Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja ja kännykkä oppitunneilla

Vierailija
15.02.2012 |

Kun tästä nyt vedetty hernetä sieraimeen niin..

Esim minä työskentelen yläasteella erityisluokalla ja meillä ainakin on oppilasaines suoraan sanottuna sellaista, että kännykkä todellakin on myös turvallisuusseikka. Sen lisäksi minulla on pieni lapsi ja minut on saatava kiinni tarvittaessa ja se tarvehan ei kysy sitä olenko oppitunnilla vai en.

Opettajainhuoneessa ei myöskään aina ole kukaan koulun puhelimeen vastaamassa, ei edes koulusihteeri.

Toisekseen ei hänen tehtävänsä ole juosta edes kiireellisiä viestejä tuomassa pitkin koulua ja luokkia eri opettajille.

Kolmanneksi enhän voisi esim puhelimeen mennä kesken oppitunnin, sen sijaan voin tarvittaessa vastata tai laittaa viestin että palaan asiaan välitunnilla. Sitäkään ei tosin usein tapahdu mutta aina joskus kyllä.

Tuosta oppilaseineksesta sen verran, että on siis henkisen uhan lisäksi fyysisen uhan mahdollisuus ja riski ihan päivittäin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano mitään....

Vierailija
2/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien kännyköitä arvostelee luultavasti yksi ihminen, joka voi ihan hyvin olla joku nuorikin, jolta on kielletty tekstiviestien lähettely ja puhelimeen vastaaminen kesken oppitunnin.

Kännyköistä koulussa: Kännyköitä saatetaan pian ottaa mukaan opetukseen. Useilla oppilailla on käytössään älypuhelimia, joiden avulla opetusta voisi saada kehitettyä. Minua opettajana ei esimerkiksi häiritsisi, että oppilaat etsisivät omilla puhelimillaan tietoa internetistä kesken oppitunnin. Voi ihan hyvin olla, että kymmenen vuoden päästä jokaisella oppilaalla on koulun puolesta älypuhelimet, joihin opettajat pistävät ryhmäviestejä ja tehtäviä.

Minä käytän oman puhelimeni kautta esim. Wilmaa, josta saan nopeasti oppilaan vanhempien yhteystiedot. Viimeksi soitin kesken hiihtoretken Wilman yhteystietojen kautta yhden oppilaan äidille, jonka lapsi satutti jalkansa kaatuessaan. Olen sanonut oppilaiden vanhemmille, että olen aina työaikana tavoitettavissa puhelimen kautta. Oppilaiden toivotaan pitävän puhelimensa äänettömällä, mutta opettajan kautta saa aina yhteyden. Kukin opettaja toimikoon parhaaksi näkemällään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt rehtorin roolissa, kun siinäkin hommassa olen joskus. Totuus on se, että puhelin oppitunnilla häiritsee opetusta. Tilanne on ihan sama, olipa kyse ylioppilaskirjoituksista, eskarilaisten musiikkituokiosta, kansalaisopiston veteraanipiiristä tai jostain siltä väliltä.

Uskooko joku tosissaan, että lapsukaiset "etsivät tietoa internetistä omilla älypuhelimillaan".

Hei haloo, käväisepä katsomassa tarkemmin, millaisilla sivuilla ne kullanmurut seikkailevat ja ylläty. Kun olisi edes facebook... Miten ne pääsevätkin sellaisille sivuilla koulun koneilla, joissa pitäisi olla estot.

Sama ohje kaikille, niin oppilaille kuin opettajille: vain hätänumeroon soitetaan tunnilla.

Puhelin saa olla mukana ja äänettömällä, mutta sitä ei oteta esille eikä käytetä tunnin aikana kuin hätätapauksessa. Ei vastata eikä lueta viestejä, jos ei ole erikseen sovittu joku erityistapaus, kuten "äiti ilmoittaa sitten kun pääsee hakemaan" jos on vaikka hammaslääkäriin meno (viittaan toiseen ketjuun, jossa äiti puolusteli kännykän käyttöä hammaslääkäriajan ilmoittamisella).

