Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästän rahaa, mies ei

Vierailija
05.03.2012 |

Poikaystäväni ei osaa säästää rahaa, vaikka olemme suunnitelleet tulevaisuutta omasta asunnosta/autosta jne.

Itse olen kituuttanut kuluja kohta vuoden. Vaihdoin vakuutusyhtiötä jotta säästän,kaupassa lasken tarkkaan mitä tarvitsee ym. arjessa tapahtuvia säästöjä. Alkaa jo ärsyttää että toiselle säästäminen ei merkitse mitään. Hän saa parempaa palkkaakin kuin minä,silti kuun lopussa ollaan kohta puolin p.a. Millä sanoilla lähestyn häntä, että säästäminen tarkoittaa myös molempia..Vai annanko hänen vain ajautua henk.kohtaisen vararikkoon?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan sitä että säästät voimakkaasti ja silloin miehesi ja sun toimet eivät kohtaa. Puhuisin sinuna miehelle, mutta laita tavoitteet hieman alemmas, että miehellä olisi edes joku mahdollisuus ymmärtää.

Tarkoitan tällä sitä että älä ala vaatimaan heti että mies säästää 1000€ kuussa aloita vaikka kadestasadasta eurosta ensin.

you know?

Vierailija
2/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma toisin päin, eli minä säästin vaimo ei. Ärsyttävintä oli se, että kun minä olin hoitovapaalla ja maksoin silloinkin puolet tuloista, niin vaimo shoppaili rajohja laskematta ja lainaili sitten minulta, kun säästöjä kerta oli. Ei kyennyt ymmärtämään, että jos saan 400 netto, asumiseen menee (siis minun osuus) 800 euroa, perheen ruokaan (jonka siis maksoin) vähintään 600 euroa ja omiin kuluihinkin joskus pari kymppiä (ainakin puhelinlasku), niin ne säästöni eivät ole hänen rahojaan vaan minä ihan oikeasti tarvitsisin ne välttämättömyysmenoihin.

Vararikkoon en antaisi poikaystäväsi ajautua - eli joko lähdet suhteesta tai sitten yrität kannatella taloutta ja saada miehesi muuttamaan tapasi. Jos mies esim. menettää luottotietonsa, niin siinäpä sitten meni teidän yhteinen asuntolaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa mitään puoliksi ? voi hyvinkin käydä että menetätte asunnon, jos hän ei maksa osuuttaan lainasta. Eli ehdottomasti kummallekin omat lainat, siis ehdottomasti !!! mielummin ei lainkaan,

kannattaako kituuttaa ? Voi elää säästeliäästi, mutta jos kituuttamiselle menee, silloin elämänilojakin lähtee pois.

Vierailija
4/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000€ on jo summa jota ei voi säästää. Kyseessä olikin ihan parista sadasta,mutta sekään ei hänellä onnistu. Meillä on ollut puhetta, että syksyllä muutamme ja toiv. voimme ostaa oman asunnon. Hänellä ei vaan ole kiinnostusta säästää ja tässä alan pelkäämään sitä,että joudun kohta kaiken maksumieheksi ja omat säästöt katoaa saman tien.

Vierailija
5/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos AP:n poikaystävä käyttää kaiken minkä saa, on melko todennäköistä, että sama meno jatkuu myöhemminkin. Asunnon ostaminen on sen verran iso taloudellinen päätös, ettei siihen kannata lähteä kumppanin kanssa, jonka taloudenpidosta ei voi olla varma.

Talousasiat, ja etenkin yhteisymmärräys taloudenpidosta on tärkeä osa toimivaa parisuhdetta. Puhu vakavasti poikaystäväsi kanssa taloudenpidosta.

Vierailija
6/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei asia sillä muutu, vaihda poikaystävää, sillä tuskin han koskaan sit muuttuu.

Vierailija
7/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti tarkasti asiaa ja keskustelkaa. Yleensä ihmiset rahankäyttötottumukset eivät muutu. Jos perustatte perheen ja/tai ostatte asunnon, niin talousasioiden hoito on todella iso osa elämää. Jos niissä asioissa on kovin eri linjoilla, riitaa syntyy varmasti. Mieti tilannetta, jossa sinä olet kotihoidontuella lasta hoitamassa tai toinen jää työttömäksi.

