Ristiriita iltapäivähoidon suhteen...
Lapseni saa mennä mummolaan aina koulun jälkeen välipalalle ja hoitoon. Olemme toivoneet että lapsi tekisi siellä läksynsä. Jotain ehkä rääpii, mutta suurin osa tuntuu jäävän tekemättä, mummolle puhutaan paskaa päin naamaa että "tehty on" ja sit saa mennä tietokoneelle.
Oon monta kertaa pyytänyt, että lasta ei päästetä tietokoneelle, jotta ne läksyt tulevat varmasti tehtyä. Jos on tylsää eikä mitään tekemistä, luulis sitten tekevänsä edes ne läksyt.
Mut ei. Tuntuu ristiriitaiselta, kun on kovasti kiitollinen lapsen saamasta hoidosta, mutta silti siellä toimitaan vastoin mun toiveita. Ei nyt mitenkään vahingollisesti, mutta kuitenkin... Ei meinaa illan tunnit riittää läksyjen tekemiseen.
Kommentit (8)
Isovanhemmat kasvattavat lapsesi ettei valehtelisi päin naamaa? Ehkä se olisi sinun hommasi. Ehkä isovanhemmat ovat todenneet, että heille liian työlästä alkaa lasta komentamaan läksyjen tekoon, kun lasta ei huvita.
johan he ovat yhden sukupolven kanssa käyneet läksyhelvetin läpi.
Vastuu kaatuu sinulle, ei isovanhemmille.
Kuten eräs isovanhempi taannoin mulle sanoi: "kun on kerran muksuja kasvattanut ja niille huutanut, niin lastenlasten kanssa ei jaksa enää vääntää" Tuo on niin tosi.
Ap hyvä, anna olla. Ei kai iltapäivähoitoa tarvitsevan lapsen läksyt voi tunteja kestää. Itse olet laiska, kun et jaksa niitä valvoa vaan haluaisit ulkoistaa sen mummulle. Anna olla ja lopeta tuollaisten miettiminen.
Ihmettelen hieman tuota ettei teillä illat meinaa riittää läksyjen tekoon. Jos näin todella on niin olisiko syytä tarkistaa perheen iltamenot siten että läksyihin jää aikaa?
Itse en mummolta kehtaisi sitä vaatia, se on teidän vanhempien tehtävä.
Mä mielestäni alleviivasin tuota kiitollisuuttani välipalasta ja vahtimisesta. Asumme itse sen verran kauempana koulusta, että tämä isompi lapsi (11v.) menee mielellään mummolaan koulun jälkeen.
Ja ei, mun vanhempani eivät ole koskaan käyneet läksyhelvettejä läpi kuin ehkä omalla kohdallaan jos silloinkaan, minusta ei ole sen suhteen ollut vaivaa.
Eikä niistä läksyistä lapsen kanssa tarvitse kinata. Se on vaan niin että kone kiinni ja kaappiin, mun äidilläni on sen verran auktoriteettia ettei sen tarttis sanoa kuin kerran.
Lapsi on hidas tekemään läksyjään, mummolla olisi keskittymisrauha kohdallaan, kotona illalla on paljon muutakin elämään ja hässäkkää, jolloin keskittyminen on vaikeampaa ja hommat venyy ja venyy.
Ja kyllä mä valvon. Katson lähes päivä ruuan jälkeen kaikki kirjat läpi, ja yllättäen siellä on jäänyt tekemättä aivan selviä läksyjä. Ja osa on sitten sellaisia mitä ei ole minnekään merkattu, erittäin hankalaa valvoa. Mummon ei todellakaan tarvitse kirjoja avata, riittää että tietokone pysyy kiinni, ja kuten sanoin niin läksyt voisivat alkaa hoitumaan automaattisesti kun ei enää ole kivempaakaan tekemistä.
Mut onneks mä nyt juttelin asiasta juuri mummon kanssa ja se oli tästä toimintatavasta samaa mieltä, että kone menee kiinni kun ei kerta ole läksyjä sovitusti hoidettu, enkä tosiaan saanut kuvaa, että mua pidettäisiin kiittämättömänä. Toivottavasti alkaa taas sujumaan.
-ap-
että te auttaisitte läksyissä ettei heidän tarvitse. Tai sitten ihan oikeasti luottavat, kun lapsi sanoo, että tehty on, eivätkä tarkasta.
Milläs luokalla läksyjä tehdään tuntikausia illalla? Vai onko lapsi yömyöhään mummolassa hoidossa?