Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en vaan jaksa teinejä

Vierailija
27.02.2012 |

Mä en ymmärrä niitä.yks ei ymmärrä rahasta mitää ja tuhlaa kaiken heti eikä ymmärrä mitä säästäminen tarkottaa. Tämän huomaa myös ruoissa, kaapeista hävii kaikki herkut heti. Itte oon tottunu syömää ssästeliäästi herkkuja ja "kalliimpia" ruokia, ni korpee kympillä päinvastanen toiminta. Toinen mikä ihmetyttää on, että kömmitää huoneesta seittemältä illalla ulos ja sit kauppaa ja aletaan elämään päivää... Luulin jossai vaihees, et ymmärrän teinejä, ku eii oo itelläkää siitä ajasta pitkää, mut tällasta elämää en osannu kuvitella. Kyseeessä siis melkei aikuiset, teini ja sen kumppani.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli myös teini elää kotona kodin säännöillä. Toki niitä sääntöjä luodessa pitää kuunnella myös teiniä, mutta vanhemmat päättää isoista linjoista.

Meillä esim. oli ehtona ammattikoulu peruskoulun jälkeen. Kun ei koulu kiinnostanut niin sitten vaan työtä hakemaan ja asuntopaperit vetämään.

Vierailija
2/9 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä vintillä ei ole valoja. Sano ihan asiallisesti, että on mietittävä vähän ruokabudjettia. että rahat saadaan riittämään koko kuukaudelle: älkää syökö jääkaappia tyhjäksi.

Ja että tämä talo on meidän kaikkien koti, me kaikki osallistumme sen ylläpitoon. Valitkaa itse kuka imuroi tänään, kuka tyhjentää tiskit aamulla, kuka käy kaupassa. MInä en jaksa tehdä kaikkea yksin, kun te nukutte päivät ja valvotte yöt.

Jos ei muu auta, tee heille laskelmia talouden tuloista ja menoista, avaa silmät sille mistä raha tulee ja minne se menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vastuulla. Turha valittaa, jos ei ole osannut kasvattaa.

Vierailija
4/9 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei varmaan olisi tällaista. Muutaman kerran vuodessa kestän tätä suu kiinni. onneksi tänne voi avautua.

Ap

Vierailija
5/9 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14-vuotias tyttö, joka tosiaan koettelee hermoja lähes päivittäin. Siinä täytyy vaan olla tiukkana itse ja vanhempien samalla linjalla. Jos talossa on herkkuja (erit. kalliimpia) niitä nautitaan yhdessä, jotta kaikille riittää.

Tuttua tuo omasta kopista kömpiminen ja ulos illalla. Pidetään sääntönä ettei arkena klo 19 jälkeen enää lähdetä ulos ja iltapalalla pitää olla klo 20. Siitä ei poiketa. Viikonloppuisin ei ole kotiintuloaikoja, mutta meidän pitää tietää missä tyttö milloinkin kulkee.

Säästäminen on minusta ihan yksi ja sama. Jos teini haluaa kalliin vaatteen tms. säästäköön siihen itse rahansa. Jos haluaa tuhlailla meikkeihin ja karkkiin niin tehköön niin. Rahaa ei kuitenkaan tipu enempää kuin 20e kuukaudessa.

Ei tarvitse olla natsi tai hirviöäiti, mutta selkeät sovitut pelisäännöt, joista pidetään kiinni.

Vierailija
6/9 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan jätä yhtään herkkua kaappiin, ja rahat valuu sormien välistä justiinsa.

t. 44v teinien mamma

Vierailija
7/9 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eriksee....

Vierailija
8/9 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä niitä.yks ei ymmärrä rahasta mitää ja tuhlaa kaiken heti eikä ymmärrä mitä säästäminen tarkottaa. Tämän huomaa myös ruoissa, kaapeista hävii kaikki herkut heti. Itte oon tottunu syömää ssästeliäästi herkkuja ja "kalliimpia" ruokia, ni korpee kympillä päinvastanen toiminta. Toinen mikä ihmetyttää on, että kömmitää huoneesta seittemältä illalla ulos ja sit kauppaa ja aletaan elämään päivää... Luulin jossai vaihees, et ymmärrän teinejä, ku eii oo itelläkää siitä ajasta pitkää, mut tällasta elämää en osannu kuvitella. Kyseeessä siis melkei aikuiset, teini ja sen kumppani.

Läheskään kaikki teinit ei ole tuollaisia

Vierailija
9/9 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenkodissa ei ollut tuommoista ehtoa, mutta äitini pikkuisen ohjaili mun opiskeluvalintoja ja siinähän kävi sitten niin, että sain ekan tutkinnon vasta 26-vuotiaana ja valmistuin käytännössä työttömäksi. Nyt työskentelen ihan eri alalla ilman koulutusta, sekin olis tarkoitus hankkia jossain vaiheessa. En toki syytä kaikista uranvalintasekoiluista vanhempiani, mutta luulen että kaikki olis mennyt vähän helpommin, jos olisin itse saanut päättää/rauhassa miettiä mihin suuntaan yläasteen jälkeen.

Meillä esim. oli ehtona ammattikoulu peruskoulun jälkeen. Kun ei koulu kiinnostanut niin sitten vaan työtä hakemaan ja asuntopaperit vetämään.