Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko etävanhempi päättää lapsen asuinpaikan

Vierailija
16.03.2012 |

saman kunnan sisällä?

Muuttaessani lapseni kanssa pois yhteisestä kodistamme, saimme puhelun maistraatista, jossa kerrottiin ettemme saa muuttaa ilman lapsen isän lupaa. Lapsen isään otettiin siis maistraatista puhelimitse yhteyttä ja hän onneksi hyväksyi muuton.

Nyt meillä olisi taas edessä muutto, saman kunnan sisällä, mutta etävanhempi ei hyväksy uutta asuinkumppaniani, ja on ilmoittanut kieltävänsä muuton. Voiko näin tehdä?

Etä ei suostu pitämään lastaan edes kokonaista viikonloppua yökylässä (yksi yö kerran kahdessa viikossa on maksimi) mutta haluaisi käydä luonani kylässä "moikkaamassa" lasta harva se päivä. Etä ei laita lapselle koskaan edes ruokaa vaan syöttää valmisruokia tai voileipiä. En usko että etää kiinnostaisi hakea huoltajuutta itselleen, koska se olisi ihan liian vaivalloista hänelle.

Pelkään, että etä riitauttaa asian ja yrittää pahimmassa tapauksessa saada esimerkiksi omat vanhempansa lapsen huoltajiksi. Nämä käyvät siivoamassa etän luona ja laittavat joskus hänelle ruokaa pakkaseen lasta varten, joten ovat täysin kykeneviä hoitamaan lasta. Asuvat kyllä eri kunnassa, aika pitkän matkan päässä. Mikä todennäköisyys on sille että jotain tällaista voidaan hyväksyä oikeudessa?

Itse olen täysin kunnollinen ja normaali aikuinen, kuten myös uusi asuinkumppanini.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä onnistuisi??????

Vierailija
2/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojaltakin voi asiaa alustavasti kysellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleen sellaisen elämän, jossa pääsee tapaamaan lasta usein, mutta on itse täysin vapaa vastuusta, ruoanlaitosta ja pyykkäämisestä, kuten silloin kun olimme vielä perhe.

Hänen vanhempansa passaavat ja jumaloivat tätä aikuista miestä, ja suostuisivat varmasti kaikenlaisiin järjestelyihin helpottaakseen poikansa elämää. Ja tietenkin he rakastavat lapsenlastaan ja tekisivät mitä tahansa tämän eteen.

Ap

Vierailija
4/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mieheltä ole mitään kysytty, kun eksä on muuttanut lasten kanssa. Ihan kuin voisi estää muuton, voi jessus.

Vierailija
5/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus elää omaa elämääsi. Miksi päästät jonkun exän moikkailemaan lasta sun kotiin? Ei niin tarvi tehdä! Ja ex ei pysty sanomaan mitään siihen kenen kanssa ja missä asut, voit vaikka vaihtaa paikkakuntaa ihan vapaasti.

Ihmetyttää toi maistraattipuhelu. Olisko ollu joku hänen kaverinsa joka soitti? Maistraatti ei määrää kenenkään asuinpaikkaa. Sua on kyllä kustu silmään ja pahasti.

t. yh joka vaihtoi kaupunkia exästä huolimatta

Vierailija
6/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että etä vanhemalla ei ole oikeutta kieltää muuttoa. Ihmetyttää tuo soitto maistraatista olikohan joku pila?!

Vierailija
7/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole syytä, ts. et ole päihteiden väärinkäyttäjä, väkivaltainen tai muuten holtiton. En myöskään usko, että etävanhempi voisi mitenkään vaikuttaa lähivanhemman muuttoon. Minun mieheni ex-vaimo on muuttanut lasten kanssa monta kertaa, eikä mieheltäni ole kysytty mitään. Tällä eksällä tosin on yksinhuoltajuus, onko teillä yhteishuoltajuus, vaikuttaako se asiaan? Kuulostaa tosi erikoiselta, että eksä saisi vaikuttaa sinun elämääsi.