Eli jos AP:n poikaystävä käyttää kaiken minkä saa, on melko todennäköistä, että sama meno jatkuu myöhemminkin. Asunnon ostaminen on sen verran iso taloudellinen päätös, ettei siihen kannata lähteä kumppanin kanssa, jonka taloudenpidosta ei voi olla varma. Talousasiat, ja etenkin yhteisymmärräys taloudenpidosta on tärkeä osa toimivaa parisuhdetta. Puhu vakavasti poikaystäväsi kanssa taloudenpidosta.

Vierailija
8/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistänne. Olen miettinyt lykätä asunnon ostoa,koska hän ei taida muuttua rahankäytössään. Vastaukseksi hän aikoinaan sanoi että jos saisi parempaa palkkaa niin helposti voisi säästää enemmän, minä tienaan joku kuukausi vain n.1000€ ja silti säästän.

Kommentoikaa lisää, jos omista kokemuksista löytyy ym. vastauksia tähän.

-ap

Vierailija
9/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka rahat hupeni sitä mukaa kun niitä sai. Sen molemmilla vanhemmilla oli vakityöpaikka ja silti niiltä meinasi lähteä omakotitalo alta. Oli varmaan oppinut rahankäytön kotoaan.

Onneksi se petti ja jätti. Olen ollut onnelllisessa suhteessa kohta 20 vuotta miehen kanssa jolla on samalaiset kulutustottumukset kuin minulla. Ei tuhlata muttei kituutetakaan. Lainaa on otettu vain asuntoon ja sekin on jo maksettu.

Vierailija
10/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erosin itse miehestäni, joka oli sairaan pihi. Meillä ei mm. tästä syystä ollut yhteisiä tilejä. Pihistelijä olen minäkin, mutta en niin pihi, ettei lastenvaatteisiin ja lasten menoihin olisi riittänyt rahaa. Meillä kun miehen mielestä mm. lapsen halpiskumpparit saattoi paikata ilmastointiteipillä, sen sijaan että olisi ostettu kunnolliset uudet. Jos minä ostin jotain, alkoi helvetillinen huuto. Kun mm. ostin 17-19 vuotta vanhojen reistailevien kodinkoneiden tilalle uudet ja laadukkaat omalla perinnölläni, siitä tuli perheriita, miten tuhlasin rahaa. Lopullinen niitti oli, kun mies jäi kiinni maksullisista naisista. Niihin oli varaa..

Raha-asioissa pitää olla samaa linjaa, koska talous on yhteinen yritys. Jos toinen tuhlaa, niin siitä ei tule mitään, että toinen maksaa ja toinen pääsee vapaamatkustajana. Meillä se alkoi mennä siihen, että vaimo maksaa ja mies pitää kaikki rahansa - ja käyttää tarpeelliseksi katsomaansa. Miettisin pöksyissäsi aika tarkkaan, onko järkeä tämän pojun kanssa.

Vierailija
11/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos AP:n poikaystävä käyttää kaiken minkä saa, on melko todennäköistä, että sama meno jatkuu myöhemminkin. Asunnon ostaminen on sen verran iso taloudellinen päätös, ettei siihen kannata lähteä kumppanin kanssa, jonka taloudenpidosta ei voi olla varma.

Talousasiat, ja etenkin yhteisymmärräys taloudenpidosta on tärkeä osa toimivaa parisuhdetta. Puhu vakavasti poikaystäväsi kanssa taloudenpidosta.

Meilläkin on aina ollut huoletonta rahan käyttö. Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten ainoat tulot olivat opintotuet, ja siinä ohessa teimme molemmat töitä. Menotkin toki olivat pienempiä..

Nyt molemmat töissä, nettona saadaan ehkä 4000-5000 kuussa yhteensä, ja minä aloin laittamaan reippaasti säästöön rahaa. Vaimolle se tuntuu olevan hankalampaa. :) Tuntuu että heti kun säästöön saa tonnin tai pari, niin ne pitäisi sitten heti käyttää johonkin matkaan tms. Tavoitteena olis sellaiset viisi tonnia saada kesäksi jemmaan. Tiedossa noin viidentoista tuhannen euron ostokset, joista on tällä hetkellä jo katettuna noin kymppi. Vielä se vitonen uupuisi..

Vierailija
12/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä varoitusmerkkejä nyt ja ajoissa? Ei tuo sen kummenpaa matematiikkaa ole!

