Kääk!Suonikohjuja!
Nyt se tuli tämäkin vaiva:(Toinen raskaus kyseessä ja eilen huomasin että molempiin jalkoihin on tulossa suonikohjut.Molemmissa jalkataipeissa on pitkät suonet pullistumassa ja niitä jomottelee:(Auttaako tähän mikään ja onko vaiva pysyvä?Entä miksi suonikohjut syntyvät?Tuntuu ihan tyhmältä kun olen normaalisti alipainoinen enkä nytkään mikään erityisen painava ja muutenkin tämä raskaus on ollut jotenkin niin vaivainen...Niin ja vasta rv 27 menossa ja jos jo kolmekymppisenä on suonikohjut niin leikataanko ne?
Kommentit (2)
jos todella haittaa niistä on. Mulle sanoi ekassa neuvolalääkärissä nyt, tämän kolmannen odotuksen alussa siis, että kannattaa hommautua leikkaukseen synnytyksen jälkeen. Ikää mulla alle 30 vielä. Mulla tosin vaivaavat vain raskauden aikana(ainakin tähän asti) Synnytyksen jälkeen pullistumat häviää, mutta kyllä rumat viirut näkyy raskauden jälkeenkin. Paljon nuita näyttää taas olevan ja lisää vaan nytkin tullu. Siskoltani leikattiin ekan kerran 25-vuotiaana. Pitääpä vaan muistaa puhua jälkitarkastuksessa lääkärille:-)
-smiigus rv34+4
Toiseen polvitaipeeseen ilmestyi suonikohjuja raskauden puolivälissä (toinen raskaus menossa). Jalat oli tosi raskaan ja väsyneen tuntuiset ja kohjuja särki. Ostin Instrusta lentosukat ja aloin käyttää tukivyötä. Hetken käytön jälkeen jalat tuntui kevyemmiltä eikä kohjuja enää jomottanut. Neuvolasta suositeltiin Hirudoid-voidetta kohjuille, mutta en ole kokeillut. Kohjut kai syntyy kun jalkojen laskimoissa verenkierto heikkenee, neuvolassa kehotettiin esim. istuessa nostamaan jalat toiselle tuolille tai makoilemaan jalat seinää vasten kohti kattoa, että veri pääsee välillä kiertämään paremmin.
Joillakin kohjut katoaa synnytyksen myötä, kun masu lakkaa painamasta verisuonia.
Tietääkseni kohjuja ei leikata julkisella puolella kosmeettisista syistä vaan niiden täytyy olla tosi kipeät tms., joten täytyisi mennä yksityiselle. Voin olla väärässäkin.