Kunnalliseen terveydenhuoltoon
Olen ollut vuosia työterveyden asiakas, mutta se on nyt loppu. Minulla on eräs sairaus, joka ei kauheasti ole kiusannut (ei lääkkeitä tällä hetkellä eikä oireitakaan oikeastaan). Kuinkakohan suuren rikoksen tekisin, jos menisin terkkariin valittamaan vaivojani (siis sitten kun niitä kenties alkaa taas tulla) ns. puhtaalta pöydältä, eli en mainitsisi historiastani?
Kommentit (10)
Terveysasema yleensä pyytää sairaskertomuksesi TTH.sä. Tämä juurikin siksi ettei tehdä turhaan päälekkäisiä tutkimuksia gd . haku vaiheessa.
Taitaa olla kyse jostain feikkisairaudesta jota ap ei enää pysty valehtelemaan työterveyteen.
että saisin "uuden" diagnoosin, uuden näkökulman (koska diagnoosi ei ole aivan varma, kuten todettua, ilman lääkitystäkin olen ollut oireeton). Enkä halua lähteä yksityiselle omalla kustannuksella ainakaan tässä vaiheessa.
onko kyseessä psyykkinen sairaus? En tarkoita mirenkään loukkaavana tätä, itsellänikin mt sairaushistoriaa.
Taitaa olla kyse jostain feikkisairaudesta jota ap ei enää pysty valehtelemaan työterveyteen.
Erikoislääkärissä saa käydä jopa pari kertaa vuodessa, ja onhan se tautini periaatteessa sellainen, että vaikuttaa työntekoon, jos pahenisi ja olisi tyystin hoitamatta.
onko kyseessä psyykkinen sairaus? En tarkoita mirenkään loukkaavana tätä, itsellänikin mt sairaushistoriaa.
Nivelvaivaa on.
5, riippuu ihan millainen työterveyshuollon paketti on firmassa tarjolla. Toisissa hoidetaan hyvinkin kattavasti myös kroonisia sairauksia, minimissään taas vain kaikkein pakollisimmat lakisääteiset työhöntulo- ja määräaikaistarkastukset ja sairaudenhoito on ohjattu tk:seen.
Nivelvaivaa on.
Nivelvaivojen kanssa usein lähdetään etenemään tietyssä järjestyksessä kun niiden syytä selvitetään.
Pääset paljon vähemmällä jos kerrot että tämmöinen diagnoosi jo on, mutta oireita on muitakin eivätkä ne kaikki mahdu siihen diagnoosiin.
Itse olen ollut samassa jamassa. Olin ilman lääkitystä epämääräisen diagnoosin kanssa. Sitten kun vaivoja alkoi taas tulemaan menin työpaikkalääkäriin ja kerroin mitä on tutkittu ja mitä diagnosoitu. Siinä vaiheessa lääkäri uskoi että nivelvaivat ovat todellisia. Sain heti lähetteen erikoislääkärille, jonka tutkimusten perusteella diagnoosi korjattiin oikeaksi.
Jos olisin lähtenyt puhtaalta pöydältä, olisin joutunut ensin puoli vuotta syömään buranaa ennen ensimmäistäkään tutkimusta. Tuskin olisin saanut edes lähetettä erikoislääkärille.
Nämä kun on semmoisia vaivoja joita ensin katsellaan ja odotetaan että Burana parantaa.
Tsemppiä.
Kannattaa kertoa oireet ja mahdolliset diagnoosit mahdollisimman tarkasti. Pidä vaikka oirepäiväkirjaa jos oireita alkaa tulemaan. Sekin helpottaa hoitoa ja hoitoon pääsyä.
Mietin, miksi haluaisit näin tehdä?
Sairaushistoriasta voi olla hyötyä, jos sairauden kulku jotenkin muuttuu, tuletkin ehkä tasvitsemaan taas lääkkeitä ja jotain lääkkeitä olet ehkä käyttänyt aikaisemmin ja ne ovat sinulle sopineet tai sitten ei, niin ei ihan arpomalla tarvitsisi aloittaa. Hoitohenkilökunnan on vaikeaa saada kokonaiskuvaa "taudistasi".