Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysyms autolla ajamiseen liittyen:

Vierailija
11.02.2012 |

Jos ajaa esim. jossain vieraammassa paikassa ja tajuaa vasta viime tipassa, että pitäisi olla toisella kaistalla, pitäiskö ensin laittaa vilkku päälle ja sitten vasta tarkistaa ettei ketään ole kuolleessa kulmassa vai toisinpäin? Kysyn, koska olen aina ajatellut, että ensin täytyy odottaa että se joka sillä oikealla kaistalla on melkeen kohdalla, menee ensin ja sen perään sitten mennään...Mutta tietysti jos sillä "oikealla" kaistalla on paljon autoja niin sillon tietysti ei auta kun "änkeä" itsensä johonkin väliin...Mulla on aina se "pelko" että jos laitan ensin vilkun päälle ja sitten näen sen toisen auton siellä kuollessa kulmassa, toinen voi käsittää etten ole huomannut häntä ja jarruttaa ja jos itse en ole varma että toinen antaa tilaa, en myöskään uskalla mennä...Pelkään siis että kummatkin ymmärätä toisen väärin ja lopulta tulee kolari...

Toivottavasti ymmärsitte sekavasta sepostuksesta:D

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en ole asiaa noin ajatellut, mutta laitan vilkun ensin niin takana tulevilla on joku mahdollisuus tietää, mitä aion tehdä. Muuten siitä tulee helposti pelkkä (vaarallinen) hidastaminen ilman varoitusta. Toivottavasti ei kukaan tee hätäjarrutuksia vilkun takia, sillä noita tilanteitahan näkee vähän väliä.

Vierailija
2/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rohkeasti päälle.

Toki ymmärsin ap:n pointi ja juuri tällaista soveltuvaa varovaisuutta voi toki noudattaa, mutta ap ottaa ehkä hieman turhankin varovaisesti.

Vilkku vaan päälle ja sitten kuolleen kulman etsintään, eikä hätiköityjä liikkeitä.

Arvaan että jos laitaa vilkun päälle ja alkaa samantien heti siirtymään kohti toista kaistaa (vaikka ei vielä vaihtaisikaan kaistaa, vaan on vain menossa siihen suuntaan), niin mahdollinen kuolleen kulman auto voi säihkähtääkin. Siksi siis pidä ajolinjasi kunnes olet tarkistanut että pääset vaihtamaan kaistaa. Näin ei pitäisi tulla väärin tulkintoja muille liikenteessä oleville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

T:Ap

Vierailija
4/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voisiko tämän nyt sanoa lyhyesti niin että tilanteesta riippumatta ensin vilkku päälle ja sen jälkeen tarkistetaan kuollut kulma?

Vierailija
5/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin, kun alan etsimään sitä sopivaa kaistanvaihtoväliä. Tällöin sitä toista kaistaa ajavat voivat mahdollisesti jopa antaa tilaa, tai ainakin tietävät aikeistani. Mihinkään väliin en tunge, mutta oman kokemuksen mukaan tilaa järjestyy helpommin kun ajoissa laittaa vilkun päälle.

Jos joku lähtee tekemään äkkijarrutuksia siitä, että laitan vilkun päälle, mutta en tee vielä elettäkään kaistaa vaihtaakseni, niin se on sitten sen toisen oma vika.

Vierailija
6/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kun olet aikeissa vaihtaa kaistaa, niin ensin vilkku päälle, ja sitten stekkaat itsellesi sopivan välin.

Vilkun avulla toisella kaistalla vähän takanasi oleva kuski tietää, että olet vaihtamassa kaistaa ja näin ollen todennäköisesti joko a) kiihdyttää niin, ettet vaan tulee eteen, tai b) hidastaa hieman, jolloin pääset helposti siirtymään toiselle kaistalle.

Mutta ensin vilkku ja sitten sopivan välin etsintä. Jos ensin etsit sopivan välin ja vasta sitten laitat vilkun, vähennät itsellesi mahdollisuuksia kaistan vaihtoon, kun kukaan ei edes osaa antaa sinulle tilaa.

Vierailija
7/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan voi olla niin ystävällinen, että haluaa antaa tilaakin.

Vierailija
8/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kommentoida että kenenkään eteen en ole väkisin änkemässä, mutta jos tosiaan esim. kiihdytyskaista loppuu ja tielle johon olen liittymässä on paljon ruuhkaa, niin silloin on vaan pakko johonkin väliin itsensä änkeä. Ei tietenkään ilman vilkkua tai niin ettei toinen osaa vähän tehdä tilaa...Toisin sanottuna niissä tapauksissa joissa kiihdytyskaistallakin saattaa joskus joutua odottamaan vilkku päällä pientä rakoa.

Vierailija
9/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kommentoida että kenenkään eteen en ole väkisin änkemässä, mutta jos tosiaan esim. kiihdytyskaista loppuu ja tielle johon olen liittymässä on paljon ruuhkaa, niin silloin on vaan pakko johonkin väliin itsensä änkeä. Ei tietenkään ilman vilkkua tai niin ettei toinen osaa vähän tehdä tilaa...Toisin sanottuna niissä tapauksissa joissa kiihdytyskaistallakin saattaa joskus joutua odottamaan vilkku päällä pientä rakoa.

yleensäkin ruuhka-aikaan itse käytän vilkkua ihan ronskisti ilmoittamaan, että "olen nyt tulossa sinne". Mistäs muuten kukaan osaisi aavistaa, että haluat vaihtaa kaistaa?

Vierailija
10/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pitkään pääkaupunkiseudulla ajelleena olen nyt palattuani tänne Savoon huomannut, ettei täällä oikein hahmoteta tuota vilkun käyttöä noin.

Pääkaupunkiseudulla käytännössä kaikki ymmärtävät vilkun käytön aikeena siirtyä ko. suuntaan heti kun se on mahdollista, mutta täällä kotikylällä ja läheisessä suuremmassa kaupungissa ajellessa huomaa, että jos vilkun naksautat päälle, niin ne kuvittelee, että se kaista vaihtuu just ja iskee jarrut pohjaan. Että ihan hyvä pointti ja mä ainakin mietin tarkkaan sen vilkun käyttöä just siks, ettei takanatulijat tee paniikkijarrutusta... En kyllä osaa sanoa miten kannattaisi toimia, vaan toimin itse aina tilanteen mukaan...