Pitäisikö tytölle jo kertoa kuukautisista? ov
Luin tässä ketjua, jossa 9 v.:llä oli jo alkaneet kuukautiset. Meillä tyttö täyttää kohta 9v. ja ei varmaan tiedä kuukautisista mitään. Minulla on hormonikierukka, joka on jättänyt kuukautiset kokonaan pois ja sisarukset ovat pienempiä. Omat kuukautiseni alkoivat 12 v., joten sen perusteella ei ihan vielä olisi kiire.
Mietin, että olisin vasta lähempänä 10 v. kertonut. Mitäs olette mieltä?
Kommentit (8)
älä tuputa tietoa jos lapselle se ei ole ajankohtaista. Kyllä asia tulee esiin biologiankirjoissakin ja taitaa sidevalmistajatkin lähettää hyvissä ajoin tuotemainoksia tyttärille, jolloin asiasta on luonteva puhua. Yleensä tyttären kuukautiset alkavat samaan aikaan kuin äidinkin.
jos ei tiedä kuukautisista yhtään mitään. Kyllä tuon ikäiset tietää jo yhtä ja toista, joten kannattaa kertoa että tulee faktat selviksi.
Minulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, äidilläni 15-vuotiaana, eli ei se sun ikää kato...
ja tiesi jo asiasta, luokalla oli jo yhdellä kaverilla alkanutkin, hän kertoi. Hän totesi minulle että mä tiedän jo. Kyllä kaverit keskenään näistä jutuista juttelee, joten olisi tosiaan kiva että koti kertoisi ensin vaikka ei itsellä vielä alakaan. Toiselle tytölleni tulen varmasti kertomaan myös jo eskarissa tai viimeistään ekalla luokalla.
Ihan vaan siksikin että pyörtyy kun näke varta... Voi sitten edes muutaman vuoden totutella ajatukseen verisistä siteistä.
Samalla kerroin vähän miten vauvat saa alkunsa, ei kamalasti kysellyt enempää, jooten en turhan tarkasti tätä lapsentekoa selittänyt.
koulusta, kavereilta, netistä....
Esim. mun 11v tiesi, että tekopenis on dildo. En minä ole sille sellaista opettanut!
Olen itsekin kertonut 7-vuotiaalle ja heti perään olivat koulussa kuukauden päästä käsitelleet samaa aihetta.
itsellänikin kuukautiset alkaneet jo 10v:nä. on lapselle hirmuinen shokki jos ei tiedä..
Lasten teosta tarkemmin ekaluokkalaiselle. Mukavampi kuulla kotoa kuin koulukavereilta.