Minua pyydettiin sanomalehteen töihin toimittajaksi, vaihtaisinko?
Nykyisin olen opettaja ammatiltani, eikä tämä työ enää niin hirveästi nappaa kuin vielä viisi, kuusi vuotta sitten. Nuorista toki tykkään eikä oma luokkanikaan ole millään tavalla kamala, mutta jotenkin tämä on alkanut olla aika kuormittavaa työtä.
Palkka kyllä putoaisi jonkin verran ja joutuisin tekemään ilmeisesti 2-vuorotyötä, mutta toisaalta työ olisi jotain ihan uutta.
Mulla on ikää 35 vuotta ja joskus hamassa nuoruudessa olen kerran ollut yhden kesän lehdessä töissä. Sen jälkeen olen tehnyt lehtien kanssa kouluprojekteja ja kirjoittanut muutaman historiikin ja nyt tosiaan tuli tämä tilaisuus.
Voiko joku suositella tai kertoa, miksi ei kannattaisi vaihtaa alaa? Voisin aluksi ottaa virkavapaata nykyisestä työstäni, irtisanoutumista ei tarvittaisi.
Kommentit (9)
toimittajaksi, jos opettajalla ei ole edes alan koulutusta, kun samaan aikaan satoja ammattitaitoisia toimittajia on työttöminä. Jos lehti laittaisi paikan avoimeen hakuun, saisi varmasti paljon pätevämmän toimittajan kuin opettajan, jota ei oma työ enää huvita.
Lehtiala on kovin epävarma ala nykyisin, levikit laskevat ja paperilehtien on ennustettu kuolevan Suomesta 4-5 vuoden sisällä. Älä ainakaan sanoudu irti virastasi.
Paitsi jos kyseessä on joku pieni paikallislehti Ivalossa.
Suuri osa tuntemistani toimittajista on koulutukseltaan jotain muuta. Insinööriä, pappia, lakimiestä, suomen kielen maisteria, kulttuuriantropologia, metsänhoitajaa, historioitsijaa yms.
Paitsi jos kyseessä on joku pieni paikallislehti Ivalossa.
t. avauksen tekijä
Lehtiala on kovin epävarma ala nykyisin, levikit laskevat ja paperilehtien on ennustettu kuolevan Suomesta 4-5 vuoden sisällä. Älä ainakaan sanoudu irti virastasi.
eihän toimittajilla kummoiset palkat näytä olevan, enkä aikonut irtisanoutua vaan ottaisin ensialkuun virkavapaata.
Kannattaa mielestäni kokeilla. Työ voi olla tosi kivaa. Mihin toimitukseen haluavat sinut?
jos saat virkavapautta. Ei tartte sitten katua. Jos saat vairkavapautta niin eikös tuo ole aika turvallinen tapa kokeilla uutta. Työ on vaativaa ja kiireistä, mutta jokin siinä kiehtoo.