Minkälaisia kokemuksia ja tietoja Teroluteista?
Mulla käynnistetään menkat ens viikolla ja luultavasti saan siis terolutit käyttöön. Haluaisin näin etukäteen vähän tietää, että miten ne toimii ja auttaako ne monia raskautumaan?
Eli kaikki joilla teroista jotain hajua niin kommentoikaa, kiitos!
Kommentit (9)
Kiitos vastauksestasi. Aika harhaanjohtavalta kuulosti siinä tapauksessa perhesuunnitteluneuvolan naisen jutut, kun sanoi että hyvin monia auttavat pelkät terolutit ja keltarauhashormonit, vai onko se sitten tuo keltarauhashormoni joka auttaisi raskautumisessa?
Jos joku muukin tietää asiasta jotain niin mielellään kuulisin muidenkin kokemuksia!
Onnea sulle WAW pakastesiirtoon, toivottavasti nyt onnistuis! =)
Nämä on niin monimutkaisia juttuja, että itsekin olen taas ihan pihalla kun rupesin asiaa oikein miettimään....
Teroluthan muistuttaa läheisesti luonnollista progesteronia. Ja juuri keltarauhasen vajaatoiminnassa tarvitaan hoidoksi progesteronia. Mutta, mutta... lapsettomuushoidoissa en silti ole koskaan kuullut käytettävän varsinaisessa hoidossa luteaalivaiheen tukemiseksi Teroluteja vaan yleensä käytössä on Lugesteron. Lugesteron on mikrokiteistä progesteronia. Mutta mikä ero nyt sitten Teroilla ja Lugeilla käytännössä oli, niin en oikein muista. Siitä oli täällä jokin aika sitten keskustelua ja joku sen osasi selittääkin.
Mutta kumpikaan lääke ei siis auta ovuloinnissa vaan ainoastaan tukee luteaalivaihetta (siis varmasti ainakin Lugesteron). Eli raskauden on jo pitänyt alkaa, niin sitten vasta progesteronista voi olla hyötyä raskauden jatkumisen kannalta.
Toivottavasti joku viisaampi osaisi selittää asiaa, alkoi itseäkin taas kiinnostamaan...
Kuten WAW jo sanoikin, Terolutit ei suoraan auta raskautumisessa. Ovulaation jälkeen munasarjaan jää keltarauhanen tuottamaan keltarauhashormonia eli progesteronia, joka saa aikaan kohdun limakalvojen eritysvaiheen ja pitää limakalvon tavallaan paikallaan. Joskus keltarauhanen ei eritä tarpeeksi hormonia, silloin otetaan käyttöön se luteaalivaiheen tuki, joka yleensä on Lugesteron. Jos ovulaatiota ei tapahdu ollenkaan, ei tule keltarauhastakaan, eikä hormonia. Yleensä tulee silti tyhjennysvuoto, mutta jos ei tule, voidaan elimistöä huijata ottamalla progesteronia suun kautta. Sitten kun kuuri loppuu, yleensä muutaman päivän päästä alkaa kuukautiset. Voi mennä jopa parikin viikkoa. Ja kun progestiinilla on saatu uus kierto aikaan, voi olla että elimistö itse muistaisi, miten toimitaan ja tuottais seuraavassa kierrossa sitä itse. Siihen perustuu siis se, että saattaa auttaa raskautumisessa.
Lugesteronia käytetään lapsettomuushoidoissa kai siksi, että se on luonnollista progesteronia, kun taas Terolutit on keinotekoista hormonia. Tai näin oon antanut itseni ymmärtää.
Itse käytin Teroluteja kahdessa kierrossa, ja on kyllä kierrot tasaantuneet sen jälkeen. Ainakin vähän.
Kiitos WAW:lle ja pohjankruunulle kommenteista. Noista nyt sain jo jotain hajua aiheesta. Toivottavasti lääkärissä selviää sit loput.
Jersku
Minulla tilanne on se että sain terolut kuurin (3kk) epäsäännöllisiin (30-34), tihkutteleviin kuukautisiin. Olen nyt syönyt kaksi 10pvn kuuria kp:t 15-24. Ensimmäisen kuurin lopussa tuli hiukan tihkuvuotoa ennen kuukautisia ja kp oli 28. Nyt toisen kuurin jälkeen ei tihkuttelua mutta ei ole kyllä näkynyt kuukautisiakaan vaik kp on 30.
Rintakehälle on ilmestynyt isoja näppyjä ja rinnat arat/kipeät.
Mietin vain että voiko kp heittää noin kuurin aikana et ensimmäisen kuurin kp on 28 ja tokalla pitempi vaik eikö sen pitäis juuri lyhentää kiertoa?
Ja onko noi näpyt nyt jotain nokkosihottumaa? Siinä terojen haittavaikutuksissa sellasista mainittiin, niinkuin myös rintojen arkuudestakin.
Mielessä pyörii ja myllertää myös ajatus mahdollisesta raskautumisesta :D
Vaikkakin joka hetki hoen itselleni etten saisi miettiä sitä liikaa...
Onko teillä muilla kokemuksia?
kysynpä kuitenkin. Testissä on harmahtava haalea viiva, joka on tullut siihen monen monen tunnin päästä. Voiko se ole se haamu? Vai pitääkö siinä olla väriä? Voiko se tarkoittaa sitä et olisin raskaana? Minä kun en vielä ikinä ole sellaista kohdannut....
Olisi niin ihana saadajo oma nyytti....
tänään uudestaan niin asia selviää. Eilisessä testissä näkyy edelleen haalea viiva, hassua :)
kun oon aiemminki teroja syöny ja toiminu aina kun kello ja vuoto on ollu ettenkö sanois runsasta. No nyt taas sain terolutit ku ei toi kierto toimi olleskaa ilman. Nytki toimin kun kello, kolmantena päivänä alko merkit menkoista. Mutta kuinka ollakaa, eiliseen asti on papruun tullu haalee punanen rantu mut siinäpä se. Eli käytännössä oisin selvinnu ilman pikkuhousun suojaakin. Voi tietty olla, että stressilläkin on osuutensa asiaan kun oikein odottamalla odottaa menkkojen alkua, että pääsis sit tosi toimiin. Lasken nyt sit eka tuhnuttelusta sen 15 päivää ja syön toisen kuurin, jos sit on sama tuhnuttelu tulos pitää soitella lääkärille ja kysyä mitäs ny tehdään X-(
-thk- : niinhän ne sanoo ettei se jälkeenpäin ilmaantunu viiva mitään merkkais, mut monen kohdalla se on kyllä ollu toisin. Toivotaan että näin toisin on sullakin ja viiva siitä vahvistuu todelliseksi plussaksi :x
minä olen muutamia kertoja käyttänyt Teroja vuoden saamikseksi. Ja taas olisi parin viikon päästä tarkoitus, jos vuoto ei siihen mennessä ala.
Minulla vuoto on alkanut 3-13 päivää viimeisestä Terolutista, suurta vaihtelua siis. Ja tämä on kuulemma ihan normaalia. Raskautumisessa Teroista ei ole apua, ne vain aiheuttavat vuodon. Toki joku voi välillisesti raskautuakin terokierroista kun kiertoihin saa säännöllisyyttä, mutta mikään lapsettomuuslääke se ei ole. Se ei siis auta esim. ovulaatiossa.
Minulla Teroja on käytetty kierron rytmittämiseksi ivf:ssä. Nytkin on tarkoitus hieman ajoittaa vuotoa, jotta päästäisiin pakastesiirtoon.