Ihan oikeasti, jos jonkun lapsella on kesken työpäivän niin suuri hätä, että siitä ei ilman soittoa selviä, niin siinä tapauksessa tulee joku pilliautolla siitä hädästä ilmoittamaan vanhemmille. Ei se lapsi itse siinä tilanteessa edes pysty äidille töihin soittamaan.

Miten luulette pärjäävän sellaisten äiti-ihmisten, jotka tekevät sellaista työtä ettei voi kesken päivää vastata: meluisassa työympäristössä, sydänkirurgina, lentoemäntänä, tiukassa tehdastyössä... vai voiko vastata missä vaan?

Mulle on työpuhelimeen kesken työpäivän kerran yksi lapseni soittanut. Asia oli elintärkeä: "kuinka kuumassa tämä paistetaan..." kun oli kotona tekemässä ruokaa.

Vierailija
4/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ohje kaikille, niin oppilaille kuin opettajille: vain hätänumeroon soitetaan tunnilla.

Itse soitan opettajille, erityisesti erityis(luokan)opettajille useita kertoja päivittäin työni puolesta (olen töissä lasten neuropsykiatrialla).

Jos opettajalle ei pysty soittamaan suoraan ei esim. palaverien sopiminen tai muu oppilaiden asioiden hoito vaikeutuisi suorastaan mahdottomaksi.

Joskus harvoin (erittäin harvoin) opettaja ei anna omaa numeroaa josta hänet saa suoraan kiinni. Tällöin yritän jättää soittopyyntöä opehuoneeseen, mutta eihän siltäkään usein saa ketään kiinni kun ei tiedä milloin välitunteja on missäkin koulussa. Sitten kun opettaja lopulta yrittää soittaa minulle, niin on lähes varmaa että en itse ole tavattavissa. Joten yritän taas soittaa opelle ja hän minulle jne. Tälläiseen edes takaisin soitteluun voi hyvinkin mennä pari viikkoa. Ei ne asiat noin hoidu.

Onneksi opettat saa yleensä hyvin kiinni!

Vierailija
5/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki teinit eivät ole niitä "täyspäisiä" herranterttuja joiden pahimmat tempaukset vaarantavat "vain" heidät itsensä jos heitäkään.

On olemassa psyykkisesti sen verran häiriintyneitä ja ongelmallisia ja oireileivia nuoria jotka eivät vain ole vielä päässeet sairaalakouluun tai ei edes nuorisopsykiatriselle hoitoon kiitos säästöjen=ylipitkien jonojen.

ap

Vierailija
6/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt rehtorin roolissa, kun siinäkin hommassa olen joskus. Totuus on se, että puhelin oppitunnilla häiritsee opetusta. Tilanne on ihan sama, olipa kyse ylioppilaskirjoituksista, eskarilaisten musiikkituokiosta, kansalaisopiston veteraanipiiristä tai jostain siltä väliltä.

Uskooko joku tosissaan, että lapsukaiset "etsivät tietoa internetistä omilla älypuhelimillaan".

Hei haloo, käväisepä katsomassa tarkemmin, millaisilla sivuilla ne kullanmurut seikkailevat ja ylläty. Kun olisi edes facebook... Miten ne pääsevätkin sellaisille sivuilla koulun koneilla, joissa pitäisi olla estot.

Puhelin saa olla mukana ja äänettömällä, mutta sitä ei oteta esille eikä käytetä tunnin aikana kuin hätätapauksessa. Ei vastata eikä lueta viestejä, jos ei ole erikseen sovittu joku erityistapaus, kuten "äiti ilmoittaa sitten kun pääsee hakemaan" jos on vaikka hammaslääkäriin meno (viittaan toiseen ketjuun, jossa äiti puolusteli kännykän käyttöä hammaslääkäriajan ilmoittamisella).

Ihan oikeasti, jos jonkun lapsella on kesken työpäivän niin suuri hätä, että siitä ei ilman soittoa selviä, niin siinä tapauksessa tulee joku pilliautolla siitä hädästä ilmoittamaan vanhemmille. Ei se lapsi itse siinä tilanteessa edes pysty äidille töihin soittamaan.