Siks toisekseen kai sinä ymmärrär säästää ihan sinne omalle tilillesi, jota ukkosi ei pääse tsekkaamaan. Sekin on ällilaji!

Vierailija
13/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sano, että jätä se, mutta tosiasia on, että pitkissä parisuhteissa riidellään paljon rahan käytöstä. Eli toinen on tuhlavaisempi, toinen säästäväinen ja sitten riidellään.

Sun pitää siis joko sopeutua miehen tuhlailuun, tai keksiä keino pitää miehen rahankäyttö kurissa. Tylsäksi asia käy siinä vaiheessa, jos teillä on lapsia, joille pitäisi hankkia vaatetta ja rompetta, mutta mies tuhlaa rahansa omiin harrastuksiinsa ja sinä saat pitää huolen perheen taloudesta ja hankinnoista omasta palkastasi.

Vierailija
14/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsikin siitä,että jos toinen jää työttömäksi ja todennäköisyys onkin 50/50 poikaystävälläni jäädä kesällä työttömäksi.

Olen itse ollut aikoinaan n. puoli vuotta työtön ja silloin aloitin sen pennien venyttämisen, ilman että olisin jäänyt "kaikesta elämänilosta" pois.

En tiedä sitten sopeutumisesta miehen rahan tuhlailuun, koska hän syyllistää sitten minua kun rahat loppuu ja palkkapäivään on taas aikaa.

Vierailija
15/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauseesi syyllistämisestä on aika iso varoitusmerkki!! Mieti todella tarkasti, voitko luottaa poikaystävääsi niin paljon, että perustat kodin hänen kanssaan. Rakkaus ei saa rahoja katsoa, mutta elämän hallinta on oltava kunnossa, muuten toisen harteille jää liian suuri taakka. Se kyllä hävittää rakkauden hyvinkin tehokkaasti.

Vierailija
16/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hoitavat omat tulonsa ja menonsa. Minä en kyllä tuolla tavalla toimivan kanssa hankkisi yhteistä asuntolainaakaan. Pankkikin haluaa näyttöjä, että pystyy säästämään.

Vierailija
17/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä tajua, että sä yrität nalkuttaa ja pakottaa toista säästämään, kun ei se kerran siihen kykene. Raha tulee olemaan aina ongelma teidän suhteessanne, ja koska suhtaudutte siihen täysi´n eri tavoin, suosittelisin koko suhteen lopettamista tai sitten hyväksyt ja nielet hänen tapansa.

Vierailija
18/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttamisen olen jo lopettanut aikaa sitten,koska jos puhun säästämisestä alkaa kauhea riita ja nyt kun luen näitä teidän kommentteja, kuinka myöhemmin tulevaisuudessa/mahd. lasten tultua, pelkään todellakin mihin talousahdinkoon minutkin vetää.

En siis mitään yhteistä hänen kanssaan ole hankkimassa. Enpä kyllä saa omilla tuloillani mitään omaa.

Vierailija
19/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valmentautumaan henkisestikin lähtöön. Kasaa rahaa tilillesi. Se että syyllistää sinua rahojen loppumisesta, on alistamista. Voi miten tuttua!Sinä olet se, joka päädyt rahoittajaksi teidän perheessä. Saat ihan varmana osallistua miehen menoihin, mutta sinun menoihisi hän ei osallistu, vaikka olisit hoitovapaalla pienillä rahoilla. Saat silloinkin maksaa puolet. Tuttua on...

Ei kannata tuhlata aikaa tähän mieheen

nim. Siperia opettaa, eli se ilmastointiteippi-miehen ex-vaimo

Vierailija
20/23 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ostatte asunnon ja on asunnonlyhennyksen aika. Sulla on säästössä rahat, mutta miehelläsi ei. Saat kuitata hänenkin osuutensa, johon sulla noin pienillä tuloilla ole varaa.

Otatte kummatkin omat lainanne. Sä maksat säännöllisesti, miehesi ei.

Pankki vaatii omansa ja voitko kuvitella miten helppoa pankilla on myydä puolikasta asuntoa. Sä et voi sitä lunastaa kun sulla ei ole siihen varaa eikä mahkujakaan. Parhaassa tapauksessa sä syöt kynsiä ja mies asuu siivellä.

miten teette nyt vuokran ? Maksatteko kumpikin puoliksi ? Kumman nimissä asunto on ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi