Mitä kivunlievitystä kannattaa ottaa synnytyksessä?
Kommentit (18)
Paitsi spinaalia en omakohtaisista kokemuksista suosittele. Itsellä loppui puudutuksen voima juuri ennen ponnistusta. Tunsin AIVAN kaiken, ja koko pieni sairaala kuuli sen vitpersaan.. Epiduraali tuo huomattavasti kepeämmän synnytyksen, vaikka se viekin tunnon siitä, koska pitäisi ponnistaa. Ilokaasu on kanssa yksi oikein oikein oikein hyvä vaihtoehto puudutuksen lisäksi.
mä en saanut edes valita, kun oli jo liian myöhästä millekään.
Eli ei kannata liian tarkkaan suunnitella etukäteen, muuten petyt.
itse otin ilokaasua alussa ja se auttoi hengittämään ei muuta. Epiduraali auttoi niin hyvin että en tuntenut ponnistaessa mitään, en yhtään mitään joten mitään traumoja ei jäänyt. Sain epiduraaliannoksen vain kerran ja se riitti.
Eli ota ainakin se epiduraali. Se laittaminenkaan ei sattunut yhtään.
Ei muuten ole epiduraalin tai spinaalinkaan tarkoitus välttämättä puuduttaa ponnistusvaihetta, kun se tosiaan voi häiritä ponnistusta jos ei tunne mitään.
Ei riipu onko spinaali vai epiduraali puutuuko em. tavalla, vaan siitä milloin se annetaan/mikä on vaikutusaika.
Oli niin nopea synnytys, etten ehtinyt enkä tarvinnut mitään. Alaselän hieronta auttoi avautumiskivuissa, ja kontallaan heiluminen. Olsisin halunnut ammeeseen, mutten ehtinyt. Vauva syntyi tunnin kuluttua sairaalaan saapumisesta, yhteensä kesti säännöllisistä supistuksista 4,5h.
Ottaisin varmaan epiduraalin, jos synnytys olisi pitkä ja tuskallinen.
vaikka olen jo monta lasta tähän maailmaan saattanut.
On ollut epiduraalia, spinaalia, kohdunkaulan puuduttamista... ainoa mitä seuraavan synnytyksen kannalta haluan että mitään opiaatteja sitten ei anneta.
En halua kärsiä siitä hönöstä olosta ja ummetuksesta päivätolkulla synnytyksen jälkeen.
Onglema vain on se, että en tiedä missä puudutteessa aineita on ja missä ei?
Mä en ole tarvinnut mitään kivunlievistystä 2 synnytyksessä. Jos vielä lapsen saisin niin suunnitelma olisi taas niin että oletusarvoisesti ei kivunlievistystä lainkaan, mutta koska synnytykset on erilaisia niin toki olisin valmis joustamaan asiasta ja ottamaan kätilön ja/tai lääkärin suosittelemaan kivunlievitystä jos olo olisi täysin sietämätön. Samoin noissa aiemmissakin ajattelin että ei ehdotonta eitä kivunlievitykselle, mutta en vaan sitten tarvinnut sitä.
Mutta se toimikin minulla täydellisesti. En ollut niin puuduksissa että olisi häirinnyt ponnistamista, mutta en kuitenkaan tuntenut lainkaan kipua. Perfect!
Pelottaa ihan seuraava synnytys jos ponnistusvaiheessa tunteekin sen kaiken kivun. Kääk.
Mutta se toimikin minulla täydellisesti. En ollut niin puuduksissa että olisi häirinnyt ponnistamista, mutta en kuitenkaan tuntenut lainkaan kipua. Perfect!
Pelottaa ihan seuraava synnytys jos ponnistusvaiheessa tunteekin sen kaiken kivun. Kääk.
Jep, kyllä se mulla ainakin ihan riittävästi tuntui, onneks kesti "vaan" puolisen tuntia.
Jos yleensä ehtii jotain saamaan.
epiduraalia ehdottomasti suosittelen, ilokaasusta ei mulle tullut muuta kuin vähän höntti olo (tosin 26:n tunnin jälkeen sekin oli tervetullutta :D). Mut tosiaan epiduraalin laittaminen ei sattunut lainkaan ja vei kivut täydellisesti pois, kuitenkin tunsin koska täytyy ponnistaa.
Pidän muutenkin alkoholin tuottamasta nousuhumalan tunteesta ja ilokaasusta tuli juuri sellainen olo...ainakin mulle. Mua jopa ajoittan nauratti siinä synnytyksen lomassa.
Spinaali mulla oli sitten ponnistusvaiheessa, mutta näin jälkeenpäin ajatellen olisin kyllä pärjännyt pelkällä ilokaasulla.
ja tarvittaessa epiduraali.Ekassa synnytyksessä koin edellämainitut hyväksi ja tarpeelliseksi.Toisessa olisi voinut pärjätä pelkällä ilokaasulla ja kolmas meni niin nopeesti että pelkällä ilokaasulla.Ei kannata kauheesti etukäteen miettiä,synnytys kun ei mene ikinä suunnitelmien mukaan.Ekassa mulla repesi niin pahasti että oli hyvä että olikin epiduraali ja vanha tekijä kätilönä.Paras kokemus kolmas kerta.
mä en saanut edes valita, kun oli jo liian myöhästä millekään.
Eli ei kannata liian tarkkaan suunnitella etukäteen, muuten petyt.
Kaikissa kolmessa synnytyksessä olen pyytänyt liian myöhään kipulääkettä, joskin viimeisessä sitä ei olisi ehditty edes antaa. Hyvä kun kerkesi edes sairaalaan.
Mulla on kummassakin synnytyksessä laitettu epiduraali ja se on tuonut ihanan kivuttoman synnytyksen. Ei ole vienyt ponnistamisen tarvetta, mutta poistanut supistuskivut.
En käsitä yhtään, miksi suotta kärvistellä kivuissa, kun kerran on keksitty tehokas kivunlievityskeino. Se hetki, kun epiduraali silmänräpäyksessä sen laiton jälkeen alkaa vaikuttaa, on kuin taivas. Kaikki (siis aivan kaikki!) kipua katoaa ja supistukset tuntuvat pienenä paineena.
Ilokaasu ei mulla tuntunut missään, vaikka ekassa synnytyksesä höngin sitä ennen epiduraalia ihan urakalla. Tokassa kokeilin vain kerran ja kun se alkoi oksettaa, en enää ilokaasumaskiin koskenut.
minä kummallakin kerralla synnytyssaliin tultaessa pyysin hoitajia pitämään minut informoituna tilanteeseen sopivista kivunlievitysvaihtehdoista. Siis kertomaan, että milloin olisi avautumisen kannalta sopiva aika ottaa mitäkin lääkettä ja milloin viimeistään pitäisi ottaa epiduraali, jos sen ylipäätään haluan.
Ja tosi hyvin kätilöt tätä toivetta noudattivatkin. Kyselivät tuntemuksiani ja tarjosivat erilaisia tilanteeseen sopivia kivunlievitysvaihtoehtoja. Kummallakin kerralla kertoivat, milloin oltiin siinä pisteessä, että epiduraali oli mahdollinen ja vähän ajan kuluttua tuosta pyysinkin kutsumaan lääkärin sen laittoa varten paikalle. Ei tullut siis yllärinä sellainen tilanne, ettei ehtisi saamaankaan mitään kivunlievitystä.
19
ja parhaat mulle oli ilokaasu ja aquarakkulat. Mutta täähän on ihan yksilöllistä.