Miksi imetys luokitellaan epäonnistuneeksi, jos ei täysimetä 6 kk?
Viittaan tähän viestiin, mikä kirjoitettiin tuossa äidinmaidon rauta -keskustelussa. Minä näkisin, että imetys on epäonnistunut, jos ei ole ollenkaan imettänyt, vaikka muuten siihen pystyisi. Sen sijaan en osaa nähdä imetystä epäonnistuneena, jos vauvalla aloitetaan kiinteät aikaisemmin tai osittaisimetetään. Kenen etua ajaa se, että tuomitaan kaikki muu epäonnistuneeksi, paitsi 6 kk täysimetys?
[quote]
Kuka tässä on kertonut epäonnistuneesta imetyksestä?
Lainaus:
Siis ei voi olla totta että te imetyksessänne epäonnistuneet taas jaksattekin...
Tuleeko se jollekin ikään kuin pettymyksenä, jos joku aloittaa kiinteät 4 kk iässä ja silti jatkaa imettämistä? Tai jos joku osittaisimettää? Millä tavalla imetys on sinusta mennyt silloin pieleen? Asiahan ei voi olla vain niin, että 6 kk täysimetys on onnistunutta ja kaikki muu epäonnistunutta.
[/quote]
Kommentit (7)
jollain mittarilla olen aivan toivoton äiti, kun imetin vain neljä kuukautta. Hyi minua.
Käsittämätöntä!!
Imetyksen "onnistuminen" tai "epäonnistuminen" ovat aika huonoja termejä, koska asiaan vaikuttaa niin monta tekijää, että joku voi kokea suureksi onnistumiseksi sen mikä toiselle on katkera epäonnistuminen tai pettymys.
Tämänhetkisen ymmärryksen mukaan kylläkin ajatellaan että lapsen terveyden kannalta (ja onhan sillä äidillekin terveysvaikutuksia) n 6 kk täysimetys olisi hyvä juttu, ja tämä on ehkä ainoa vaihe elämässä jolloin olisi teoriassa mahdollista elää täysin ravitsemussuositusten mukaan, joten jos se ei toteudu sen voi nähdä yleisellä tasolla epäonnistumisena.
Mutta yksilön kannalta kukin määritelköön itse onnistumisensa.
t. imetysfriikki
Lähes kaikki tällä palstalla luokittelee niin.
ap
Mielestäni imetys onnistui ihan hyvin. Lapsi on terve ja kasvaa hyvin. Ei allergioita ja vain yksi korvatulehdus, lapsi on nyt 3,5-vuotias. Pitkä, hoikka poika.
imetys on epäonnistunutta silloin, kun äiti olisi halunnut imettää, mutta se ei syystä tai toisesta onnistu.
Kyllästyttää tämä imetyskeskustelu, odotan esikoistani ja tämän perkeleen palstan myötä olen oppinut stressaamaan imettämisestä, olen varma etten onnistu koko hommassa. Vaikka tosiasiassahan terveydellisistä syistä epäonnistuneita imettäjiä pitäisi olla se 2-3% äideistä, mikä lie sitten vaivaa av-mammoja...
ehkä tällä palstalla luokittelee, mutta todellisessa maailmassa kukaan ei niin tee. Hyvä jos imettää ja hieno juttu jos jaksaa tekdä sitä jopa 6kk. Ihan tiedoksi sinulle, että hyvinkin laajalla tuttavapiirillä voin sanoa, että hyvin pieni osa täysimettää 6 kk. Eli onnistuminen ja epäonnistuminen mitataan äityidessä vasta sitten kun lapset on aikuisia:)
Äidinmaito on aika lapselle hyväksi, pienikin pisara. Ehkä joku imetysfanaatikko osaisi vastata tähän?