Ihan paras bolognesekastike!!!!!!
Tein tänään NIIN hyvää itse keksimääni bolognesekastiketta että on pakko jakaa resepti kanssanne, olkaa hyvät:
500g jauhelihaa
2 sipulia pikku silppuna
1 paprika pikku silppuna
2 purkkia paseerattua tomaattia
2 tl suolaa
1 tl pippuria
2 rkl basilikaa
4 rkl Maizenaa
puoli litraa vettä
puolikas valkosipuli
viisi laakerinlehteä
Ohje:
Paista sipulit, paprika ja jauhelihat isossa kattilassa. Heitä sekaan mausteet, tomaatti ja vesi. Anna kiehua 30 min. Laita sekaan Maizena ja keittele 5 min. Poista laakerinlehdet. Nauti keitetyn makaronin kanssa!
Kommentit (20)
mutta Lidl:n bolognesekastike purkista on herkkua ja helppo valmistaa! :)
Aika tuttua. Meilläkin osalle kelpaisi ruoaksi vaikka pelkkä ketsuppi! Mutta tämä kastike maistuu kaikille meillä :) Juustoraastetta päälle vielä.
Kuulostaa hyvältä mutta Lidl:n bolognesekastike purkista on herkkua ja helppo valmistaa! :)
Se on minustakin hyvää. Mutta tässä on resepti mitä teen kun on paljon aikaa :) Lidlin kastikkeet sitten muulloin.
sokerihyppysellinen, suola ja sitruumamehuruokalusikallinen. Itse tykkään laittaa timjamia laakerinlehden sijaan.
S&P sieltä löytyikin. Mutta Maizena on minusta turhaa. Itse laitan tomaatin lisäksi myös tomaattipyrettä ja keitän kastiketta kasaan niin, että suuristaminen on tarpeetonta.
Sitruuna kuulostaa mielenkiintoiselta ja sokerihyppysellinen!
vaan niiden lisääminen perustuu siihen perusmakuteoriaan, että jokaista viittä perusmakua olisi oltava joka ruoassa, vaikka vain vähän. Minusta ero on tosi iso.
Maut
Suolainen (suola)
Hapan (sitruuna)
Karvas (valkosipuli, pippuri)
Makea (sokeri)
Umami (sipuli,liha, tomaatti)
Maizena on minustakin täysin turhaa. Valkosipulia laitan itse vähän enemmän, enkä ole ikinä laittanut tuoretta paprikaa, tomaattia kyllä. Ei sillä, ettei tuokin hyvää olisi.
Pennepasta toimii varsinkin lasten kanssa. Makaroneista en niin välitä.
Ja parmesania päälle. :)
Niin, sitruuna ei maistu eikä sokerikaan, vaan niiden lisääminen perustuu siihen perusmakuteoriaan, että jokaista viittä perusmakua olisi oltava joka ruoassa, vaikka vain vähän. Minusta ero on tosi iso.
Maut
Suolainen (suola)
Hapan (sitruuna)
Karvas (valkosipuli, pippuri)
Makea (sokeri)
Umami (sipuli,liha, tomaatti)
Mikä on umami? Aika hyvä foorumi tämä, opin vaikka mitä uutta taas :)
Se tulee japaninkielisestä sanasta, joka tarkoittaa suunnilleen "lihaisaa". Sitä on lihassa, mutta myös paistetussa sipulissa ja kypsässä tomaatissa, monissa sienissä ym. Liemikuution natriumglutamaatti anteaa juurikin sen umamin maun. Kun tietään kikat, saman efektin saa myrkyttömästikin. Esim lisptikka-yrtti on voimakas umamin antaja, sopii etenkin keittoihin.
Se tulee japaninkielisestä sanasta, joka tarkoittaa suunnilleen "lihaisaa". Sitä on lihassa, mutta myös paistetussa sipulissa ja kypsässä tomaatissa, monissa sienissä ym. Liemikuution natriumglutamaatti anteaa juurikin sen umamin maun. Kun tietään kikat, saman efektin saa myrkyttömästikin. Esim lisptikka-yrtti on voimakas umamin antaja, sopii etenkin keittoihin.
Minä olen 28-v. ja perusmaut kyllä opetettiin koulussa sekä biologiassa että kotitaloudessa...
käytännöllisenä käsitteenä vasta muutama vuosi sitten. Ja umamin perusmakustatus oli kyseenalainen hyvin pitkään.
joskus herkkareita, sopivat hyvin!
Siis jos puolet kokonaisesta valkosipulista..
Pyree on sitä kaikkein tiiveimmäksi tiivistettyä tomaattisosetta. Paseerattu on löysää, muttei ihan niin vetistä kuin tomaattimurska.
Uusimmiksi ovat ehdolla rasva ja kalsium sekä hiilihappo. Niillä epäillään olevan omat reseptorinsa.
Itse teen bolognesen niin, että maustan sen oreganolla, basilikalla ja timjamilla, ja annan sen sitten hautua ainakin puoli tuntia.
parasta pelkällä ketsupilla : (