Vierailija
8/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet niin voit päättää asuinpaikan. Yhteishuoltajat yhdessä, mutta jos muutto saman kunnan sisällä niin ota ihmeessä yhteys lastenvalvojiin ja kysy

Vierailija
9/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on ainakin aina pitänyt käydä paikanpäällä hoitamassa asiat.

Vierailija
10/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, periaatteessa voi estää tai ainakin hankaloittaa. Mutta jos EI, niin ei se sille kuulu yhtään mitenkään. Voit muuttaa vaikka ulkomaille kysymättä siltä mitään.

Vierailija
11/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisivät mitä tahansa poikansa ja lastenlapsensa eteen.

Miten käytännössä huoltajuuden siirto onnistuisi isovanhemmille?

itselleen sellaisen elämän, jossa pääsee tapaamaan lasta usein, mutta on itse täysin vapaa vastuusta, ruoanlaitosta ja pyykkäämisestä, kuten silloin kun olimme vielä perhe.

Hänen vanhempansa passaavat ja jumaloivat tätä aikuista miestä, ja suostuisivat varmasti kaikenlaisiin järjestelyihin helpottaakseen poikansa elämää. Ja tietenkin he rakastavat lapsenlastaan ja tekisivät mitä tahansa tämän eteen.

Ap

Vierailija
12/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkakuntaa mut lupasin exälle kuljettaa lasta entiselle paikkakunnalle viikonlopputapaamisiin, jos hän niitä haluaa. Ex oli tosi laiska tapaamaan lasta jo asuessamme kotipaikkakunnan sisällä, mut muuton jälkeen hän on vedonnut välimatkaan syynä ettei voi enää tavata lasta ja surkutellut sitä.

Oikeasti mikään muu ei ole muuttunut kuin hänen oma kiinnostuksensa :( Voisin tuoda lapsen vaikka kotiovelleen asti.

Voithan ap myös sopia että hoidat jatkossa lapsen kuljetukset. Siitä voi tehdä myös kirjallisen sopimuksen.

Vierailija
13/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siis yhteishuoltajuus, ja ex EI VOI MÄÄRÄTÄ MISSÄ MÄ/SÄ ASUN! Ei Suomessa aikuisen ihmisen kotimaan muuttoja estetä, ulkomaille muutto on eri asia. Voit siis muuttaa vaikka olisi yhteishuoltajuus, ja omille vanhemmilleen exäsi ei huoltajuutta voi sinulta viedä.

On tainnut ukko pelotella sut ihan kunnolla. Ole huoleti, sulla ei ole mitään pelättävää. Jatka elämääsi rauhassa, ja hyvä ihminen, älä päästä sitä exääsi enää kotiisi tai muuten anna sen määräillä sua!

Vierailija
14/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetukset hoidetaan puoliksi. Muuttajalla ei ole velvollisuutta kustantaa niitä vaikka muuttaisi Helsingistä Rovaniemelle.

Vierailija
15/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytti virallista kieltä ja tiesi muuttoilmoituksemme yksityiskohtia (mies ei esimerkiksi olisi tiennyt, minä päivänä ilmoitus oli tehty koska tein sen vasta muutama päivä muuton jälkeen). Kysyi onko lapsen toista huoltajaa kuultu asiassa.

Meillä on siis yhteishuoltajuus. Eksäni pompottaa minua ihan miten tahtoo, eikä minulla ole aina voimia pistää vastaan, varsinkin kun siitä että hankaloitan lapsen ja isän suhdetta, on niin helppo syyllistyä.

Haluaisin tietenkin että lapsellani olisi paras mahdollinen suhde isäänsä, mutta en tiedä mihin vetää raja. Sovimme muuton yhteydessä että soitamme skypellä videopuheluita päivittäin ja nyt sekin tuntuu rankalta ja rajoittavalta, vaikka lapselle on varmasti ihan hyödyllistä nähdä isänsä ja kuulla hänen äänensä päivittäin. Lapsi on sen verran pieni, ettei voi vielä hoitaa näitä puheluja itse, joten olen aina mukana.

