Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ennuste seuraavalle raskaudelle?

15.11.2005 |

Ensimmäinen lapseni syntyi vaikean raskausmyrkytyksen takia kaksi kuukautta etuajassa. Te, joilla on kokemusta samasta, miten seuraavat raskautenne ovat sujuneet? Kyseleepi asiasta kiinnostunut äitykkä

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin edelliselläkin (nimimerkki unohtui). Mulla ensimmäinen raskaus sujui melko normaalisti, lapsi syntyi täysiaikaisena, mutta verenpaineen nousua ja valkuaista oli ainakin parisen viikkoa ennen synnytystä.

Seuraava lapsi syntyi viikoilla 34+2 vaikean raskausmyrkytyksen vuoksi kiireellisellä sektiolla. Itse sain vielä päälle HELPP-syndrooman, jonka vuoksi olin tehohoidossa melkein kaksi vuorokautta.

Kolmas lapsemme syntyi viikoilla 26+2, myös kiireellisellä sektiolla. Syynä napavirtausblokit, istukka ei toiminu kunnolla. Itselläni myös verenpaineen nousua ja valkuaista. Tämän lapsen kohdalla kävin ensimmäisellä kontrollikäynnillä äitipolilla viikolla 20. Jos silloin oli ongelmat ennustettavissa, olikohan se mun valtimovirtauksissa(siis niissä näkyi jotain blokkeja), jotka vievät istukkaan. Pääsin seurantaan noin aikaisessa vaiheessa tuon edellisen raskauden takia.

Ennuste? Kukaan ei osannut sanoa mitään varmaa, mutta todennäköisyys sille, että tilanne uusii, on suuri.

Lohdutukseksi sanoisin, että aika usein ensimmäisen lapsen kohdalla koettu raskausmyrkytys ei silti uusi myöhemmisssä raskauksissa. Aina näin ei kuitenkaan käy. Raskausmyrkytys on edelleen aika mysteeri myös lääkäreille.

Tiheä seuranta, siinäpä se.

Vierailija
2/6 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikean raskausmyrkytyksen takia istukka irtosi, tai näin epäillään.

Poika kärsi myös kalvokiinnitteisen napanuoran takia pienikasuisuudesta.

Poika syntyi hätäsectiolla ja kokoa hänellä oli 1490g

Toinen raskaus olikin sitten paljon seuratumpi. Kävin polilla rv12 lähtien kuukauden välein ja rv 30 eteen päin kahden viikon välein. Mutta vaikka raskausmyrkytys taas hiipi pintaan rv34 ei mitään tehty mistään suunnasta. Kävin polilla viikottain, ja aina pääsin/jouduin kotiin. Viimeisen viikon aikana kävin 4 kertaa polilla ja viimeisellä rv 39+6 jäin osastolle. Silloin oli jo verenpaine pilvissä ja näkö häiriöitäkin ilmaantui. Illalla klo 19 alkoi supistukset ja poika syntyikin laskettuna päivänä klo 2.55 " normaalisti" Poika oli 4040g ja 53cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekassa raskaudessa paha raskausmyrkytys.Myrkytys alko vasta viikolla 34 ja tyttö synty rv 35+4.Tyttö paino syntyessään 2330g ja 45cm pitkä.Ongelmia ainoastaan syömisessä kun ei jaksanu syödä kaikkea pullosta.Toisessa raskaudessa myös paha myrkytys alko jo viikolla 24 ja poika synty rv 24+4 ja paino 530g.On edelleen lastenklinikalla kasvamassa.Pojan laskettuaika oli 17.1.2006.

Vaikea sanoa tulekoo raskausmyrkytys.Mullekkin sanottiin ettei välttämättä tuu ja tuli kumminkin.Pyydä tarkkaa seurantaa alusta alkaen ja äippäpolille mahollisimman pian ultraan.Et näkevät kasvaako vauva ja virtaukset napanuoras hyvät.Ja istukan toiminta.

Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Vierailija
4/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen vähän ymmärtänytkin! Kiitos vastauksestasi.

Toivon sydämestäni kaikkea hyvää perheellesi ja tuolle pikkiriikkiselle ihmeelle. Sanotaan, että onnellinen elämä ei ole välttämättä helppoa elämää, haasteiden ja kivikkojen kautta sitä näkee elämän värit aiempaa tarkemmin. Siltä minustakin tuntuu! Tosi onnellinen olen.

Pikkusissillesi täyttä taistelutahtoa!

Vierailija
5/6 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan raskauden ns ongelma (jos mies vaihtunut lasketaan taas että on eka raskaus kun puhutaan toxemiasta=raskausmyrkytys). Aina kuitenkin nähdään tapauksia kun tauti pahenee seuraavassa raskaudessa, monesti näillä naisilla onkin joku muu sairaus taustana esim munuaissairaus (ja virtsassa on prot jo ENNEN raskautta). Täältä ei aina saa tietää koko totuutta, muistakaa se. Itse synnärillä töissä ja voin kymmenen vuoden kokemuksella sanoa että on HARVOIN kun tauti on seuraavassa raskaudessa pahempi kun ekassa jos on a) sama mies ja b) perusterve äiti jolla ei virtsassa proteiinia.

Oma kokemus: eka lapsi syntyi rv 33 pahan toxemian takia (sectio) ja lääkitystä oli PALJON, seuraava 2v myöh rv 41, alatie, lääkitystä rv 29 eteenpäin, kolmas 1,5v myöh rv 40 ilman lääkitystä ja neljäs rv 39 ilman lääkitystä (silloin uusi mies ja pelkäsin tietysti sen takia, ja myös koska oli mennyt 8v ed synnytyksestä + verenpainelääkitystä olin jo popsinut 4v).

Jos / kun kovasti haluaa toisen lapsen toxemian jälkeen kannattaa ensinnäkin odottaa että on ihan kunnossa ilman lääkitystä ja että munuaiset eivät päästä valkuaista läpi enää, sit vaikka puhumaan lääkärin kanssa ja hyvässä seurannassa olette äit.pkl:lla raskauden aikana.

Vierailija
6/6 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aivan samaa mieltä kuin sinä siitä, miksi ja missä tilanteessa raskausmyrkytys tulee. YLEENSÄ myrkytys on ensisynnyttäjien vaiva, mutta kuten tälläkin palstalla on nähtävissä, poikkeuksia on paljon. Eikä taustalla mitään sairautta tai miehen vaihtumista.

Itse jo aikaisemmin kirjoitinkin tähän ketjuun, että minulla 1. raskaudessa lievä myrkytys, toisessa todella paha (34+2, lisäksi HELLP päälle) ja kolmannessa myös (26+1). Eikä minulla ole mitään kroonista sairautta ja munuaisten toiminta ja verenpaineongelmat ovat palautuneet normaaleiksi hyvin nopeasti synnytyksen jälkeen. Mitään lääkitystä en ole tarvinnut.

Olen jutellut useiden erikoislääkäreiden kanssa aiheesta, eikä heillä ole antaa mitään kunnollista selitystä, kun sellaista ei ole.