortisonia ei voi mitenkään välttää. Tarkkoja määriä en vielä tiedä, mutta ne ovat ymmärtääkseni erittäin suuria.
Asiaa hoitaa yliopistollinen sairaala, joten määrät ovat varmasti oikeita.
Ap
Ainakin mulla painon nousu pysähtyi ja alkoi jopa laskemaan vhh:n myötä. Kortisoni vaikuttaa niin paljon insuliiniin ja muihin hormooneihin, että ainoastaan vhh:lla pystyy sitä edes vähän korjaamaan. Luin aikoinani monia kirjoja tuosta asiasta. Loppujen lopuksi kävi niin, että pääsin sytostaateista ja kortisonista kokonaan eroon. Nyt olen ollut ilman lääkkeitä jo nelisen vuotta ja kaikki kortisonin tuomat kilot on lähtenyt aikaa sitten. Kannattaa etsiä tietoa ja perehtyä tuohon asiaan.
Toivottavasti voit jo paljon paremmin.
Luinkin jo aiheesta Karppisivuilta. Joku kertoi, etteivät liha ja kasvikset maistu, kun mieli huutaa hiilareita... :))
Ja vihreää teetä?
Tsemppiä! :)