what? ip osoite viesteissä?
Kuulin naapurilta, että hän epäilee tuttunsa kirjoittavan av palstale ja aikoi selvittää asian viestien ip osoitteella. Onko tämä mahdollista? Voiko naapuri selvittää vaikka minunkin henkilällisyyteni, jos ip osoite on nimetty? Meillä oma verkko on nimetty osoitteen mukaan, eli saako todella viestien lähettäjän selville? Vai onko urbaanilegenda?
Kommentit (3)
Vastauksissa on kyllä oma id-luku, mutta se vaihtuu joka vastauksen myötä eikä sillä ole mitään tekemistä koneen henkilökohtaisten tietojen kanssa.
Vastauksissa on kyllä oma id-luku, mutta se vaihtuu joka vastauksen myötä eikä sillä ole mitään tekemistä koneen henkilökohtaisten tietojen kanssa.
niin saa sen sieltäkin. Palvelimellehan ne IP-osoitteet tallentuu.
Kaikkien henkilöllisyyden verkossa saa selville. Eikö täällä kaikki urkikaan toisten nimiä ja osoitteita esiin viesteistä? Enhän minä nyt ainoa voi olla joka näin tekee... Suottako minä kirjoitin skriptin joka näyttää viestin lähettäjän nimen ja osoitteen automaattisesti minulle?
No joo... tuo oli lähinnä julmaa pilaa. Ei pidä uskoa kaikkea mitä lukee. Hurjimmissa kuvitelmissani korkeintaan sivuston ylläpitäjä tai asuinalueen verkko-operaattori voisi kaivaa viestin lähettäjän nimen esiin mutta ei ilman etteikö siitä hausta jäisi jäljet johonkin lokiin. Kenenkään nimiä ei saa lähteä selvittämään ihan noin vain. Tosin jos kyseessä oli jokin lainopillinen uhkaus, eli ollaan käräjille viemässä jotain henkilöä, ehkä sitten tilanne on toinen...
Muista toki että IP-osoite ei paljasta henkilöä, korkeintaan koneen mistä viesti on lähetetty (tuokin on oikeastaan aika huterasti sanottu). 100% varmuutta ei ole siitä kuka siellä näppäimistön ääressä on istunut viestin kirjoitushetkellä. Tietty IP-osoitteen voi useimmiten liittää katuosoitteeseen, eikä ihan kenellä vaan ole fyysistä pääsyä johonkin tiettyyn kotiin...
Uskon että ylläpitäjät tallentavat kaikki vasikoidut viestit, eli sellaiset joista joku on tehnyt huomautuksen viestin sisällön sopimattomuuden takia. Tämän viestin muut tiedot tallennetaan sitten samalla, mm. lähettäjän IP-osoite. Sitä voi vain arvailla kuinka pitkäksi aikaa nuo tiedot säilytetään.