Sinä pienituloinen, mitä teet jos yhtäkkiä onkin ns. ylimääräistä rahaa?
Huomasin taas kuinka iskikin yllättäen piheys vaikka olisi kuinka ylimääräistä.
Kävin eilen Cittarissa katselemassa 10 € muumimukeja enkä raskinut ostaa yhtäkään vaikka ihan ylimääräistä rahaa olisi tällä hetkellä vaikka moneen kymmeneen muumimukiin :)
Eikä mulla ole mitään erityistä säästökohdettakaan, nyt makuutan rahoja siis tilillä :)
Kommentit (11)
tai teen ylimääräisen lainanlyhennyksen tai ostan jotain tarpeellista, jonka hankkimista olen lykännyt.
ja maksaa asuntolainaa sitten niillä rahoilla. tosin nyt niitä rahoja ei tule jäämään, kun pitääm mennä hakemaan 30000€ lisää lainaa, taloyhtiön remontti....perhana
esim vuokraa, tv-lupaa, sähköä ja lainaakin lyhennän ylimääräistä aina kun voin. Jemmassa on vain pari sataa ja sekin on tulevia hankintoja varten(mm.kissat pitää leikkauttaa ennen kesää).
Harvoin raskin ostaa mitään 'turhuutta'.
tai teen ylimääräisen lainanlyhennyksen tai ostan jotain tarpeellista, jonka hankkimista olen lykännyt.
Säästöönkin on laitettu. Ja nuo muumimukit on mun mittakaavassa sellaista "jotain tarpeellista jonka hankkimista olen lykännyt" kun olen saanut niin monta lahjaksi että alan olla jo keräilijä. Yksittäisiä puuttuu ja niitä olen silloin tällöin alennuksesta hankkinut. Mitään vaatteita tms ei ole nyt just tarpeen hankkia. ap
Säästöönkin on laitettu. Ja nuo muumimukit on mun mittakaavassa sellaista "jotain tarpeellista jonka hankkimista olen lykännyt" kun olen saanut niin monta lahjaksi että alan olla jo keräilijä. Yksittäisiä puuttuu ja niitä olen silloin tällöin alennuksesta hankkinut. Mitään vaatteita tms ei ole nyt just tarpeen hankkia. ap
mulla tällä hetkellä tulot ovat pienemmän kuin kuukaudessa menot. Palkka ei ole juurikaan noussut, töissä ei voi tehdä ylitöitä niin että siitä tulisi palkkaa. Kun vähennän lainan, yhtiövastikkeet, sähkölaskut, vakuutuksen, pojan harrastusmaksun = suurempi kuin palkka. Lisäksi kuluja tulee esim ruokailusta.
Mulla on pari vuotta ollut kirppispaikka, josta sain myynneillä rahaa ostaa kyseisestä kirpparista, eli en saanut rahaa ulos ja ostinkin sitten tavaraa, joka on helppo realisoida, esim kultakoruja, hopeisia Kalevala Koruja, muumi-astioita, kotimaista lasia.
Nyt sitten helmikuussa loppui mun paikka, tuli sukupolven vaihdos ja tämä oli nyt tässä.
Mutta olen ahkera käsityön tekijä ja kohta menen työpaikkani ruokalaan myymään pääsiäisjuttuja, joulun aikaan oli kolmessa eri joulumyyjäisissä mun tekemiä käsitöitä myynnissä ja nyt rahaa on yli 10 tonni jemmassa, sekä jonkin verran noita kirpparilta ostettuja ns "arvotavaroita".
Koska ensi vuonna taas tulee kaikki nousemaan ja homma jatkuu samana vielä seuraavat vajaa 9 v, sijoitin rahat pankkiin niin että mun tilille tulee 500 euroa kuussa ja muihin rahoihin en koske. Siellä on myös ehto voin tarvittaessa lopettaa tilin ja rahat saan kuukauden sisällä, eli uskon että tämä vuosi taas pärjätään.
Mutta jos tulee jotain suurempaa, esim menee jääkaappi rikki, tulee iso taloyhtiön remppa, mä jään työttömäksi, on hyvä että jonkin verran rahaa jemmassa on. Mutta kun juttuja kuuntelee, 10 tonnia on nykyaikana kyllä hyvin pieni "vararahasto". Käsitöitä tehdään joka päivä ja nytkin olen tehnyt n 5 tonnin edestä tavaraa pääsiäismyyjäisiin, eli jos kaikki menee kaupaksi ( mitä tuskin tulee tapahtumaan ).
Maksan laskuja eteenpäin. Ja jos ei ole maksettavia laskuja niin laitan lapsen tilille. Ovat siellä sitten pahanpäivän varalle, ja vauvauintia varten.
Niitä löytyy aina.
olevaa seuranneena annan hyvän vinkin:
Laita ylimääräinen vara-hätärahastoon. Ja vararahastonhan pitäisi olla parin kuukauden nettopalkan suuruinen, mutta mielestäni ensi alkuun 1000 euroa on ok ja sitä voisi kasvattaa ainakin 2000 euroon, jos kyseessä on todella pienituloinen.
Näitä rahoja sitten käytetään, jos esim. pesukone pamahtaa, autoon tulee yllättävää remontoitavaa tms.
Näitä rahoja EI käytetä esim. lomamatkailuun, ravintola- tai elokuvakäyntiin, kosmetiikkaan, kosmetologille, kivaan vaatteeseen jne.
minä kyllä laittaisin ulkomaanmatkaan. Matkustaminen vain on aina ollut minulle intohimo. Käytän mieluummin kulunutta sohvaa ja kirpparilta hankittuja eripariastioita tai jätän jotain muuta hankkimatta.
Itse en näe matkustelua minään "turhuutena", vaan se on tapa nähdä ja kokea maailmaa. Saada elämästä jotain irti. Minulle se merkitsee enemmän kuin moni muu asia. Ja haluan tarjota lapsellekin mahdollisuuden nähdä maailmaa.
Toki riippuu siitäkin, kuinka isosta summasta olisi kysymys. Mutta luultavasti menisi johonkin matkaan.
Ihan varmasti joskus tulee tarvetta ihan oikeaan ylimääräiseen kuluerään.
Ja vasta kun sitä pahanpäivän varaa on riittävästi, voi ylijäämiä käyttää tuommoisiin.