Apuja: palaneen maku pois? Maitopohjainen puuro paloi taas pohjaan1 =/
En ikinä opi!!!!!!! Miten tehdään maitoophjainen puuro ilman että se palaa pohjaan?????
Taas kävi näin ja mannapuuron makua sivuttaa hienohko palaneen maku... Saako tota makua jotenkin pois/peitettyä???
Ja miten maitopohjainen puuro/kastike tehdään ettei se pala joka helkutin kertapohjaan?!
T. Todella ärtynyt puuronkeittäjä
Kommentit (27)
sen takia sitä on ehdottomasti tauotta sekoitettava eikä saa keittää täysillä missään nimessä.
Palaneen makua ei taida saada pois.
Makua ei saa pois, ei auta kuin keittää uusi.
Keitätkö tavallisessa kattilassa? Osta puurokattila, sellainen, jossa se keitetään vesihauteessa, kestää hetken kauemmin kuin tav.kattilassa, mutta ei pala pohjaan. Tai ei kait sitä tarvii erikseen ostaakaan, laita kaksi kattilaa sisäkkäin, alempaan vettä kiehumaan ja ylempään puuroainekset. Katso ettei vesi lopu alemmasta kahvilasta kesken keittämisen.
Tai käytä teflon-pinnoitettua kattilaa, mutta seiso vieressä ja sekoita - jos et nyt taukoamatta, niin todella usein, ettei ehdi jämähtää ja palaa. Vähennä lämpöä heti kun alkaa kiehua ja sekoita, sekoita.
teen usein riisipuuroa ja ei kyllä ikinä pala pohjaan vaikka en ole sekoittamassa
Mutta seuraavan kerran vinkkejä:
- älä käytä rasvatonta maitoa (kevyt maidolla onnistuu)
- laita kattilaan ensin tilkka vettä (siten, että pohja peittyy) ja voita (tai oivariinia). Anna kiehahtaa.
- jos mahdollista, lämmitä maito ensin kiehuvaksi, tai ainakin kuumaksi, mikrossa, näin ollen ei tarvitse laittaa levyä täysille, mutta maidon kiehumispisteeseen saavuttaminen ei vielä tolkuttomasti aikaa.
- käytä puuhaarukkaa sekoittamiseen, vipilä ja kauha ei oo niin tarkkoja.
- sekoita tiuhaan ja pohjaa myöden.
Tälleen meillä onnistuu ilman pohjaan palamista. :)
Haudutan riisipuuron aina tavallisessa kattilassa ritilän päällä, eikä pala pohjaan.
Kyllä kannatti kysyä, vaikka ajattelin että nyt tulee kommenttia: eikö osaa yhtä puuroa keittää.... =)
Monta juttua korjaantuu nyt. Tähän asti olen mm. käyttänyt rasvatonta maitoa, vispilää, tavallista tai ohutpintaista teflonkattilaa...
Kiitos siis hyvistä vinkeistä!
Parempia puuronkeittohetkiä odotellen,
-ap
Sopivan pieni teho vaan ettei kiehu yli. Ei pala, ei tarvitse kytätä, välillä vaan käy pyöräyttämässä.
Esim riisipuuro todella vaivattomasti.
Tulee hyvä puuro eikä tarvitse vahtia.
mutta yritin sitäkin äsken ja mannasuurimot vain paakkuuntuivat isoiksi mannakasoiksi astian pohjalle... Ei mun puuropäivä, ei.
-ap
Puoli litraa maitoa. 5 min täydellä teholla, eli kiehuvaksi.
Sitten ryynit vispilöiden.
Kuumennus puoli minuuttia ja sekoitus.
Kuumennus minuutti ja sekoitus.
Tehon pienennys ja kuumennus 1,5 min ja sekoitus.
Kuumennus 2 min ja valmista tuli.
Tosiaan ensimmäinen sekoitus tarvitaan hyvin alussa;-)
Kunnon kattila ja sen pohja on hyvän puuron tae!
Sitä palaneen hajua ja makua ei saa pois. Olen itsekin joskus joutunu viskaamaan puuron pois tuon vuoksi.
mutta yritin sitäkin äsken ja mannasuurimot vain paakkuuntuivat isoiksi mannakasoiksi astian pohjalle... Ei mun puuropäivä, ei.
-ap
Mun mielestä mikro ei ole suositeltava maitopohjaisille puuroille, eli vika ei mielestäni tekijässä...
Itse käytän teflonkattilaa, puuhaarukkaa ja sekoitan koko ajan. Onnistuu sekä manna- että riisipuuro. Mannapuuro valmistuu niin nopeastikin, että kyllä sen jaksaa. Ja tosiaan mieluummin täysmaitoa puuroihin, ei ainakaan rasvatonta.
Mikähän nerous on suosittelemattomuutesi motiivina?
Ainakin, jos teet usein maitopohjaisia puuroja. Itse teen myös niinkuin joku muukin sanoi, että kuumennan maidon etukäteen pienissä erissä mikrossa. Haudekattilassa alkukuumennus vie aikaa, kun sisäkattila ei kuumene yli 100 asteen. mutta siksipä siinä ei puuro pala pohjaan.
Siis vaikka tulee hyvää ja helposti mikrossa;-) Mikähän nerous on suosittelemattomuutesi motiivina?
Ok, minusta maito kuohuu helposti ja omat kokemukseni riisipuuron valmistuksesta mikrossa ovat olleet vähemmän palkitsevia. Tulos on ollut jotenkin kuivahtanut, ei kuohkea. Riippunee sitten monesta asiasta, mutta teen mieluummin takuuvarmasti hyvää jos alan tekemään.
Kuumennus 2 min ja valmista tuli.Tosiaan ensimmäinen sekoitus tarvitaan hyvin alussa;-)
Teen maidon kiehautuksen niin että kiehautan ensin puoli senttiä vettä jonka päälle kaadan maidon sekoittaen kiehuvaksi asti.
Haudekattilaa ei tarvita mielestäni missään.
Kuumennus 2 min ja valmista tuli.Tosiaan ensimmäinen sekoitus tarvitaan hyvin alussa;-)
Teen maidon kiehautuksen niin että kiehautan ensin puoli senttiä vettä jonka päälle kaadan maidon sekoittaen kiehuvaksi asti.
Haudekattilaa ei tarvita mielestäni missään.
Siis mitä, ette kai te nyt ensimmäiseksi sitä maitoa kattilaan laita?
Ei ihme että palaa pohjaan..
Minä oon teh nyt satoja kertoja mannapuuroa ja teen niin että keitän vettä, suolaa laitan.
Kiehumisvaiheessa ryynit ja välittömästi on aloitettava sekoittaminen ja myös lämpö pienemmäksi levyltä.
Yleensä saatan sammuttaa levyn koska se alkanut
kuumuus kattilassa jo edistää kypsymistä.
Puuroa pitää sekoittaa koko ajan paitsi haudutusvaiheessa se saa olla rauhassa.
Vasta lopuksi lisään maidon!
Ja taas sekoitan ja vispaan.
Idea on haudutuksessa.
Käytän teräskattilaa ja punaista maitoa.
Heitä puuro pois
kuuraa kattila
keitä uusi satsi puuroa
tai pysy pois mammasivuilta.
Keitä uusi puuro,palanut on kauheaa.