Jos asuisit kerrostalossa maan tasalla ja joku tuntematon mies hakkaisi raivoissaan ikkunaan
Kommentit (20)
hakisin leipäveitsen valmiiksi jos se sattuu pääsemään sisälle ikkunasta, niin puolustan itseäni veitsellä.
"mitä asiaa?". jos vastaus olis uhkaava/asiaton, käskisin painua helvettiin tai soitan poliisille. Been there done that
olisinihan paniikissa..soitaisin poliisit ja hakisin jonku paistinpannun yms turvaksi.. taitaisin soittaa naapurin miehen apuun!
ja odottaisin että tyyppi häipyy. Jos alkaisi paikkoja rikkomaan, niin sitten pitäisi soittaa poliisit.
Jos hänelle on juuri sattunut jotain ja tarvitsee apua. Tämän jälkeen soittaisin poliisille. Sisään en päästäisi.
Aivan saman kuin tilanne että omakotitalon tai rivitalon ikkunaan joku hakkaisi...
samantien, nappaisin vauvan kainaloon ja eristäytyisin toiselle puolelle taloa ja miettisin millä saan blokattua kyseisen huoneen oven missä olen, jos tyyppi sattuis pääsemään sisälle.
Mä kyllä olen niin tyhmä, että luotan itseeni ja kysyisin, mikä hätänä ja käskisin rauhoittua. Ehkä ottaisin kännykän käden ulottuville ennen tuota. Varmaan johtuu siitä, että olen turvallisuusalalla töissä ja olen käynyt järjestysmieskurssin. Sehän ei takaa, että pärjäisin vaikkapa jollekin huumehörhölle.
Myös on hyvä pitää hieman etäisyyttä tuntemattomiin. Mutta älkää pitäkö mitään itsestään selvyytenä ja alkako arvailemaan mikä toisella on jos ette todella tiedä tilannetta!
Ulkona kuuluu meteliä. . ÄÄK! Äkkiä lapsi kainaloon ja sängyn alle puhelimen kanssa. Mieluiten kirjoita vielä faceebookiin viesti tapahtumasta. Eikös niin ? =D
Et voi myöskään soittaa poliisille jos et tiedä muuta kuin että ikkunaasi takoo joku. Hatarat on tiedot kun et a) tiedä minkä näköinen b) montako siellä ulkona on.. c) mitä on tapahtunut.. Blaah
eli, ikkunaan rohkeasti ja kysyt mikä hätänä. jos ei tule selvää vastausta niin pika arviointi on paikallaan. sen jälkeen sinne vessaan on hyvä mennä lukon taakse puhelimen kanssa. paljon enemmän on jo tietoa antaa hälyytys keskukseen.
Kiitos
t: toinen turvallisuusalan ihminen
Vieras mies hakkasi ikkunaa juovuksissa, kello oli jotain 1 yöllä. Kyin hetken mietittyäni tuuletusikkunasta, että mitä asiaa? Halusi kuulemma päästä sisään käyttämään puhelinta. "Kielsin ja kysyin, että miksi tarvitset.? Jos on tärkeä asia, voin soittaa puolestasi". Kuulemma henkilökohtainen asia, eli ei voinut kertoa. :O
Laitoin valot pois huoneesta ja menin nurkan taakse seuraamaan mitä mies tekee, valmiina soittamaan poliisit tarpeen mukaan. Hän hakkasi ikkunaa vielä jonkin aikaa, sitten kääntyi ja virtsasi meidän kukkapenkkiin. Sitten lähti hoipertelemaan pois... Olin yksin kotona 2-vuotiaan kanssa.
ei kukaan tule helpolla ikkunasta läpi. Saati ovesta. ja jos kauan häiritsee voit sanoa että poliisille soitettu. Vaikka et olisi sitä vielä tehnytkään.. Yleensä häviävät helpolla..
ettei mies hakannut raivoissaan.
Avasin tuuletusikkunan, ja mies halusi sisälle rappuun mennäkseen ystävänsä luo, ja minä päästin hänet.
