Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parfyymit vauvauinnissa? Ärsyttää!

Vierailija
18.02.2012 |

Tultiin juuri vauvauinnista, oli toinen kerta. Taas siellä oli pukuhuoneessa ja suihkutiloissa voimakas parfyymin tuoksu. Kohdistin sen muutamaan vauvan saaneeseen meikattuun bimboon jotka eivät edes voi tukkaa kastella siellä!!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lähettää ohjaajat suihkuun tai laitattaa myssyn jos ei tukka ole kunnolla pesty

tuoksut on kielletty

Vierailija
2/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin joutuu takaisin suihkuun jos joku ei ole pessyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tukka kuiva, meikit naamassa jne.) takaisin pesutiloihin. Puhu ihmeessä ohjaajalle tästä. Pesemättömät hiukset ja meikit likaavat vettä. Jos tukkaa ei halua pestä pitää käyttää uimalakkia.

Vierailija
4/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen altaaseen menoa on sääntö peseytyä niin äidin kuin vauvankin.

Itse olen huomannut karvattomien (siis ajellut alapäät) äitien määrä täällä meidän uimahallissa. Ajelen itsekin mutta en ihan kaikkea.. Toisaalta eihän se ole hygieniasta pois kunhan eivät uimahallissa sheivaile.

Vierailija
5/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiuksia ei halua pestä, täytyy olla uimalakki. Muutaman kerran olen toivonut, että ohjaajat olisivat olleet tiukempia muutamalle isoäidille, joilla pesut ovat selkeästi unohtuneet. Vanhemmat sen sijaan olleet tosi kuuliaisia tämän suhteen, hyvä niin.

Vauvoja (alle 1-vuotiaita) meillä sen sijaan ei toivota suihkutettavan ennen uintia, ovat kuulemma sen verran puhtaita muutenkin. Toki normaalit pylly- ja naamapesut huolehdittava. Vauvan suihkutus ennen uintia kuulemma saa vauvan helposti palelemaan uinnissa (suihkuvesi on lämpimämpää kuin uintivesi). Isompien lasten täytyy tietysti käydä normaalisti pesulla.

Suihkuhuoneessa kukin saa toki käyttää sellaista suihkusaippuaa kuin haluaa, tuoksullistakin. Sen rajoittaminen menisi jo hysterian puolelle. Sen sijaan parfyymeja, hiuslakkoja tms. en kertaakaan muista kenenkään pukuhuoneessa käyttäneen (vaikka vauva- ja sisarusuinneissa ollaan käyty yli neljä vuotta).

Vierailija
6/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ja olen lievästi tuoksuille allerginen joten en hyväksyisi tuollaista etenkään uimahallissa! Vauvauinnin pukkarissa (meillä yhteishuone) senverran kiireinen meininki että ei siellä ehtisikään tuoksuja ym. suihkutella.

Karvattomuus taitaa nykyaikana olla lisääntymään mutta ei se minua häiritse jos äiditkin hoitavat kauneuttaan. Kukin tavallaan.

Vierailija
7/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muiden normaalia elämää niin osta vauvauintiopas ja hommaa allas kotiin.

Vierailija
8/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muiden normaalia elämää niin osta vauvauintiopas ja hommaa allas kotiin.

Onko ihan pakko sinne uintiin laittaa voimakkaat hajusteet?

Vierailija
9/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain AP:n viestistä käsityksen, että jotkut äidit suihkuttivat pukuhuoneessa parfyymiä vauvauinnin jälkeen. Tämän on ihan sallittua.

Vierailija
10/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ja olen lievästi tuoksuille allerginen joten en hyväksyisi tuollaista etenkään uimahallissa! Vauvauinnin pukkarissa (meillä yhteishuone) senverran kiireinen meininki että ei siellä ehtisikään tuoksuja ym. suihkutella.

Karvattomuus taitaa nykyaikana olla lisääntymään mutta ei se minua häiritse jos äiditkin hoitavat kauneuttaan. Kukin tavallaan.

Minäkin olen hajusteille allerginen. Tästä syystä en voi käyttää hajustettuja tuoksuja, pesuaineita ym. Tämän kosketusallergiani lisäksi voimakkaat tuoksut ärsyttävät hengitettyinäkin.

Ei kuitenkaan tulisi mieleenikään alkaa rajoittaa muiden elämää oman allergiani vuoksi. Jos joku tuoksu ärsyttää, ärsytys julkisella paikalla on kuitenkin lyhytkestoinen ja yleensä voi siirtyä etäämmäs. Sitä paitsi aidot parfyymit erittäin harvoin sisältävät allergisoivia hajusteita.

