Miten menetellä tilanteessa jossa ex mies vääntää joka asiasta riidan. Ero tuore.
Tilanne on hankala. Minä olen eroa käsitellyt jo pitkään suhteen aikana, meillä oli siis on off juttua lapseni isän kanssa vuoden verran ennen lopullista eroa, joka tapahtui alku talvesta. Miehellä on selvä viha vaihe meneillään, sanoikin inhoavansa minua enemmän kuin mitään muuta. Meillä on 3v poika jonka asioissa olen häneen yhteydessä,yleensä teksiviestein taikka kasotusten lapsen haku/tuonti tilanteissa. Asiallisesti käyttäydyn, haluan itse säilyttää hyvät välit lapsen vuoksi. En estä heitä koskaan tapaamasta,tapaavat usein, se on minullekkin tärkeää. Jokaiseen yhteyden ottoon mies suhtautuu negatiivisesti, kääntää aina asian niin että tarkoitan pahaa,alkaa riidellä/haukkua. Luulee että koitan erottaa hänet ja lapsen,vaikka sitä en ikinä tekisi!!
Kasvotusten kun nähdään,hän ei yksinkertaisesti puhu minulle eikä vastaa mitään kun kysyn,paiskaa oven kiinni taikka ei katsokkaan minuun,puhuu vain lapselle,esitän samaa kysymystä parikin kertaa,esim lapsen vlopusta,miten meni,oliko flunssainen kun on ollut jo pari viikkoa. jne..ei katsokkaan minuun. Lapsellista?? minusta on. Kestääkkö vain tämä kiukuttelu,meneekö ohi? vai mitä tehdä? itse en lähde moiseen mukaan.
Kommentit (8)
Se tulee useimmissa tapauksissa ja on osa sitä henkistä eroamista. En osaa sanoa, miten siihen pitäisi suhtautua. Mitäs, jos huudat takaisin? (kun lapsi ei kuule) Muuten olet mahdollisimman vähän tekemissä. Eroon kuuluu tietty katkeruus aina.
Mun mies aina kertoo, kuinka erosi eksästään sovussa. Olivat tosi hyvissä väleissä ja ystäviä. Joku psykologi oli baarissa selittänyt, että "kyllä se viha sieltä vielä tulee..." Jotain 4-6kk eron jälkeen mies sanoi, että alkoi iskeä katkeruus. Viha ja ikävät tunteet. Ei halunnut nähdä koko "ämmää" ja mietti, miten on ikinä voinut niin pahan ihmisen kanssa edes olla. Heillä oli vaikea suhde ja kaikki ne epäoikeudenmukaisuudet nousi siinä vaiheessa pintaan. Enää mies ei vihaa, muttei välitäkään. Sanoo aina, että hädin tuskin enää muistaa koko ihmistä. Tuntuu kuulemma niin kaukaiselta ja ei muista suhteesta edelleen juurikaan hyviä asioita, mutta ne pahat asiatkaan ei enää sillä tavoin tunnu vaan on vain fakta menneisyydessä. Suhde oli väkivaltainen, henkisesti ja osittain jopa fyysisesti. Lisäksi se suurin katkeruuden aihe on se, kuinka pahasti miehen lasta kohdeltiin ja mies antoi sen tapahtua tai yritti vaan sovitella äitipuolen ja lapsen välejä. Miehelle kova paikka on ollut myös, kun nyt jo aikuinen lapsi on kertonut kaikkea sellaista, jota mies ei edes tiennyt silloin. Lapseen kohdistunut painostus ja ilkeily oli paljon laajempaa kuin mies edes silloin huomasi.
pelkästään sähköpostitse tai tekstiviestein yhteydessä? Hakutilanteissa olisi aina esim. isovanhempi tai ystävä. Luulen, että miehesi tarvitsee nyt aikaa enkä usko, että lapselle tekee hyvää katsella noin tulehtuneita välejä.
Pitääkö jankata vaikka tietää, että toinen ei halua puhua?
Menkää tekemään lasten valvojalla tapaamissopimus nyt heti. Rauhoittaa tilannetta.
Kyn tapaamissopimus tehty. Lopeta turha viestittely. Anna toiselle se tila, minkä hän tarvitsee.
et voi muuta kuin käyttäytyä asiallisesti. Älä yritä solmia mitään hyvää suhdetta, puhu vain asiaa, äläkä mitään sen ulkopuolelta. Jos mies lyö oven kiinni, niin sillehän et voi mitään.
käyttäydyt vaan itse asiallisesti, et lähde provosointiyrityksiin mukaan ja olet mahdollisimman vähän tekemisissä.
isän kanssa sopimukset lastenvalvojalla on jo tehty aikaisemmin erotessamme( kuten kerroin että meillä oli on off reilu 1v.) ja haku tilanteet olen yrittäny tehdä niin ettei tarvitse miehen nähdä minua :D esim.hakee pe hoidosta ja minä sitten hänen luontaan su. En todellakaan turhia viestittele enkä lähde riitoihin mukaan. On kuitenkin niin pienen lapsen asioista pakko puhua,kun lapsi ei osaa vielä niin selvästi itse puhua. Esim. jos tarhakassiin laitoin vaatetta jotaka saavat pitää isällä vaihtovaatteina taikka joskus olen laittanut lyhyesti tekstarilla pojasta kuulumisia,jos on ollut joku mega huippu juttu mitä on oppinut. pitäisikö se lopettaa hetkeksi? olen näin yrittänyt pitää miehen ajan tasalla lapsen elämässä jnn,jos esim lapsi oppinut uuden taidon niin txt ilmoittanut siitä exälle. mutta hän keksii riidan siitäkin..ymmärrän että mies käy läpi eroa. toivotaan että rauhoituu..jotkuthan eivät koskaan?? ps.meillä henkistä ja fyysistä väkivaltaa miehenpuolelta ollut. ahdistun joskus paljon näistä miehen haukkumisista ja riitelyn haluista. ap
Mutta asiaan. Minä inhoan exääni syvästi ja yritän minimoida kaiken kanssakäymisen hänen kanssaan. Emme näe kasvotusten kuin pakon edessä ja silloinkin hän on minulle kuin ilmaa.
Lasten asiat hoidetaan täysin asiallisesti tekstiviestin ja sähköpostilla, mihinkään tapaamisiin ja live keskusteluihin ei siis ole tarvetta. Suosittelen, että ryhdyt samaan.
Fakta on nyt vaan se, että exäsi ei voi sietää sinua, joten miksi väkisin yrittää luoda jotain mitä toinen ei halua.
Eikä aika tosiaankaan välttämättä muuta tätä miksikään.
että on tuollainen tilanne.. kyllä on lapsellista käytöstä aikuiselta mieheltä.
Luulisi että tuo ohi menee, ainekin olisi hyvin toivottavaa. Voimia sinulle!