Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kananmunat kelluu

Vierailija
19.03.2012 |

Aloin keittää kananmunia, pistin kattilaan ne ja veden niin nousivat "pystyyn". Ovatko pilaantuneita? Eivät kellu veden pinnalla kumminkaan. Sori jos tyhmä kysymys, mut en tosiaankaan tiedä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat munat tosiaan kelluvat. Sitä en tiedä, ovatko ne suorastaan pilaantuneita, mutta itse heitin taannoin kelluvat munat kompostiin.

Vierailija
2/28 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vanhenemassa mutta keitä normaalisti ja haistele. Todennäköisesti ihan syömäkelpoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK

Vierailija
4/28 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko te, että kaikki vanha on aina automaattisesti kelvotonta?

Vanha puhelin, vanha tv, vanha mummon, vanhat kananmunat...

Ei se noin mene, sillä kananmunat voivat olla hyvinkin vanhoja ja silti aivan käyttökelpoisia.

Pilaantuneen kananmunan haju on kyllä sen verran tymäkkä, että sitä ei kukaan vahingossa tietämättään syö.

Vierailija
5/28 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka kelluisikin voi silti syödä. Meidän poika teki munakasta 8kk vanhoista munista. Munat oli vähän kuivuneempia (vahvarakenteisia), mutta hänelle ei tullut edes vatsaoireita. Onkohan kukaan muu syönyt noin vanhoja munia.

Vierailija
6/28 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muna kelluu kokonaan veden pinnalla, silloin se on pilaantunut.

Vierailija
7/28 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni "ilmatasku".

Arvaa kumpi pää nousee ylös ja minkä takia?

Jos kananmuna kelluu en todellakaan syö sellaista, siellä on kehittynyt jo kunnolla muita kaasuja, ja arvaapa miksi?

Vierailija
8/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne useinkaan ole pilaantuneita, vaikka kelluvatkin. Se johtuu todennäköisesti siitä että vanhoissa munissa osa sisällöstä on haihtunut pois, ja munassa pieni ilmatasku, joka saa munan kellumaan.

T. Lidl-mies.

Vierailija
9/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilaantuneen kananmunan haju on kyllä sen verran tymäkkä, että sitä ei kukaan vahingossa tietämättään syö.

No eihän se niin ole että muna muuttuu sekunnissa tuoereesta mädäntyneeksi. Pilaantuminen tapahtuu pikkuhiljaa. Tuore muna pysyy pohjassa ja pilaantumaan alkanut alkaa kellua. Kunnolla pilaantunut sitten haisee jo niin että sitä ei syö vahingossakaan.

Vierailija
10/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muna kelluu kokonaan veden pinnalla, silloin se on pilaantunut.

Voi olla pilaantunut, mutta ei välttämättä ole.

Vierailija
11/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se niin ole että muna muuttuu sekunnissa tuoereesta mädäntyneeksi. Pilaantuminen tapahtuu pikkuhiljaa. Tuore muna pysyy pohjassa ja pilaantumaan alkanut alkaa kellua. Kunnolla pilaantunut sitten haisee jo niin että sitä ei syö vahingossakaan.

Höpöhöpö. Olen syönyt yli kk päiväyksen yli menneitä munia, eikä niissä ole mitään vikaa. Ovat kelluneet jo vaikka kuinka kauan. Ikääntyessä se ilmatasku siellä munassa kasvaa ja aiheuttaa kellumisen, ei mikään pilaantuminen.

Kelluva muna on vaan vähän vanhempi kuin pohjassa pysyvä. Pilaantuneen huomaa siitä hajusta. Missä nykyihmisten maalaisjärki oikein on?

Vierailija
12/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään munia suoraan tuottajalta ja niistäkin osa kelluu.

Vierailija
13/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa sitten, kun olen aina miettinyt tuota nykyään lisääntynyttä munien suoramyyntiä, että miksi ostat ne tuottajalta? Et halua maksaa samoista munista kaupalle? Vai miksi? Sen kummempiahan ne eivät ole kuin kaupassakaan, eivätkä sen halvempia.

Vierailija
14/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo kerrottiin, ovat vanhoja. Munista vähitellen haihtuu kuoren kautta vettä, jolloin rupeavat kellumaan. Eivät silti kovin nopeasti pilaannu.

Muuten, leivonnassa vähän vanhemmat munat voivat olla jopa parempia, esim. sokerikakkutaikinassa vatkautuvat helpommin. Sen se tekee kun niissä on vähemmän vettä.

Vierailija
15/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa sitten, kun olen aina miettinyt tuota nykyään lisääntynyttä munien suoramyyntiä, että miksi ostat ne tuottajalta? Et halua maksaa samoista munista kaupalle? Vai miksi? Sen kummempiahan ne eivät ole kuin kaupassakaan, eivätkä sen halvempia.

Meillä tuottajalla on kätevä itsepalvelumyymälä josta munat voi hakea. Saa ison määrän edullisesti tuoreita munia parin kilsan päästä, kerro MIKSI mun pitäisi ostaa munat kaupasta?

Vierailija
16/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
17/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuottajalla on kätevä itsepalvelumyymälä josta munat voi hakea. Saa ison määrän edullisesti tuoreita munia parin kilsan päästä, kerro MIKSI mun pitäisi ostaa munat kaupasta?

Koska saat ne samat munat samalla kauppareissulla kuin muutkin tuotteet, eikä tarvitse ajella erikseen ympäri maakuntaa? Epäekologista ja vähän turhaa. Sen kyllä ymmärrän jos periaatteen vuoksi ei halua kauppiaalle niistä maksaa.

Vierailija
18/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska saat ne samat munat samalla kauppareissulla kuin muutkin tuotteet, eikä tarvitse ajella erikseen ympäri maakuntaa? Epäekologista ja vähän turhaa. Sen kyllä ymmärrän jos periaatteen vuoksi ei halua kauppiaalle niistä maksaa.

Niin, ymmärtäisin jos niiden munien takia pitäisi ajella ympäri maakuntaa, mutta kun ei tarvi. Eikä tarvi syödä munia jotka on monien käsien kautta kauppaan päätyneet.

Vierailija
19/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ymmärtäisin jos niiden munien takia pitäisi ajella ympäri maakuntaa, mutta kun ei tarvi. Eikä tarvi syödä munia jotka on monien käsien kautta kauppaan päätyneet.

Siltikin saastutat enemmän kuin se kaupasta munat hommaava. Enkä tajua ajatusta, miten se munia kauppaan toimittava ketju jotenkin pilaisi ne munat.

Vierailija
20/28 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltikin saastutat enemmän kuin se kaupasta munat hommaava. Enkä tajua ajatusta, miten se munia kauppaan toimittava ketju jotenkin pilaisi ne munat.

Miten niin saastutan? Lapsen kavereista asuu naapurissa, haku on samoilla reissuilla. Enkä ole puhunut pilaantumisesta mitään. Taidat olla kauppias? Meillä kun suositaan saman pitäjän tomaattikasvattajaakin erittäin mielellään.