Kinkkinen tilanne (kiusaamisesta)
Sain selville että erästä lapseni luokkakaveria kiusattu pidemmän aikaa ja kiusaajien perheisiin otettu yhteyttä. Selvisi että oma lapseni oli osallistunut kerran. Mikä erittäin valitettavaa ja asia selvitetty.
Tässä nyt on kuitenkin sellainen puoli että tämä kiusattu on aiemmin kiusannut omaa lastani ja asioita selvitelty useamman kerran ja ollut jo kauemman aikaa ohi.
Nyt kuitenkin tämä kiusattu on käynyt minun lapseni päälle pari kertaa taas vaihteeksi.
Olen tässä kohtaa ollut vielä puuttumatta koska tiedän että tätä toista nyt kiusannut useampi lapsi. Toisaalta on omaa lastani kohtaan epäreilua mutta ei viitsi puuttua nyt siltä kantilta asioihin kun asioiden selvittely kesken.
Kiusattu lapsi on aika agressiivinen ja levoton mikä varmasti vaikuttaa siihen että on koulussa epäsuosiossa.
Antaisitko sinä nyt heille selvittelyrauhan vai ottaisitko esille kiusatun lapsen oman agressiivisuuden. Olen siis nyt 2 kertaa katsonut läpi sormien mutta ajattelin etten enää katso. Vaikka minun lapseni osallistui kiusaamisen kerran ei kai se oikeuta kuitenkaan omaan lapseeni kohdistuvaa agressivisuutta.
Miten toimisit?
Kommentit (6)
Voi olla että lapsi purkaa tuntojaan nyt väärään kohteeseen. Harmistuu kiusaamisesta ja purkaa kiusaamalla lastasi. Asian voi esittää ymmärryksellä ja rakentavasti. On lapsesi edun mukaista että asiaan puutut.
Itse olen toiminut aiemmin ymmärtävästi lapseni kiusaajaa kohtaan (kiusaajaa jolla sos.taidoissa ja tilanteiden tulkinnassa puutteita, toiminta vääränlaista ei tahallista). Kadun ikuisesti älä tee samaa virhettä. Tee asia julkiseksi, puolusta lastasi.
paras, että tietävät kaikki mihin kaikkeen lapsi on osallisena koulussa. Ei se, että itseä kiusataan, oikeuta olemaan väkivaltainen muita kohtaan.
on tuommoinen aggressiivinen ja epäsosiaalinen lapsi. Tietyn porukan mielestä hänen ärsyttämisensä on todella hauskaa hupia. Tämä aggressiivinen lapsi on rauhallinen niin kauan kuin saa olla rauhassa ilman että häntä tullaan tuuppimaan ja tönimään.
Siinä vaiheessa kun lapsi alkaa tuuppimaan takaisin alkaa kauhea huuto "nyt se taas riehuu".
Omia kouluaikoja kun muistelen, niin ihan tavallinen kuvio on että yhtä kiusataan ja kiusataan ties kuinka pitkään. Sitten kun hän nousee vastarintaan, tuleekin hänestä riehuva häirikkö.
Pahimpia kiusaajia näissä tilanteissa ovat hyvin käyttäytyvät, suloiset lapset. He osaavat löytää ne tilanteet joissa kukaan aikuinen ei ole näkemässä.
Kiusaaminen on ollut haukkumista/naureskelua. En tiedä onko kiusattu käynyt muihin käsiksi kuin minun lapseeni. Ja tosiaan minun lapseni ei ole ollut mukana pidempiaikaisessa kiusaamisessa.
Kiusaajina ovat todellakin olleet luokan hyvin menestyneet lapset. Kiusatun koulumenestys ehkä keskitasolla tai hieman alempana.
Eli, odottelenko että he saavat asiat selvitettyä vai ilmoittelenko kouluun kiusatun agressiivisuudesta lastani kohtaan? Tuntuu vain sille että kiusatun asioiden selvittely ja auttaminen voi lieventyä kun kiusattu itse joutuu "syytteeseen". Oma lapseni on kyllä hyvin kestänyt nämä pari päällekarkaamista. Seuraavaa emme kyllä enää katsele ilmoittamatta.
Asiaa kiusaamisesta ja AV-mammat ei oo asetta hankkimassa tai köyttä virittelemässä?