Yökyläviikonloppuina etä soittelee minulle, kysyy asioita ja haukkuu jos lapsi on vaikka herännyt liian myöhään aamulla eikä suostu nukkumaan päiväunia. Kun etä kävi viimeksi viikonloppureissulla vanhempiensa luona, hän pakotti minut hakemaan lapsen ja itsensä juna-asemalta koska ei jaksanut kantaa reppuaan. Etän vanhemmat olivat myös sitä mieltä että tottakai lapsen äiti tulee hakemaan oman lapsensa reissusta, enkä jaksanut kolme yhtä vastaan -tilannetta. Hain siis lapseni bussilla junalta ja mies kantoi omat tavaransa.

Eron aikana olen kerran laittanut välit etään melkein täysin poikki ja hoisimme vain lapsen haut ja luovutukset eteisessä, jutellen niitä näitä, mutta se tuntui julmalta lasta kohtaan.

Vierailija
16/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se etä huoltaja vai ei? Jos on, periaatteessa voi estää tai ainakin hankaloittaa. Mutta jos EI, niin ei se sille kuulu yhtään mitenkään. Voit muuttaa vaikka ulkomaille kysymättä siltä mitään.

Vierailija
17/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Valehtelemalla oikeudelle kyvystäni hoitaa lapseni asioita? Etä on mestari puhumaan itsensä ulos tilanteista ja syyttämään muita. Tiedän ettei minusta ole pitämään puoliani häntä vastaan vaikka kaikissa muissa tilanteissa olen sanavalmis, itsenäinen ja vahva.

Ap

Vierailija
18/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä annan sen äijän pompottaa itseäsi, niin raskaalta kuin se tuntuukin. Sinulla on nyt uusi elämä ja uusi mies, sinua ja ex-miestäsi ei yhdistä enää mikään muu kuin lapsi. Lopeta eksän kanssa keskustelu muista kuin lapseen liittyvistä asioista, sinun muuttosi ei näihin asioihin kuulu, jos kerran kotikuntakaan ei muutu. Sinun ei tarvitse kuin ilmoittaa, että olette muuttamassa, piste. Eksällä ei ole siihen nokan koputtamista.

Jos eksä riitauttaa asian, sinä olet selvästi vahvoilla (eksän laiskuus hoitaa lasta jne). Isovanhemmille ei huoltajuutta anneta, jos ja kun sinä olet täyspäinen.

Vierailija
19/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei voi sua pakottaa taksikuskiksi ellet siihen suostu. Teepä nyt niin, että kieltäydyt kaikesta ylimääräisestä yhteydenpidosta. Sovitte LYHYESTI puhelimessa tapaamiset, sinä viet, exäsi tuo kotiin. Ei mitään muuta niin tilanne rauhoittuu. Äläkä lotkauta korvaas jollekin isovanhemmille, niille se tilanne ei kuulu yhtään.

Sä olet äiti ja sulla on oikeus elää elämääsi. Sinä myös tunnet lapsesi. Sun ei tarvi kuunnella exäsi haukkuja tai neuvoa häntä oman lapsensa hoidossa enempää kuin itse haluat.

Vierailija
20/39 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Valehtelemalla oikeudelle kyvystäni hoitaa lapseni asioita? Etä on mestari puhumaan itsensä ulos tilanteista ja syyttämään muita. Tiedän ettei minusta ole pitämään puoliani häntä vastaan vaikka kaikissa muissa tilanteissa olen sanavalmis, itsenäinen ja vahva.

Ap

Voit vaatia vaikka kahdenkeskistä tapaamista asiaa selvittävien henkilöiden kanssa, eli todnäk lastenvalvojan, jos silloin tuntuu helpommalta kertoa asioiden oikea laita. Siis oliko tässä nyt eksäsi ongelma se, että hän ei halua sinun muuttavan uuden miehesi kanssa saman katon alle? On siis mustasukkainen? Pidä mielessä, ettei eksällä ole ainuttakaan oikeaa syytä viedä sinulta huoltajuutta TAI estää muuttoa.