Te joiden lapselle on ollut purentaa ohjaava koje!
Meillä lapsi sai n. viikko sitten sellaisen silikonisen "muotin" hampaisiin. Lapsella on avopurenta.
Kojetta käytetään 2h päivällä ja koko yö.
Nyt viikon käytön jälkeen lapsi tuli valittamaan, että hammas on alkanut heilua.
Ja kyseessä on pysyvä hammas.
Kuulostaako normaalilta? Tottahan kojeen tarkoitus onkin muokata purentaa eli siirtää hammasta eri tavalla, mutta kuuluuko rautahampaan heilua?
Tietysti voin soittaa huonenna hammaslääkäriin ja kysyä, mutta olisi kiva jos jollain olisi kokemusta tai edes arviota onko normaalia.
Kommentit (8)
hammaslääkäriin huomenna ja kerro huolesi. Kyllähän oikomiskojeet siirtävät hampaita, mutta jos ymmärsin oikein, teillä on purennan ohjain ja minusta kuulostaa erikoiselta, että sellainen (pehmeä?) saisi pysyvän hampaan liikkumaan. Mutta en siis ole oikoja, voi olla aivan mahdollista.
Pehmeää ravintoa nyt.
Eihän hammas ole vain kolahtanut johonkin? No siinäkin tapauksessa pehmeä ravinto ja tehokas puhdistus.
Mutta pitää olla varovainen, ettei irtoa sit kokonaan. Itse aikanaan purin hampaita takas kuoppaansa aina kojeen poistamisen jälkeen... :P Olivat siirtyneet selvästi kuopistaan. Missään tapauksessa ei saa alkaa vielä lisää heiluttelemaan niitä, kyllä ne siitä irtoaa!
todella ikava koje. Hampaat kylla alkoivat hieman 'heilua' ja aamulla koko purukalusto hellana.
Naen vielakin unta siita kojeesta, vaikka sen kaytosta on jo 12-14 vuotta. Painajaisia. Joka kerta ihmettelen etta miksi vielakin pidan sita suussa. Ja heitan roskiin koko vekottimen. Argh.
En nyt muista, oliko heilumista, mutta kipeät hampaat kyllä oli.
Minulla oli hammasraudat aikuisena, ja kyllä välillä kaikki vedossa olleet hampaat heilui.
Lapsi käytti sitä ensin vain öisin ja nyt pitää käyttää myös tuo 2h päivisin, että kulmurit mahtuisi tulemaan. Meidän lapsi ei ole valitellut mitään, on ollut ihan tyytyväinen. Eikä olla huomattu että hampaat heiluisi. Purenta kyllä selvästi parantunut. En tiedä onko hampaan heiluminen normaalia, mutta hammasraudat kyllä aiheuttaa sen kaltaisia oireita. Kiskoista en tiedä. Ensin alkuun voi muutenkin tulla kipeäksi suu, kun ei ole vielä tottunut käyttämään.
Mun lapsen kojeita joutui muokkaamaan jälkeenpäin, ensimmäistä useankin kerran.
Älä näkkäriä syötä tai muutakaan kovaa nyt alkuun. Meidän tyttö valitti suorastaan kipua alussa.