Lastenhoitaja - kuinka pitkälle raskauteen olet ollut töissä?
Yritän ennakoida voiko työni käydä liian raskaaksi jossain vaiheessa. Olen paljon suht pienten lasten kanssa jotka vaativat päivittäistä nostelua ja kantamista, portaiden kiipeämistä heidän kanssaan, pukemisessa avustamista ja lisäksi ulkoilemme paljon ja pitkiäkin lenkkejä. Kuinka pitkälle raskauteen muut lastenhoitotyötä tekevät olette jaksaneet? Entä millaisista syistä ja koska sairauslomalle jo ennen äitiyslomaa?
Kommentit (5)
Kiitos ystävällishenkisestä viestistäsi :) En suunnittele asiaa erityisemmin mutta yritän hahmottaa tulevaisuutta ja sitä mistä voi tietää että työ käy liian raskaaksi. Osaisin sitten tarvittaessa ennakoida ja vaikka varoittaa työnantajaa ettei sijaisen löytäminen tarvittaessa tulisi ihan puun takaa. Toistaiseksi olen siis jaksanut pääasiassa hyvin ja raskauskin puolivälissä mutta toisaalta on joitain juttuja jotka tuntuvat jo nyt tosi raskailta. Siksi siis kyselen kokemuksia. Haluaisin kyllä jatkaa työssä mahdollisimman pitkään.
Tiedän kyllä että monilapsisten perheiden äidit ovat ihan normaalisti koko raskauden, mutta he saavat itse päättä päiväohjelmastaan ja tarvittaessa keventää sitä joten kyseessä ei ole aivan sama asia.
ja ihan sinne äitiysloman alkuun saakka töissä ollut.
sairaslomalle on mielestäni syytä jäädä jos supistelee niin paljon, että on riski vauvan liian aikaiseen syntymiseen.
Tai tietysti tästä vakavammat syyt.
Muuten nyt en mitään syytä keksi miksi sairauslomalle pitäisi jäädä aikaisemmin.
Vaan onhan noita ihmisiä jotka raskaudestakin tekevät sairauden, esim tuttuni joka jäi sairaus lomalle jo ennen raskauden puoliväliä koska ei jaksanu istua kaupan kassalla koko työpäivää !
vaan teen suunnittelutyötä.
Jäin sairauslomalle rv 24 tienoilla koska olin aivan lopussa. Minulla oli jatkuvia kipuja, joiden puolesta en pystynyt keskittymään töihini. Liikkuminenkin oli vaikeaa. En olisi edes selvinnyt työmatkoista, saati pystynyt tekemään ehjää työpäivää.
Kohdunkaulaankin oli tullut muutoksia, mutta kun pääsin lepoon niin tilanne ei ole enää pahentunut.
Tämä on ensimmäinen raskaus jossa on mennyt näin. Lääkäri sanoi, että olen niin monta kertaa synnyttänyt että se lienee vaikuttaa asiaan.
Lääkäreitä on tullut kaikenlaisia vastaan. Yksi on ollut sitä mieltä että töitä pitää tehdä kivuista huolimatta. Toiset ovat nähneet, että olen työkyvytön ja riskejä ei vauvankaan puolesta tarvitse ottaa.
Nyt viikolla 32 tiedän, että järkevintä kaikkien kannalta on olla sairauslomalla kun siihen on aihetta. Saanhan minä tästä ajasta pientä sairauslomakorvausta, mutta se on huomattavasti edullisempaa yhteiskunnalle kuin se, että lapsi syntyisi etuajassa, tarvitsisi tehohoitoa ja voisi vammautua muutenkin loppuelämäkseen (esim. keskittymisvaikeudet ovat keskosilla yleisempiä).
Ja toisekseen, palkkatöitäni en nyt pystyisi tilani vuoksi tekemään. Silloin minulla on kaikki oikeus sairastaa ja nauttia sairauspäivärahaa, jonka olen itse omilla eläkevakuutuksillani maksanut. Tätä ei mikään asia muuta.
Omien lasten ja kodin hoito onnistuu, koska voin tehdä sitä omalla tahdilla ja levätä kun tarve vaatii.
en ole ollut sairaalahoidossa. Miksi ihmeessä kunto pitäisi ajaa ensin niin huonoksi? Siksikö että yhteiskunnalta kuluisi enemmän rahaa?
arvaan, että ap jää aivan kohta "sairaslomalle", mikä ON törkeä!!!!!!!!
Arvaa mitä, monilapsisessa perheessäkin äidit elävät ihan sitä normaalia elämäänsä synnytykseen saakka. Ellei kyseessä ole riskiraskaus, ennen aikaiset supparit, vuodelepo sairaalassa tms.
Pliiis, ethän jää saikulle, koska vähän väsyttää. Niin väsyttää kaikilla. Jäät sitten, jos lääkäri määrää sairaalaan vuodelepoon tms.