Asuin tuolloin opiskelija-asunnossa.
Todennäköisesti joko joku eksynyt känniläinen tai joku joka haluaa päästä porraskäytävään sisään. Jos jälkimmäinen vaihtoehto, käskisin mennä kotiin nukkumaan ja soittamaan tavoittelemalleen henkilölle aamulla selväpäisenä.
Känniläiset on harvoin väkivaltaisia vieraita ihmisiä kohtaan, eikä tosikännissä edes pysty murtautumaan mihinkään. (jos pystyy, se vie aikaa niin paljon että virkavalta ehtii hätiin) Useammin ne haluaa vain avautua jollekin rakkautensa kohteelle ja semmoisia nyt ei tarvitse pelätä.
en kerrostalossa enkä muissakaan talomuodoissa!
Saisin varmasti elinikäisen trauman. Tai minulla varmaan on sellainen jo koska ajatuskin maantasalla asumisesta kauhistuttaa. Hui!
Ja tosiaan, jos joku on vain vahingossa lukinnut itsensä ulos, se selviää usein jo heti kättelyssä.
Useammin ne haluaa vain avautua jollekin rakkautensa kohteelle ja semmoisia nyt ei tarvitse pelätä.
ei kukaan tule helpolla ikkunasta läpi. Saati ovesta. ja jos kauan häiritsee voit sanoa että poliisille soitettu. Vaikka et olisi sitä vielä tehnytkään.. Yleensä häviävät helpolla..
13:sta häiritsijä ei myöskään hakannut ikkunaa raivoissaan, mutta sellaisella kännikalan tarmolla, eli aivan liian lujaa suhteessa öiseen ajankohtaan ja siihen, että ylipäänsä hakkaa vieraan asunnon pimeää olohuoneenikkunaa... :/ Hakkasi kyllä sydän tuhatta ja sataa ja pitkään vielä senkin jälkeen kun kaveri oli häipynyt.
joten saattaisin hyvin kuvitella melskaavani vähintään samalla volyymilla sisällä ja toteuttavani jotain ihme "joka kodin ensikäden itsepuolustusta" ikkunan toisella puolen.
Voisin esimerkiksi ensitöikseni saippuoida tiskinpesuaineella + vedellä heti ikkunan alla olevan lattian niin, että tyyppi liukastuisi pahahkosti heti sisään rynniessään ja pökertyisi (tuskin se hallitusti kävellen kuitenkaan sisälle astelis).
Sen jälkeen heivaisin (= raahaisin) sen takasin pihalle lumihankeen jäähyttelemään ja uusintakierros otettaisiin tarpeen vaatiessa.
Olen nähnyt kaikki Yksin kotona -leffat, joten kelpo ideoita mulla kyllä on takataskussa ihan mukavasti, kjähhähhää (haittaakse?).
Sitten ajattelisin, että jännää...kerrankin on jotain actionia tässä elämässä.
Jos tyyppi jatkaisi eikä lähtisi pian pois, saattaisin raottaa ikkunaa ja kysyä, mikä hätänä.
Jos hän vaikuttaisi vaaralliselta, soittaisin luultavasti hätänumeroon tai poliisille.
soittaisin poliisit ja nappaisin vauvan kainaloon ja siirtyisin mahdollisimman kauas kyseisestä ikkunasta. Olkoot mikä vaan, niin mieluummin otan vauvan kanssa varman päälle.
Ja kyllä ne poliisit voi ihan tuollakin tiedolla soittaa, tulevat katsomaan kyllä että onko siellä ulkona ketään. Kerran soitettu, tosin ei ollut vielä vauvaa silloin.
Tässäkin pointtina on aloituksen "hakkaa raivoissaan", on varmaan eriasia kuin että joku koputtaa sinne ikkunaan. Silloin voisinkin kysyä et mitäs olis. Mutta jos joku sitä raivoissaan hakkaa niin en varmaan jää kyselemään et noh, mikäs sedällä:D
pelkäisin :/