Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suhteessa silloisiin vuosituloihisi, kuinka paljon on suurin laina jonka olet ottanut?

Vierailija
27.02.2012 |

Itse otin asuntolainaa 1000% vuosituloihini nähden. Noin suuri prosenttiosuus selittyy sillä, että olin opiskelija.

Olen nykyään valmistunut, mutta taloudellinen tilanteeni ei ole paljon parantunut. Lainaa olen maksellut kohta kymmenen vuotta, ja olen saanut siitä 21% maksettua. Aika vähän, jos miettii maksuajan pituutta ja lainan rahallista määrää, mutta olen tyytyväinen, sillä tuo summa on minulle puhdasta taloudellista voittoa, joka muuten olisi kulunut vuokran maksuun. Lisäksi asunnon arvo on kaksinkertaistunut tässä ajassa.

Kertokaa omia lainatilanteitanne!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin ekaan asuntoon lainaa niin, että 25 % saatiin itse maksettua ja lainaa ei ole koskaan ollut enempää kuin mitä yhden palkalla hoitaa.

Asuntomenot saisivat maksimissaan olla 40 % tuloista. Silloin talous on terveellä pohjalla.

Vierailija
2/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa laskea, mikä tilanne oli ensimmäisen asuntolainani kohdalla, silloin minäkin olin opiskelija. Mutta toisen lainani otin nelikymppisenä ja silloin riskinottokykyni oli aika korkea. Asunnon arvolle ei ole tapahtunut paljonkaan enkä ehdi maksaa tätä lainaa loppuun ennen eläkeikää, ellen saa perintöä tai vastaavaa. Minulle asunnot ovat kuitenkin kulutustavaraa. Myyn pois, kun en enää jaksa hoitaa lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosituloni olivat 6100 euroa, ja otin lainaa 61 000,-

Eli tuhat prosenttia vuosituloihini nähden.

ap

Vierailija
4/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pienituloisilla (ainakaan Helsingissä) talous ei ole koskaan mainitsemallasi tavalla arvioiden "terveellä pohjalla", koska Suomessa ei voi veneen alla asua. Sama summa minulla menisi vuokraan kuin nyt menee lyhennyksiin ja vastikkeeseen, joten vaikka se on paljon enemmän kuin 40% kuukausituloistani, lainasta luopuminen ja asunnon myyminen ei ole ratkaisu.

ap

Vierailija
5/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitten ei pidä asua Helsingissä. Tuo on kaikkien velkaneuvojien perusmatikkaa, saman neuvon saat mm. Marttaliitosta - ja pankistakin se pitäisi tulla.

2

Vierailija
6/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kellään voi olla vuositulot 6 100 euroa????

Opintoraha oli silloin muistaakseni noin 270 euroa. Sain sen vuodessa 9 kuukaudelta, ja 3 kesäkuukautta tein töitä hieman yli 1200 euron kuukausipalkalla.

Myöhemmin aloin tehdä töitä myös opintojen ohessa iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin vuosituloni olivat muistaakseni päälle 9000 euroa.

ap

Vierailija
7/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitten ei pidä asua Helsingissä. Tuo on kaikkien velkaneuvojien perusmatikkaa, saman neuvon saat mm. Marttaliitosta - ja pankistakin se pitäisi tulla.

2

jos päivittäin olisin tullut vaikkapa Lahdesta Helsinkiin opiskelemaan.

ap

Vierailija
8/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankistakin se pitäisi tulla

Olen itse kunnostanut asuntoni siten, että sen arvo nousi heti tuntuvasti, ja asumisen aikana arvo on noussut vielä lisää. Jos nyt myisin asunnon vaikkapa jonkin verran alle markkinahinnan (jos olisi pakko nopeasti myydä), voisin maksaa koko lainani heti pois, ja minulle jäisi vielä yli 100 000 euroa patjan alle laitettavaksi. Eipä ole pankilla ollut asiaan huomauttamista.

Tätä se on, kun asuu Helsingissä.

ap

Vierailija
9/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset tähän mennessä:

1000%

600%

Vierailija
10/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanottohetkellä lainasumma 1500 x vuositulot.

Olin hoitovapaalla, mutta juuri palaamassa töihin.

Työtuloihin nähden laina oli 2 x vuositulot.

nyt lainaa maksettu n puolet eli jäljellä kutakuinkin vuositulojen verran. Tosin nyt laina maksuvapaalla ja makselen pois kalliimpaa mökkilainaa.

Vierailija
11/11 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanottohetkellä lainasumma 1500 x vuositulot.

Olin hoitovapaalla, mutta juuri palaamassa töihin.

Työtuloihin nähden laina oli 2 x vuositulot.

nyt lainaa maksettu n puolet eli jäljellä kutakuinkin vuositulojen verran. Tosin nyt laina maksuvapaalla ja makselen pois kalliimpaa mökkilainaa.

150 x vuositulot eli 1500%?