Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viikon 36 lääkärintarkastuksesta kyselisin viisaammilta

16.11.2005 |

Kävin tänään ja ihmettelen onko muilla ollut yhtä läpihuutojuttu tuo tarkastus kuin minulla?

Lääkäri otti normaalit verenpaine, paino, sf, sisätutkimuksella kohdunkaulan pituus ja missä asennossa vauva on.

Odotin kuulevani arvion vauvan koosta ja mahtuuko tulemaan normaalisti, mutta ei. Kun kysyin näitä lääkäriltä sain ympäripyöreitä vastauksia vaikka toistin kysymykset saadakseni jonkin kunnollisen vastauksen.

Miten muilla, voiko todella olla niin ettei muuallakaan tehdä tuon tarkempaa tutkimusta viimeisellä lääkärikäynnillä ennen synnytystä?

Odotin tuolta käynniltä enemmän ja petyin nimenomaan kun lääkäri ei arvioinut pyynnöstäni huolimatta vauvan kokoa. Ymmärrän että painoarvio on arvio mutta olen ymmärtänyt että monelle muulle olisi tuo tehty.

Pystyykö tuon vauvan kokoarvion tekemään terkkari? Ja voiko terkkari laittaa lähetteen tarvittaessa synnytystapa-arvioon vai tekeekö sen vain lääkäri?

Kiitos jos joku osaa neuvoa tai jotenkin muuten kommentoida.

-Jade- 35+6

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ihan saman suuntainen oli minun käyntini - vaikka jopa kuulun riskiryhmään ikäni puolesta. Mutta en tästä käynnistä odottanutkaan hirmuisesti, koska olin juuri viikkoa aiemmin käynyt Naikkarin äitiyspolikäynnillä, jossa ultrattiin (ja tehtiin siis kokoarvio), katsottiin kohdunkaulan tilanne yms.

Eikö sinulle ole synnytyssairaalasta tullut kutsua äitiyspolikäynnille?

t. merkkuvm63, rv 38+5

Vierailija
2/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kaikki lääkärit ja terkkarit ei tee kokoarvioita just sen takia varmaan, kun ne tosiaan on niin arvioita,eivät varmaan luota itteensä. Mutta kysy ihmeessä terkkariltas arviota ja jos sua huolettaa koko ja se että mahtuuko tulemaan jne, niin sano siitä terkalle ja pyydä aikaa äitipolille. korosta ehkä hieman liikaakin että sua pelottaa tai jotain:) eli kyllä terkka voi sut sinne lähettää, en tiiä saatko ns. virallista lähetettä, mutta kyllä se sinne sut varmasti voi pistää. ainakin kannattaa kysyä.

Oksaska rv 36+1

ja huomenna äitipoliaika, jossa saan mm. painoarvion. tähän on päädytty pelkopolikäynnin seurauksena, ja pelkopolille edellisen synnytyksen seurauksena...en jaksa enempää tässä selittää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sellanen tulla automaattisesti kaikille. Olen menossa kättärille haikaranpesään synnyttämään ja käynyt ainoastaan synnytysvalmennuksissa siellä.

Jäi vaan tuosta lääkärikäynnistä mietityttämään että kuinkahan synnytyksessä käy.

Odotin kokoarviota jo senkin takia että lapsen isä oli syntyessään 5kg ja mun sf-mitta on nyt jo 38cm, mitään diabetesta ei ole joten huolestutta että minkä kokonen vauva mahtaa olla tulossa ja mahtuuko tulemaan kun ed. lääkäri sanoi alkuraskauden tarkastuksessa että mun lantio näyttää ahtaalta mutta se arvioidaan kuitenkin vasta viimeisellä lääkärikäynnillä ja nyt kun lääkäri vaihtui niin kukaan ei arvioikaan.

jade

Vierailija
4/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ole saanut mitään painoarvioita, enkä kyllä huomannut kysyäkään. Terkkarin kanssa tuosta sitten juttelimme ja hän sanoi, ettei kyseinen lääkäri tykkää antaa painoarvioita, koska ne harvoin pitävät paikkansa. Lantion tilavuuden tämä lääkäri kuitenkin arvioi ja sen mukaan alatiesynnytykseen lähdetään. Minäkään en ole saanut äitiyspolille mitään kutsuja, joten ei kyllä varmasti ole mikään itsestäänselvyys kaikkialla.

Kyllähän sitä tahtoisi luottaa lääkäreiden ammattitaitoon, mutta minunkin mielestäni sinun kannattaisi kysellä terkkariltasi mahdollisuudesta päästä sinne äitiyspolille. Kyllä tuo lantion tilavuus sekä vauvan tarjonta pitäisi sentään pystyä sanomaan. Toivottavasti asia selviää!

-Pilkku & Ramses 38+0-

Vierailija
5/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoarvion tekeminen on ihan puhas arvaus, jos ei aamusta iltaan kopeloi odottavien mahoja ja saa jatkuvasti palautetta, että tämän ihmisen tämän kokoisesta mahasta putkahti tuon kokoinen vauva. Vain silloin voi kehittää " silmää" arvioida kokoa.

Vaikka tk-lääkäri pitää neuvolaa, ei hän saa tälläistä näkemystä kovinkaan helposti. Lääkäri kun voi pitää sitä neuvolaa kerran viikossa kaksi tuntia kerrallaan. Lääkäri näkee äidit tosi harvoin, jos ei ole mitään ongelmia niin 1-3 kertaa kenties koko raskausaikana. Hankalaa on jälkitarkastuksessa muistella, että kun näin tämän äidin viimeisellä neuvolakäynnillä X monta viikkoa sitten niin nytpä muistan millainen maha sillä oli ja aijaa, ton kokoinen vauva sieltä sitten tuli, muistampa nyt jatkossa... Se pelkkä sf-luku kertoo hevon puppuset vauvan koosta, joten pelkkää äitiyskorttia tuijottamalla ei voi muistaa kenenkään mahaa.

Tästä syystä lääkäri ei välttämättä halua ottaa kantaa. Arvio voisi olla ihan yhtä osuva kuin lotossa veikkaaminen. Saman lopputuloksen saa kun pyytää omaa aviosiippaa kopeloimaan ja arvioimaan, että mitäs kokoa siellä ollaan. On ihailtava taito näillä harjaantuneilla ja paljon kokeneilla ihmisillä, jotka pystyy kokoarvioita tekemään, ja heille nostan hattua. Mutta siis ymmärtäkää asian toinen puoli, miksi sitä ei kaikki osaa. On vaan suurta ammattitaitoa siinä tilanteessa olla heittämättä arviota summassa ja tunnustaa rajallisuutensa ja pitää suunsa kiinni.

Vierailija
6/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelontakia lähete painoarvio-ultraan. Kutsua ei tule automaattisesti niille, joiden raskaus on ollut säännöllinen.