Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teillä oli syynä vanhan talon hajuun?

Vierailija
02.03.2012 |

Jos aloitte tutkia asiaa, niin löytyikö hometta jostain ja missä oli vika?

Mietin mistä tässä tutkimukset tulisi aloittaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kosteus- ja/tai mikrobiongelmaa. Tilaisin paikalle rakennusterveysasiantuntijan ja sitten vaan selvittämään tilannetta.

Vierailija
2/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttävät missä home on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kotisiivouksia ja huomannut, että vanhemmissa taloissa on kaikissa tietynlainen haju. Ja se tarttuu vaatteisiin. Tuskin siitä kuitenkaan voi vetää johtopäätöstä, että kaikki 1960 luvulla ja sitä ennen rakennetut talot on homeessa.

Yhelle mummelille käyn edelleen siivoamassa ja joka kerta sieltä tullessa heitän pyykkikoneeseen kaikki vaatteeni ulkovaatteita myöten. Tarttuu sellainen tunkkainen haju ja pysyy pitkään. Lähtee vain pesussa pois.

Anoppila on rakennettu -50 luvulla. Talossa on kellari. Siellä käydessä kellarinhajua ei huomaa, mutta vaatteista kylläkin, kun lähtee pois. Tai joku anoppilassa ollut tulee meillä käymään.

Vierailija
4/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

homeeseen tai muuten vaan kosteusongelmiin. Jos jossakin talossa haisee perunakellarille tai vanhalle mummolalle, kosteutta siellä on, vaikka kuinka asukkaat muuta selittäisivät.

Vierailija
5/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kotisiivouksia ja huomannut, että vanhemmissa taloissa on kaikissa tietynlainen haju. Ja se tarttuu vaatteisiin. Tuskin siitä kuitenkaan voi vetää johtopäätöstä, että kaikki 1960 luvulla ja sitä ennen rakennetut talot on homeessa.

Yhelle mummelille käyn edelleen siivoamassa ja joka kerta sieltä tullessa heitän pyykkikoneeseen kaikki vaatteeni ulkovaatteita myöten. Tarttuu sellainen tunkkainen haju ja pysyy pitkään. Lähtee vain pesussa pois.

Anoppila on rakennettu -50 luvulla. Talossa on kellari. Siellä käydessä kellarinhajua ei huomaa, mutta vaatteista kylläkin, kun lähtee pois. Tai joku anoppilassa ollut tulee meillä käymään.

olleesta kosteusvauriosta. Kuivuminenkaan ei poista mikrobien aikanaan tuottamia yhdisteitä. Etenkin puunsuoja-aineiden hajotessa muodostuu yhdisteitä, jotka haisevat voimakkaasti. Kosteutta tai mikrobeja ei välttämättä enää löydy, mutta haju on ja pysyy kunnes kaikki saastunut materiaali on poistettu. Ennen sitä puunsuoja-ainetta on levitelty miten sattuu ja sillä käsiteltyä puuta on voitu käyttää jopa sahanpuruna eristämiseen. Haju tarttuu myös eristevilloihin eli nekin pitää vaihtaa.

Vierailija
6/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita olen tämän 25 vuoden aikana siivonnut. Kaikissa on tietynlainen vanhan talon haju.

Älkää hyvät ihmiset ostako vanhoja taloja!!

Vierailija
7/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita olen tämän 25 vuoden aikana siivonnut. Kaikissa on tietynlainen vanhan talon haju.

Älkää hyvät ihmiset ostako vanhoja taloja!!

mutta haju lähtee vain laajoilla korjauksilla.

Vanhaa haisevaa taloa ei tietenkään kannata ostaa kuin alle tontin hinnalla, sillä purkaminen maksaa melkoisesti.

Vierailija
8/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä ole mitään hajua! olen itse haistellut(kokemusta homeesta) ja on käynyt kuntotarkastaja, arkkitehti (joka homeallergikko) sekä kokenut rakennusmestari. Välipohja, kattovillat, väliseinät ja ulkoseinät on kaikki avattu ja rakenteet tarkistettu joten uskalletaan asua.

Vierailija
9/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä ole mitään hajua! olen itse haistellut(kokemusta homeesta) ja on käynyt kuntotarkastaja, arkkitehti (joka homeallergikko) sekä kokenut rakennusmestari. Välipohja, kattovillat, väliseinät ja ulkoseinät on kaikki avattu ja rakenteet tarkistettu joten uskalletaan asua.

Vierailija
10/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näyttää paikan mistä tutkimus kannattaa aloittaa.

Älkää kuitenkaan repikö itse rakenteita auki, ei ainakaan ilman alueen eristämistä ja alipaineistamista, ettei tilanne pahene kämpässänne.

Olen samaa mieltä muiden kanssa. Jos on hajua, on homeongelma. Homeongelma voi olla myös ilman hajua, se tästä tekee niin kinkkistä.

Vierailija
11/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö koko huone tyhjentää, jos sieltä vaikka pöllähtäisikin kamalat homepölyt?

t. ap

Vierailija
12/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää suojata näytteenottaja ja irtaimisto.

Vierailija
13/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti koko alapohja pahasti kostunut.

Vierailija
14/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1962 rakennettu talo. Kun ostin tämän, kamala haju johtui sisällä tupakoinnista. Terveystarkastaja kävi tutkimassa, ja totesi talon terveeksi. Nyt olemme asuneet tässä 11 vuotta ja haju, joka täällä nyt on, johtuu vanhoista eristeistä. Avasimme lattiaa vähän löytääksemme hajun lähteen. Purut ovat aivan kuivia, mutta ne ovat alkaneet haista ajan myötä. Eristeenä on villaa, purua ja kaikkea mahdollista sanomalehdistä alkaen (ne lehdet muuten ovat kaikkein hajuttomimmat). Hometta ja kosteutta ei ole, ainoastaan ajan myötä tullutta tunkkaisuutta.

Katso kotikuntasi terveysvalvonnan sivuilta ympäristöhygieenikon yhteystiedot ja pyydä käymään. Meillä oli ensimmäinen käynti ilmainen, ja sillä selvittiin. Hän teki suunnitelman, mihin laitetaan lisätuuletusaukkoja. Ne tehtiin ja haju laantui. Nyt on kyllä edessä eristysten uusinta ihan energiansäästösyistä, siinä kai lähtee hajukin.

Tulimme juuri viime viikolla matkoilta ja haju löi vastaan tosi vahvana, kun talo on ollut tyhjillään pari viikkoa. Normaalisti sitä ei itse huomaa.

Vierailija
15/15 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin aiheuttaja (mikrobeja) on syytä löytää ja pyrkiä poistamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan