Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vuosi ja 3kuukautta ei kävele

08.06.2008 |

Voisko joku kertoa omista kokemuksistaan ja näin helpottaa tätä äitikkää. Minulla tyttö, joka on jo vuoden ja kolme kuukautta, mutta ei yritäkkään lähteä itse käveleen. Hän kävelee kyllä tukea vasten ja työntelee kaikenlaista, mutta ei yritä edes seisoa ilman tukea. Hän kiipeää ketterästi sohvalle, sänkyyn ja portaille. Hän mielellään seisoo varpaillaan. Onko tässä varvasseisonnassa jotain outoa? Kontaa kovasti, syö itse hyvin ja tarkasti, nukkuu hyvin. kertokaa aidoista kokemuksista. iytseä ei enää lohduta yhtään, kun sukulaiset ja tuttavat paasaa, että kyylä se lähtee, älä huoli. Mutta kun ei edes yritä ilman tukea. auttakee minnuu...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorimmainen oli hiukan päälle 1v 5kk ennen kuin alkoi kävellä. Oli varovainen lapsi, joten siksi varmasti tämä venyi. Meilläkin tyttö varvisteli paljon ja yhä edelleen kulkee paljon varpailla. Mutta ei tämä mun mielestä vaikuttanut kävelemään lähtemiseen.

Yleensä suosittelevat varpailla käveleville ensimmäisenä sisäkenkien käyttöä.

Vierailija
2/7 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli kanssa hirveän varovainen ja varvisteli myös. Muutamassa päivässä alkoi kävelemään, kun käytin ensiaskel-kenkiä sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa tk- fysioterapeutille (Kuntoutus) ja pyytää aika arviointiin. Varvastus voi hidastaa kävelemään lähtemistä. Fysioterapeutti voi arvioida mistä varvastus johtuu ja antaa kotiohjeita sen "laukaisemiseksi". Jos teillä on vakuutus ja se korvaa myös kuntoutuksen / arviot niin yksityiset lapsiin erikoistuneet fysioterapeutit ovat tietysti nopein tie. En tiedä tarvitsetteko lääkärin lähetteen, kysymällä asia selviää.

Vierailija
4/7 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on nyt 1,6v tyttö ja hän lähti kävelemään 1v3kk2vko.. siihen asti käveli tukea vasten eikä pahemmin ollut kiinnotunut lähtemään käveleen. Ei edes työntänyt kärryjä eikä kiipeillyt mihinkään tms. Mutta sitten yhtäkkiä hän vaan lähti suoraan kävelemään :) ja tosi hyvin käveli heti eikä mennyt päin seiniä :)

minä en itse ollut kovinkaan huolissaan tästä,vaikka kyllähän monet sukulaiset sitä ihmetteli kovasti että eikö tyttö vieläkään kävele,onko neuvolassa sanottu mitään. Mutta niinhän tuo lähti kävelemään,omaan tahtiinsa :) olenkin aina sanonut että meidän tyttö opetteli ensin puhumaan,sitten vasta kävelemään ja hyvin on molemmat taidot oppinut :)

Vierailija
5/7 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli älä vielä huolestu, kyllä hän omaan tahtiinsa lähtee liikkeelle. Meillä poika oli 1v4kk kun oppi kävelemään ilman tukea. Ei suostunut edes seisomaan ilman tukea. Sitten yksi kaunis aamu vain lähti kävelemään. Saman tien käveli eri huoneeseen, kierteli kaarteli. Sellainen epävarma askellus ja pari kolme askelta-opetteluvaihe jäi kokonaan pois.

Arvelen myöhäisen kävelemään oppimisen johtuvan siitä että oli ja on edelleen varovainen lapsi mitä tulee liikkumiseen. Kun oli alle vuoden ikäinen ja oli vaikka sohvalla, ei koskaan tarvinnut varoa ja kytätä että tippuuko lattialle. Istui nätisti sohvalla ja osasi tulla jalat edellä alas. Älysi tämän asian ihan itse, eikä tarvinnut oppia kantapään kautta. Oppi nousemaan tukea vasten pystyyn 8kk iässä mutta laskeutumaan alas vasta 3kk kuluttua tästä. Huusi pöytää vasten seisoessaan naama punaisena niinkauan että autettiin alas. Sittenkun vihdoin uskalsi opetella itse laskeutumaan, oli todella varovainen, ettei vaan tipahda pyllylleen. Oisko teidän lapsella samaa varovaisuutta?

Vierailija
6/7 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan vähän vertaistukea sinulle ;)

Meillä on nyt ihan kohta 1v 3kk poika joka ei kävele, muuten kuin mitä teidänkin tyttönne. Hyvin näppärästi tuen kanssa ja saattaa vaihtaa sohvalta olkkarin pöytää vasten jne. Varpaillaan, ei varpaillaan..ihan miten vain. Seisoo ihan ilman tukea milloin missäkin.. Ei tämän ikäisen tarvitse vielä osata kävellä, juuri kävimme muissa asioissa lastenlääkärillä ja keskusteltiin näistä kehitysasioista ja ei tämä ole yhtään epänormaalia :)

Meillä asui kerran naapurissa tyttö, joka konttasi vielä 1v 5kk iässä, en tiedä missä vaiheessa tämä tyttönen on lähtenyt kävelemään koska muutimme pois siitä ennen kuin hän ehti oppia kävelyn.

Varpaillaan kävelyyn voi muuten auttaa ne ensiaskelkengät.

Meillä poika on lapsista kolmas ja nämä kaksi aiempaakin ovat oppineet kävelemään yli vuoden iässä, että en ole huolissani yhtään.

Älä sinäkään huolehdi, tai mikäli huolestuttaa niin neuvola on se paikka johon kannattaa olla yhteydessä he arvioivat siellä lapsen kehitystä kokonaisuudessaan ja laittavat sitten lähetteen eteen päin mikäli tarvetta on. Ja ainahan sieltä voi kysyä, ei yhtä turhaa kysymystä olekaan :)

Hyvää kesää!

Vierailija
7/7 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 12 kk:n iässä kävely on taas niitä*keskimäärin*-lukuja, joiden kohdalla aina täytyy muistaa, että keskiarvoa varten pitää olla niitä, jotka ovat viivan alapuolella, mutta *myös* niitä, jotka ovat viivan yläpuolella! Eli toiset kävelee jo 9kk vanhoina ja toiset vasta sitten lähempänä 1,5 v. Niin se vain on. :-) Ja molemmat tavat ihan yhtä hyviä!!

(Toki kannattaa pitää mielessä mahdolliset viivästymät, joihin pitäisi hakea arviointia ja apua, mutta ap:n tyttö kuulostaa kyllä ikäisekseen varsin liikkuvaiselta ja motorisesti taitavalta! Toki varvastus voi hidastaa, ja sitä voi ja kannattaakin ehkä oikeanlaisilla kengillä korjata, mutta parin kuukauden päästä tyttö tod.näk. jo juoksee ettekä edes muista näitä aikoja!)