Voiko toimeentulotukea saada seuraaviin:
Matto, huonekalut (sohva, säilytystavarat kuten lipasto, hylly tai kaappi), liinavaatteet ja astiat?
Jopa ns. halpakaupoissa (Prisma yms) ovat liian kalliita meille. Olemme siis toimeentulotukiasiakkaita. Kirpputoreilta en ole löytänyt.
Kommentit (30)
Anttilasta saa alepäivinä lakanoita muutamalla eurolla.
No ei kyllä esim. ikean halvimmat lakanat ole kovin kalliita.
Ikean lakanat on sikaohuita. Ei ne kestä 10 vuotta. Köyhä ei semmoisia osta. Kirppariltakin saa kestävämpää.
"Matto, huonekalut (sohva, säilytystavarat kuten lipasto, hylly tai kaappi), liinavaatteet ja astiat?"
Ei voi. Me on saatu harkinnalla toimeentulotukea mm. sänkyyn ja keittiön pöytään & tuoleihin (yhteensä 300 euroa). Mutta mitkään sohvat, hyllyt, tms ei ole pakollisia asumisen kannalta, joten niihin ei yleensä toimeentulotukea myönnetä. Meilläkään ei ole sohvaa, ja onhan se noloa, kun tulee vieraita, eikä olohuoneessa ole paikkaa, missä istua, mutta ei se mikään peruste toimeentulotuessa ole. Sama koskee mattoja, ilmankin pärjää. Liinavaatteita ja astioita saa halvalla. Itse olen ostanut juomalasit ja mukit 1-2 euroa/kpl ja lakanat 5 euroa/kpl. Astioita ei kovin montaa tarvitse, jotta pärjää. Etenkin alennusmyynneistä ja poistokoreista löytyy edullisesti niin lakanoita kuin astioitakin. Toki se tarkoittaa, että astiat ovat "eriparia", samoin lakanat, mutta ihan käyttökelpoisia silti. Kannattaa nyt unohtaa matot ja sohva, ja keskittyä hankkimaan sitä, mitä arjessa välttämättä tarvitsee, astioita, liinavaatteita jne. Toimeentulotuella ei pärjää pidempää aikaa, jos yrittää elää niin kuin ihmiset yleensä. Elämisen tasoa on laskettava ja on ymmärrettävä ettei kaikki voi olla niin kuin ihmisillä yleensä. Eihän se ole reilua tietenkään ja tuntuu pahalta, mutta elämässä on muitakin asioita kuin raha tai kaunis sisustus. Muuten, sukulaisilta, ystäviltä tms voi kysellä lahjoituksena vanhoja astioita tms, tai laittaa vaikka kaupan ilmoitustaululle ilmoituksen tyyliin "Köyhä perhe ottaa lahjoituksena vastaan astioita ja siistikuntoisen maton."
Mietin juuri jokin aika sitten, mitä tekisin ylimääräisillä, vähän käytetyillä, todella hyväkuntoisilla lakanoilla ym.
Periaatteessa voisin ne jollekin lahjoittaakin, mutta haluaisin kuitenkin niistä jonkun lantin, koska haluan, että uusi omistaja aidosti arvostaisi niitä ja olenhan minä toki itsekin niistä maksanut kunnon hinna.
Laitanko pihakirppiksen pystyyn ja miten pääsisin yhteyteen näiden tarvitsijoiden kanssa?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:47"]
Mietin juuri jokin aika sitten, mitä tekisin ylimääräisillä, vähän käytetyillä, todella hyväkuntoisilla lakanoilla ym.
Periaatteessa voisin ne jollekin lahjoittaakin, mutta haluaisin kuitenkin niistä jonkun lantin, koska haluan, että uusi omistaja aidosti arvostaisi niitä ja olenhan minä toki itsekin niistä maksanut kunnon hinna.
Laitanko pihakirppiksen pystyyn ja miten pääsisin yhteyteen näiden tarvitsijoiden kanssa?
