Suurperheelliset kertokaa
Meillä on 3 lasta, joista nuorin on vasta 3,5 kk ja kuitenkin on jo uusi vauva alkanut mietityttämään. Kuitenkin vähän arveluttaa auton ja asunnon vaihtojen, hoitoon saamisten, rahatilanteen jne. vuoksi.
Kertokaa kokemuksistanne!
Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Miten 4. (tai mones lapsi teillä on ollutkaan " rajapyykkinä" suurperheelle) muutti tilanteen? Mikä on ollut ihaninta, mikä rankinta? Mikä hankalinta arjessa? Miten oma töissäkäynti? Meneeko viimeisin " siinä sivussa" ? Miten sisarukset suhtautuu?
MS + 3
Kommentit (2)
eli neljättä odotellaan odotettavaksi.
Meillä kaikki lapset ovat pieniä, 4,5v, 3v ja 1,5v. Itse kuvittelen että lasten iällä on aika paljon vaikutusta työn määrään. Ainakaan meidän 4,5v:stä ei enää ole paljonkaan varsinaista työtä, vain ruuanlaittoa, pyykinpesua ja kerhoihin ja harrastuksiin kuljettamista, etenkin kun vertaa näihin pienempiin joiden vaipat on vaihdettava tai vähintään pyllyt pyyhittävä, syötettävä ja perään katsottava.
Eikös vauva aina tuo sen vauvan verran lisätöitä. Mutta jos on isompia jotka osaavat katsoa pikkusisarusten perään, niin silloinhan siitä voisi hyvinkin olla etua. Itse ottaisin mielelläni sellaisen 10v isosiskon tähän pesueeseen äidin apuriksi ;)
Me olemme vaihtamassa neljännen myötä autoa 7-paikkaiseen ja myös rakentamassa isompaa taloa jotta kaikille saadaan ainakin varaukset omille huoneille, (ensin osa huoneista toimii yhteisenä leikkitilana). Ja ruokalasku on kasvanut tasaiseen tahtiin lasten lisääntyessä, vaikka sitä välillä tuntuu ettei lapset syö paljon mitään, etenkään vauva, mutta niin sitä rahaa vain menee kiihtyvään tahtiin, aina on jotain hankittavaa.
Mutta eikös se vanha sanalasku mennyt jotenkin niin että " uusi vauva tuo leivän tullessaan" , onko se sitten yhtä kuin tuo lapsilisä nykypäivänä.
minulla on neljä lasta 94,97,01 ja tää kuopus 04. En tunne itseäni suurperheelliseksi, vaikka nykymittapuun mukaan sitä olenkin. Meillä on isommat koulussa ja kaksi pienintä päiväkodissa. Aloitin työt heinäkuussa. Ihan hienosti ollaan selvitty, vaikka kyllä täällä on välillä tosi railakasta menoa. Isommat lapset osaavat jo vähän hoidella pienimpiä, joten ovat myös meille vanhemmille avuksi. Mitään tila-autoa meillä ei ole. Useimmin isommat jäävät kotiin, kun käydään kaupoilla tms.
Ja todellakin kaksi vanhinta lasta saadessani olin varma, että perheemme jää nelihenkiseksi, mutta ...ja uusi vauvakuume on taas tällä hetkellä valtava!
T: Petrus