Miten luulette pärjäävän sellaisten äiti-ihmisten, jotka tekevät sellaista työtä ettei voi kesken päivää vastata: meluisassa työympäristössä, sydänkirurgina, lentoemäntänä, tiukassa tehdastyössä... vai voiko vastata missä vaan?

Mulle on työpuhelimeen kesken työpäivän kerran yksi lapseni soittanut. Asia oli elintärkeä: "kuinka kuumassa tämä paistetaan..." kun oli kotona tekemässä ruokaa.

En usko!

Terv. Presidentti

Vierailija
7/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä et oo mun boss-se luottaa alaistensa omaan harkinttaan

siks meil ehkä jengi onki viihtyny talos nii pitkää

Vierailija
8/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että puhelimen käyttö tunnilla häiritsee opetusta.

Vai onko joku asiasta eri mieltä?

Turvallisuusasiaan vastaan näin: soitetaan hätänumeroon kun on hätä. En tarkoita pelkkää 112 vaan esim. oman koulun rehtorin, naapuriluokan opettajan tai jonkun muun sellaisen numeroa, joka ehtii ensimmäisenä apuun.

On silkkaa teeskentelyä että ei muka voi sopia aikoja tai mitään opettajan välituntien aikana eikä tekstiviestejä voi käyttää.

Minusta on todella kummallista, että näin suuri osa niin vanhemmista kuin opettajista vastustaa fanaattisesti kännykkäkieltoa OPPITUNTIEN AIKANA erittäin läpinäkyvillä tekosyillä.

Vierailija
9/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silkkaa teeskentelyä että ei muka voi sopia aikoja tai mitään opettajan välituntien aikana eikä tekstiviestejä voi käyttää.

Tekstiviestejä ei sairaalata saa lähettää tietoturvan vuoksi. Ne on täysin kielletty. Samasta syystä myöskään sähköpostia ei voida juurikaan käyttää muuhun kuin soittopyynnön jättämiseen.

Olen kiinni potilastyössä lähes koko ajan. Jos minulla on 15 min aikaa koulutapaamisen sopimiseen, ei se 15 todennäköisesti ole välitunnin aikana ja vaikka olisikin, ei opettaja ole välttämättä opehuoneessa. Minua ei todellakaan saa kiinni helposti jos jätän soittopyynnön. Kun näitä soitteluita on aivan jatkuvasti, menee todellakin hermot jos asiat eivät hoidu.

t.5

Vierailija
10/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuusasiaan vastaan näin: soitetaan hätänumeroon kun on hätä. En tarkoita pelkkää 112 vaan esim. oman koulun rehtorin, naapuriluokan opettajan tai jonkun muun sellaisen numeroa, joka ehtii ensimmäisenä apuun.

Minusta on todella kummallista, että näin suuri osa niin vanhemmista kuin opettajista vastustaa fanaattisesti kännykkäkieltoa OPPITUNTIEN AIKANA erittäin läpinäkyvillä tekosyillä.

Olet katkera av-mamma, joka yrittää astua rehtorin isoihin saappaisiin. Luovuta jo! Kirjoituksesi sisältö paljastaa sen, että rehtorin työ on sinulle vain märkä uni!

Vierailija
11/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppitunnilla. Minulla on aina puhelin mukana tunnilla taskussa, äänettömällä tietenkin. Kun siihen tulee viesti, tarkistan sen sopivan paikan tullen. Jos se tulee Ikean tarjouksista, en avaa, mutta jos joltain vanhemmalta tai omalta lapseltani, luen ja mahd. vastaankin. Olen antanut henk. kohtaisen kännykkänumeroni vanhemmille yhteydenpitoa helpottamaan. Vanhemmat laittavat minun kännykkääni viestin lapsensa poissaolosta tai hammaslääkärikäynnistä tai muusta. Minä jopa vastaan kaikkiin vanhempien viesteihin, vaikka tiedän ettei minun tarvitsisi. Minulla on päivän aikana myös lukuisia muistutuksia puhelimessa, milloin jonkun oppilaan hammaslääkäristä, vanhemman tapaamisesta, jaettavista kyselyistä tms. Omia asioitani en hoida oppituntien aikana, en siis varaa kampaaja-aikaa tai soita kaverille.