[/quote]
olihan tämä vitsi? :D
Siis haluat muutaman lantin, jotta joku arvostaisi sinun käytettyjä lakanoita?
Kyllä varmaan joku ostaa siistejä lakanoita vaikka kirpparilla parilla eurolla. Mistään arvostuksesta siinä ei ole kyllä hyvällä tahdollakaan kyse. Jos mahdollisuus olisi niin varmasti valtaosa ostaisi nekin lakanat ihan uutena ennemmin.
Saa sitä vaikka mitä, kun osaa sopivasti lobata. Itse olen saanut 2 kertaa vuodessa sossun kustantamat etelänmatkat Floridaan, jotta vältyn kaamosmasennukselta ja dokaamiselta. Lisäksi Kela kustantaa lääkekannabikseni käyttöni, mikä on hienoa, koska en enää tulisi toimeen ilman sitä.
Tässä on kyse vähän samasta asiasta kuin esim. se, että työpaikalla peritään vaikkapa nimellinen euron summa kulttuuri- tai liikuntaseteleistä, jolloin ihmiset miettivät tosissaan tarvitsevatko he noita seteleitä. Jos setelit olisivat ilmaisia, niin ihmiset ottaisivat niitä sen maksimimäärän eikä niin haittaisi vaikka ne menisivät vanhoiksi. Tämä on nähty ja koettu. (Huom! työnantajahan maksaa näistä täyden hinnan ja vähän päälle, vaikka ne jäisivät käyttämättä).
Sinunko mielestäsi vain uusilla tavaroilla on arvoa ja muilla ei ole mitään väliä, vaan tavaran antajan pitäisi varmaan olla onnellinen, että joku ne hyvää hyvyyttään ottaa vastaan?
No, asia tuli selväksi: säästän nämä lapsilleni ja annan ne heille, kunhan he ovat muuttamassa omilleen!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:47"]
[/quote]
olihan tämä vitsi? :D
Siis haluat muutaman lantin, jotta joku arvostaisi sinun käytettyjä lakanoita?
Kyllä varmaan joku ostaa siistejä lakanoita vaikka kirpparilla parilla eurolla. Mistään arvostuksesta siinä ei ole kyllä hyvällä tahdollakaan kyse. Jos mahdollisuus olisi niin varmasti valtaosa ostaisi nekin lakanat ihan uutena ennemmin.
[/quote]
"Periaatteessa voisin ne jollekin lahjoittaakin, mutta haluaisin kuitenkin niistä jonkun lantin, koska haluan, että uusi omistaja aidosti arvostaisi niitä ja olenhan minä toki itsekin niistä maksanut kunnon hinna."
Mä olen eniten arvostanut täysin ilmaiseksi saamiani lastenvaatteita. Aina on tullut vaatteet lahjoittanut ihminen mieleen, kun lapsi on pukenut kauniit käytetyt lahjoituksena saadut vaatteet ylleen. "Kylläpä tuli hyvä mieli" kommentoi mieheni, kun toin kotiin 3 muovikassillista hyväkuntoisia lastenvaatteita, jotka olimme saaneet täysin ilmaiseksi.
Oma mielipiteeni on, että jos todella haluat, että uusi omistaja arvostaa lakanoitasi, lahjoita ne ilmaiseksi, se herättää eniten kiitollisuutta.
Mun mies käy töissä ja saa palkkaa, minä olen työtön. En kyllä raaski enkä voi ostaa lakanoita Prismasta... kirpparilta ne haetaan. Aina ei löydy, mut sit odotetaan. Olen myös ommellut kaverien vanhoja verhoja lakanoiksi meille ja halkaissut melkein puhki kuluneet ja ommellut reunoistaan yhteen. Olenkohan jotenkin friikki?
Olemme olleet sossun asiakkaita ja olisimme nytkin oikeutettuja esim. lääkekuluihin. Mut lakanat on oikeesti kalliita.