Miten allergiasi on diagnosoitu ja mihin hajusteisiin tai hajusteyhdistelmiin se liittyy? Itselläni on ihotautilääkärin prick-testein. Vai ei kai kyseessä ole itse määrittelemäsi hajusteyliherkkyys? Minua niin pistää vihaksi sellaiset muka hajusteallergiset, jotka saavat "hengenahdistusta" ja "päänsärkyä" sellaisista tuoksuista, joista eivät itse tykkää.

t. 6 (joka omasta allergiastaan huolimatta pitää hysteriana hajustettujen suihkusaippuiden ja parfyymien kammoamista uimahalleissa)

Vierailija
11/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojan yksi huippuhetkistä vauvauinnissa on suihkuhuoneessa, kun yhden toisen lapsen äidillä on kuulemma ihanan tuoksuista suihkusaippuaa. Lapsi parka ei lakkaa ihastelemasta hyvää tuoksua, kun kotona on tottunut vain tuoksuttomiin vaihtoehtoihin. :)

6

Vierailija
12/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Minua niin pistää vihaksi sellaiset muka hajusteallergiset, jotka saavat "hengenahdistusta" ja "päänsärkyä" sellaisista tuoksuista, joista eivät itse tykkää.

saavansa hajusteista hengenahdistusta ja päänsärkyä, ovat luulosairaita, koska eivät ole hakeneet asialle lääkärintodistusta.

Minä en ainakaan tarvitse mihinkään lääkärin vahvistusta asiaan. Olen kyllä tähän ikään mennessä päässyt asian kokeilemaan satoja kertoja, ja se päänsärky tulee, halusin tai en.

Vierailija
13/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Minua niin pistää vihaksi sellaiset muka hajusteallergiset, jotka saavat "hengenahdistusta" ja "päänsärkyä" sellaisista tuoksuista, joista eivät itse tykkää.

saavansa hajusteista hengenahdistusta ja päänsärkyä, ovat luulosairaita, koska eivät ole hakeneet asialle lääkärintodistusta.

Minä en ainakaan tarvitse mihinkään lääkärin vahvistusta asiaan. Olen kyllä tähän ikään mennessä päässyt asian kokeilemaan satoja kertoja, ja se päänsärky tulee, halusin tai en.

Onhan se nyt tyhmää olla hakematta lääkärin vahvistusta. Oikeasti allerginenhan saa lääkärin reseptillä Kela-korvauksen tarvitsemistaan hajusteettomista voiteista, pesuaineista ym. Ja tokihan allerginen yleensä tarvitsee lääkkeitäkin vaivaansa, adrenaliinikynän pahojen kohtausten varalle jne. Sekä ennen kaikkea ohjeistuksia, neuvoja ja seurantaa tilanteeseensa, sillä oikea allergia on vaarassa kehittyä astmaksi.

Oikea hajusteallergiahan on tyypillisesti kosketusallergia, ihoärsytys aiheuttaa oireita. Oikea hajusteallergia aiheuttaa hengitysteitse oireita käytännössä äärimmäisen harvoin, vain niissä vaikeimmissa tapauksissa. Olisi aika poikkeuksellista, että oikeasti hajusteille allerginen muuten pystyisi elämään normaalia elämää ilman kosketusallergian ongelmia, mutta vain voimakkaat tuoksut aiheuttaisivat oireita. Ja nämä oireet sitten vieläpä olisivat normaalista allergiasta poiketen päänsärkyä ja hengenahdistusta (oikea allergia tyypillisimmin aiheuttaa hengitysteitse altistettuna allergista nuhaa, ihottumaa, hengitysteiden turpoamista jne, oireita, jotka ulkopuolisenkin on helppo havaita).

Hajusteallergiahan ei sitä paitsi oireile vain niistä nenällä huomattavista hajuista, vaan niitä allergisoivia yhdisteitä on muuallakin (mutta kun "hajusteyliherkkä" ei tiedä niiden olemassaolosta, oireitakaan ei sitten yllättäen tule...)

6

Vierailija
14/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen altaaseen menoa on sääntö peseytyä niin äidin kuin vauvankin. Itse olen huomannut karvattomien (siis ajellut alapäät) äitien määrä täällä meidän uimahallissa. Ajelen itsekin mutta en ihan kaikkea.. Toisaalta eihän se ole hygieniasta pois kunhan eivät uimahallissa sheivaile.

Että myös vauva suihkutetaan ennen altaaseen menoa. Sitten peittävä mielummin hupullinen pyyhe päälle ennen kuin pulahdetaan.

Karvojen ajelun minäkin hyväksyn mutta tuoksuille jyrkkä ei! Siis meille mammoille!

Vierailija
15/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona täytyy kyllä sanoa, että se todellakin on ärsyttävää kun ihmiset eivät yleisissä tiloissa ymmärrä olla ruikkimatta kaiken maailman myrkkyjä päälleen. Onneksi nykyisin sentään sairaaloissa on henkilökunnalta hajusteet kielletty.. Älkääkä nyt sanoko sitä yleisintä mitä ihmiset sanovat= jää kotiin jos niin ahdistaa. Katsokaas, kun joidenkin ihmisten on käytävä töissä ja joskus urheiltavakin ettei tule ihmisvalaaksi..

Joten kaunis anoomukseni teille ihmiset, miettikää joskus muitakin kuin itseänne, ihmisiä jotka eivät allergioilleen ja sairauksilleen mitään voi.

Vierailija
16/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt tyhmää olla hakematta lääkärin vahvistusta. Oikeasti allerginenhan saa lääkärin reseptillä Kela-korvauksen tarvitsemistaan hajusteettomista voiteista, pesuaineista ym. Ja tokihan allerginen yleensä tarvitsee lääkkeitäkin vaivaansa, adrenaliinikynän pahojen kohtausten varalle jne. Sekä ennen kaikkea ohjeistuksia, neuvoja ja seurantaa tilanteeseensa, sillä oikea allergia on vaarassa kehittyä astmaksi.

Oikea hajusteallergiahan on tyypillisesti kosketusallergia, ihoärsytys aiheuttaa oireita. Oikea hajusteallergia aiheuttaa hengitysteitse oireita käytännössä äärimmäisen harvoin, vain niissä vaikeimmissa tapauksissa. Olisi aika poikkeuksellista, että oikeasti hajusteille allerginen muuten pystyisi elämään normaalia elämää ilman kosketusallergian ongelmia, mutta vain voimakkaat tuoksut aiheuttaisivat oireita. Ja nämä oireet sitten vieläpä olisivat normaalista allergiasta poiketen päänsärkyä ja hengenahdistusta (oikea allergia tyypillisimmin aiheuttaa hengitysteitse altistettuna allergista nuhaa, ihottumaa, hengitysteiden turpoamista jne, oireita, jotka ulkopuolisenkin on helppo havaita).

Hajusteallergiahan ei sitä paitsi oireile vain niistä nenällä huomattavista hajuista, vaan niitä allergisoivia yhdisteitä on muuallakin (mutta kun "hajusteyliherkkä" ei tiedä niiden olemassaolosta, oireitakaan ei sitten yllättäen tule...)

6

Hajusteyliherkkyys ei ole allergiaa. Itse sairastan astmaa ja olen hajusteyliherkkä, iho-oireita minulla ei ole. Hajusteet aiheuttavat astman vaikeutumisen, pahimmillaan tulee astmakohtaus ihan muutaman sekunnin altistumisesta. Yleensä kohtaus laukeaa melko pian avaavalla astmalääkkeellä, mutta pari kertaa on pitänyt lähteä kiireesti päivystykseen, kun omat lääkkeet ei auta. Ainakin minulle iskee hirveä kuolemanpelko siinä vaiheessa, kun tajuan, että omat lääkkeet ei auta.

Toisinaan astma vaikeutuu ilman mitään syytä eli hengenahdistus ja yskä lisääntyy, herään yöllä hengenahdistukseen, väsyttää ja päätä särkee. Silloin tuplaan lääkityksen ja aloitan kortisonitabletit. Yleensä syykin löytyy, flunssa saattaa olla tuloillaan tai keuhkot reagoivat hajusteeseen, jota nenä ei haista.

Täyttä puppua taas on, että jostain hajustamattomista pesuaineista saisi Kela-korvauksen. Mistä ihmeestä keksit moisen?

Vierailija
17/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku delfiineillä on yhtenä uimapaikkana allergiatalo. Siellä on hajusteiden käyttö kielletty.

Vierailija
18/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyys ei ole allergiaa. Itse sairastan astmaa ja olen hajusteyliherkkä, iho-oireita minulla ei ole. Hajusteet aiheuttavat astman vaikeutumisen, pahimmillaan tulee astmakohtaus ihan muutaman sekunnin altistumisesta. Yleensä kohtaus laukeaa melko pian avaavalla astmalääkkeellä, mutta pari kertaa on pitänyt lähteä kiireesti päivystykseen, kun omat lääkkeet ei auta. Ainakin minulle iskee hirveä kuolemanpelko siinä vaiheessa, kun tajuan, että omat lääkkeet ei auta.

Toisinaan astma vaikeutuu ilman mitään syytä eli hengenahdistus ja yskä lisääntyy, herään yöllä hengenahdistukseen, väsyttää ja päätä särkee. Silloin tuplaan lääkityksen ja aloitan kortisonitabletit. Yleensä syykin löytyy, flunssa saattaa olla tuloillaan tai keuhkot reagoivat hajusteeseen, jota nenä ei haista.

Täyttä puppua taas on, että jostain hajustamattomista pesuaineista saisi Kela-korvauksen. Mistä ihmeestä keksit moisen?

Sinunkin astmasi on lääkäri todennut ja sinulla on lääkkeet siihen. Sehän on ihan eri asia. Ja vaikea astma on varmasti monin verroin vaikeampaa kuin esim. oma hajusteallergiani. Tarkoitinkin näitä omasta mielestään yliherkkiä, joita on viime aikoina alkanut ilmaantumaan. Samaa kategoriaa kuin sähköyliherkkyys. Kummatkin ilmiöitä, joita lääkärit eivät ole voineet todentaa.

Eka kommentoijakin nimenomaan puhui hajusteallergiastaan, josta kärsi, mutta ei kuitenkaan tarvinnut siihen lääkärin hoitoa tai diagnoosia.

Minulla on ainakin hajusteettomiin perusvoiteisiin, pesunesteisiini ym. lääkärin resepti, joilla saan niistä Kela-korvauksen, koska käytän tuotteita sairauden hoitoon.

6

Vierailija
19/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen olen sitä mieltä, että hajusteyliherkkyys ja astma on eri asioita. Jos saa hajusteista päänsärkyä ja pahoinvointia, kyse ei ole allergiasta. Allergialääkkeet ei silloin auta. Lääkäriin on turha mennä, tuota yliherkkyyttä on vaikea kokein todentaa, eikä siihen ole hoitoa. Toki jos oireet ovat pahat, kuten migreenikohtaus, niin silloin lääkärikäynti kannattaa.

Allergian teeskentelijöitä on aina, kuitenkin enemmän varmaan ruokapuolella. Jostain syystä jotkut mieluummin sanovat olevansa allergisia jollekin ruualle kuin että eivät pidä.

Itse en väheksy kenenkään allergioita enkä väitä, että kyseessä on teeskentely.

Sairauden hoitoon tarkoitetuihin voiteisiin ja ihon pesunesteisiin saa Kela-korvauksen. Hajusteyliherkkyydellä ei ole diagnoosia, joten hajustamattomiin tuotteisiin ei saa.

Vierailija
20/21 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauden hoitoon tarkoitetuihin voiteisiin ja ihon pesunesteisiin saa Kela-korvauksen. Hajusteyliherkkyydellä ei ole diagnoosia, joten hajustamattomiin tuotteisiin ei saa.

Jos hajusteyliherkkyys (tai sähköyliherkkyys) olisi sellainen tila kuin siitä kärsivät kovaan ääneen valittavat, luulisi sen olevan diagnosoitavissa.

Minulla migreenikohtaus voi laueta jostain voimakkaista hajusteista, mutta en silti osaa pitää itseäni hajusteyliherkkänä. Muutoinhan olisin kai valoherkkäkin, kun joskus migreeni laukeaa kirkkaista valoistakin? (ja itselle tulee hengenahdistusta ja pää kipeäksi, jos ratikassa istuu spurgu viereen. En silti ole spurguyliherkkä, vai olenko?)

Pointtini siis on se, että toki hajusteet saattavat ärsyttää ja tuntua ikäviltä, mutta ei se välttämättä itsessään ole sairaus. Tai jos olisi, siihen tarvittaessa löytyisi se diagnoosikin. Mieluummin siis se, että mammat ennen vauvauintia pesevät itsensä ärsyttävän tuoksuisella suihkusaippualla kuin se, että jättävät kunnollisen pesun väliin.

6