Vierailija
12/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole minun asiani kulkea kännykkä kädessä siltä varalta, että ope ei osaa omaa työtään. Viime syksynä opettaja yritti tavoittaa minua kolme kartaa käytännössä täysin tarpeettomasti ja sain palautetta, että täytyy olla tavoitettavissa. No, lapsetkaan eivät saa koulussa olla tavoitettavissa joten miksi me vanhemmatkaan olisimme?

Vierailija
13/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitan opettajille, erityisesti erityis(luokan)opettajille useita kertoja päivittäin työni puolesta (olen töissä lasten neuropsykiatrialla).

Sihteeri olettaa opettajan olevan tavoitettavissa? Kyllä nimenomaan psykologit ja psykiatrit sulkevat puhelimensa, kun asiakkaat ovat paikalla. Puhelut vaihteiden kautta. Oma psykologini on antanut suoran numeron sen takia, koska häntä ei saa kiinni työpuhelimilla. Kertonut, että lounasaikaan hänellä on se lyhytaikaisesti päällä.

Opettajat ovat hoitamassa opetustehtäviä tuntien aikana, eikä sopimassa psykiatrisia tapaamisia. Jos sihteerin on vaikea tavoittaa tunnin aikana, kannattaa selvittää, milloin on välitunnit tai yrittää toisen kerran uudestaan. Itse en pidä puhelinta ollenkaan päällä aamu kahdeksan ja yhdentoista välillä. Monesti iltapäivä on tavallista toimistotyötä, jolloin se ei katkaise työntekoa samalla tavalla.

Vierailija
14/15 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstiviestejä ei sairaalata saa lähettää tietoturvan vuoksi. Ne on täysin kielletty. Samasta syystä myöskään sähköpostia ei voida juurikaan käyttää muuhun kuin soittopyynnön jättämiseen.

Kirjesalaisuus on lailla turvattu ja se koskee kaikkia sähköisiä viestejä ja se on lailla turvattu. On paljon todennäköisempää, että se naapurin poika tutkii kirjeiden sisällön kuin ryöstää sähköpostin.

Jos et saa kommunikoida, se on toinen asia. Ihan samalla tavalla puhelimen käyttö on monissa paikoissa kielletty, kuin sinulta sähköposti. Jos sen lisäksi toteat, että sinua ei saa helposti kiinni, etkä voi lukea sähköpostia, silloin on tarkoitettu, että et käytä viestimiä ja työtehtäväsi on jotain muuta. Eiköhän teilläkin ole henkilöt, jotka vastaavat puhelimeen.

Joka tapauksessa opettajilla on työtehtävänsä. Jos työnantajasi ei ole antanut sinulle kuin 15 minuuttia, et voi olettaa, että toinen osapuoli joustaa aikana, jota hänelle ei ole työtehtäviensä puolesta annettu. Jos et saa sinä 15 minuuttina hoidettua töitäsi, silloin sinun on kerrottava työnantajallesi, että järjestely ei onnistu näin. Et voi tosiaankaan olettaa, että toiset on aina sinun 15 minuuttisen aikana tavoitettavissasi, vaan sinun pitää saada se aika tavoittaa toiset jos heidän tavoittaminen kuuluu tehtäviisi.

Sähköpostissa palaveri aikojen sopiminen ei sisällä mitään luottamuksellista tietoa. Jos se kuitenkin häiritsee työnantajaasi, eikä työtehtäviäsi saa sen takia suoritettua, SINUN työnantajasi on joustettava.

Vierailija
15/15 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet katkera av-mamma, joka yrittää astua rehtorin isoihin saappaisiin. Luovuta jo! Kirjoituksesi sisältö paljastaa sen, että rehtorin työ on sinulle vain märkä uni!

Et kertonut tarkemmin, mistä yksityiskohdasta näin päättelit?

Ajattelet, että ei rehtorit av-palstalle kirjoittele. Olet oikeassa siinä, että en ole nyt siinä hommassa. Rehtorin tehtävää joskus hoitaneena tunnen olevani nyt melkein lomalla kun olen "vain" tavallisena opettajana.

Rehtorin työ ei taatusti ole unelma saati märkä uni kenellekään sellaiselle, joka siitä vähänkään jotain tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi