Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvinjuonti raskausaikana.

Vierailija
10.02.2012 |

Paljonko juot/joit kahvia raskausaikana?

Minun raskaus on ihan alkuvaiheessa ja kolme kuppia juon joka päivä. Yritän vähentää pikkuhiljaa. Energiajuomia tai teetä en juo. Mitä mieltä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljo,kun on ollu tarve juoda.Kolmas raskaus pian loppu,2-3 kuppia päivässä juon.Alku ja keskiraskaudes enemmän join.

Vierailija
2/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljo,kun on ollu tarve juoda.Kolmas raskaus pian loppu,2-3 kuppia päivässä juon.Alku ja keskiraskaudes enemmän join.

Alkuraskaudessa tosin kahvinjuonti väheni radikaalisti pahoinvoinnin takia. Sen jälkeen menikin aika paljon, keskimäärin pannullinen per päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa kohta toinen kolmannes ja juon päivittäin 1-2 kuppia. Suomalaistutkimuksen mukaan (FElicitaksen suorittama), muutama kuppi päivässä ei ole sikiölle haitallista. USA:ssa taas suositellaan max 1 kuppi/pvä.

Kofeiini saattaa vaikuttaa syntyvän lapsen kokook hieman, suurina määrinä nautittuna, ja siis siten, että lapsi syntyy hieman pienempi kokoisena. Joskus kahvi on myös yhdistetty keskenmenoihin, tässäkin tapauksessa runsaasti nautittuna.

Vierailija
4/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin varmaan huoleti jatkaa kahvinjuontia.. ilman kahvia tulee helposti migreeni ja nyt en voi mitään kunnon särkylääkettäkään siihen ottaa..

Vierailija
5/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran ko ennen raskautta. Ja joo, jos kahvi pitä migreenin pois niin älä vain lopeta kahvia!!!

Vierailija
6/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos verenpaine pysyy normaalina. Itsellä jopa suositeltiin kahvinjuontia kun verenpaineet romahtaa raskaudessa joka kerta, samoin salmiakkia olisi saanut syödä niin paljon kun napa vetää.. paha vaan kun ei vetänyt, kun vesilasikin närästi niin järjettömästi, että nukkua ei voinut.

Vierailija
7/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini vaikuttaa voimakkaasti. Kaksi pientä kupillista päivässä on mulle maksimi, raskaana ollessa join saman, paitsi ekalla kolmanneksella vaan silloin tällöin pienen kupin päivässä, koska oli ällö olo eikä kahvi maistunut.

Juon lisäksi päivittäin vihreää kukicha-teetä jossa ei ole paljon kofeiinia tai rooibos-teetä. Tykkään cola-juomista, mutta niitä harvoin ostamme kotiin. en uskalla iltakuuden jälkeen juoda MITÄÄN kofeiinipitoista, koska se häiritsee unensaantia.

Vierailija
8/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko juot/joit kahvia raskausaikana?

Minun raskaus on ihan alkuvaiheessa ja kolme kuppia juon joka päivä. Yritän vähentää pikkuhiljaa. Energiajuomia tai teetä en juo. Mitä mieltä?

ole vielä ihan suositusten mukaista? Käsittääkseni sen verran voi huoleti juoda.

Ite oon yleensä kahvin perään mutta jostain syystä varsinkin alkuraskauden pahoinvoinnissa kahvia ei tehnyt moneen viikkoon mieli. Nykyään en juo välttämättä edes päivittäin, silloin kun juon niin menee ehkä 2 kuppia päivässä. Kolmeen yritän lopettaa vaikka tekisikin enemmän mieli mutta oikeastaan koskaan ei tee.

Sitä olen miettinyt että kun joskus juon espressopohjaisia, esim cappucinoa, niin onko niissä suositus vielä vähemmän, espresso kun taitaa olla kofeiinipitoisempaa? Mitäs mieltä muut olette tästä?

Olen kuullut että vauvalle voi liiasta kofeiinista tulla rauhattomuuden lisäksi sydänvikoja ainakin tietyssä kehitysvaiheessa, ja sitten pienikasvuisuutta. Mutta tässäkin uskon että keho kertoo kyllä mikä on hyväksi, eli jos sinun ap tekee vielä mieli kahvia niin juo vaan. Mulla tuli totaalinen n kuukauden stoppi ihan yrittämättä kun kahvi vaan kuvotti, edelleen sen tuoksu saa joskus etovan olon aikaiseksi, ja nyt sitten juon muutamana päivänä viikossa mikä on ihan ennenkuulumaton muutos kun kahvia olen juonut 12-vuotiaasta asti päivittäin.

Vierailija
9/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa Katri Räikkösen tutkimuksessa on todettu jo kohtuullisen ja erityisesti runsaan lakritsin tai salmiakin syönnin aiheuttaneet ongelmia syntyvälle lapselle. 8-vuotiaana runsaastti salmiakkia syöneiden äitien lapset menestyivät keskimääräistä huonommin älykkyystesteissä ja heidän peruskortisonituotantonta oli jopa 30 % muita lapsia korkeampi. Samoin runsas lakritsin syöminen on yhdistetty kohonneeseen ennenaikaisen synnytyksen riskiin ja supistuksiin. Nykyisin sanotaan, että maksimissaan 50 grammaa päivässä eikä säännöllisesti. Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeet tulevat muuttumaan uusien tutkimustulosten takia. Kohtuullisena käyttönä pidetään korkeintaan glykyritsiinia 500 mg viikossa. Tämä määrä ylittyy viikossa, jos syö 67 grammaa kerran viikossa Fazer ruutusalmiakkia. Salmiakin glykyritsiinipitoisuus voi olla jopa 7.5 mg/g kun suosituksessa 50 g päivä on ajateltu salmiakin glykyritsiinipitoisuudeksi 2 mg/g. Mitään turvallista rajaa salmiakin syömiselle ei voida määrittää. Jotkut herkät henkiöt saavat haittavaikutuksia glykyritsiinista annoksella 200 mg viikossa. Tämä vastaa keskimäärin lakritsia noin 100 g mutta kuitenkin vain 26 grammaa fazer ruutusalmiakkia tai 40 grammaa Fazer salmiakkimixiä viikossa.

Vierailija
10/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysymyksessä isot kupit vaiko pienet kupit?

Vierailija
11/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tarkoitan semmosia take-away kupin kokosia motteja :D

Eikä kyllä vaikuttanu raskauteen taikka vauvaan mitenkään :)

Vierailija
12/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysymyksessä isot kupit vaiko pienet kupit?

siitä tulee n. 1 ja puol muumimukillista :)

ap

Vierailija
13/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan ollut raskaana, niin en ole asiaan perehtynyt, mutta muistan lukeneeni joskus jostakin lähteestä, että aivan pienikin kofeiinimäärä voisi vahingoittaa sikiön sydäntä raskauden alku/keskivaiheessa. :o Ilmeisesti kahvi ei kuitenkaan ole niin vaarallista, jos suosituksetkin sen sallivat? Itse olen paha kahviaddikti ja olen jo kauan pelännyt miten voisin vahingoittaa tulevaa lastani kahvinjuonnilla jos joskus tietämättäni raskautuisin, heh. Ilmeisesti turha pelko?

Mutta siis, ärsyttävän paljon tuntuu olevan ristiriitaista tietoa kahvista ja muustakin raskauden aikaisesta ruuasta/juomasta/kemikaaleista! Toisena esimerkkinä esim. hiusten värjäys, meikki, tai vartalovoiteiden käyttö raskauden aikana - joidenkin tutkijoiden mukaan nuokin pitäisi kieltää. Ja jostain minäkin olen tosissaan tuon kahviuutisen lukenut, vaikka suositusten mukaan ainakin pieni määrä kofeiinia on ilmeisesti sallittua. Voin jo kuvitella miten menetän hermoni sitten joskus kun haluan tulla raskaaksi ja koitan selvittää mikä on turvallista/sallittua raskaana ja mikä ei.

Vierailija
14/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitään ihan pieniä kahvikupillisia. Ekassa raskaudessa alkuraskauden aikana ei tehnyt niin mieli kahvia, joten join vähemmän, mutta nyt tokassa raskaudessa on uponnut helposti koko ajan. Olen itsekin miettinyt, että pitäisikö rajoittaa?

Vierailija
15/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan ollut raskaana, niin en ole asiaan perehtynyt, mutta muistan lukeneeni joskus jostakin lähteestä, että aivan pienikin kofeiinimäärä voisi vahingoittaa sikiön sydäntä raskauden alku/keskivaiheessa. :o Ilmeisesti kahvi ei kuitenkaan ole niin vaarallista, jos suosituksetkin sen sallivat? Itse olen paha kahviaddikti ja olen jo kauan pelännyt miten voisin vahingoittaa tulevaa lastani kahvinjuonnilla jos joskus tietämättäni raskautuisin, heh. Ilmeisesti turha pelko?

Mutta siis, ärsyttävän paljon tuntuu olevan ristiriitaista tietoa kahvista ja muustakin raskauden aikaisesta ruuasta/juomasta/kemikaaleista! Toisena esimerkkinä esim. hiusten värjäys, meikki, tai vartalovoiteiden käyttö raskauden aikana - joidenkin tutkijoiden mukaan nuokin pitäisi kieltää. Ja jostain minäkin olen tosissaan tuon kahviuutisen lukenut, vaikka suositusten mukaan ainakin pieni määrä kofeiinia on ilmeisesti sallittua. Voin jo kuvitella miten menetän hermoni sitten joskus kun haluan tulla raskaaksi ja koitan selvittää mikä on turvallista/sallittua raskaana ja mikä ei.

hiuksia saa värjätä ja meikatakin saa. ja vartalovoiteita kuluu mulla ainakin nyt enemmän kuin ennen kun rasvaan rintoja ja mahaa.

Vierailija
16/17 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja enää en voi juoda ollenkaan, sillä närästys ilmestyi vasta nyt 36. viikolla ja kahvinjuonti on ihan tuskaa!

Mutta alkuraskaudessa olen juonut just niin paljon kuin on tehnyt mieli ja tuntunut hyvältä. Joinain päivinä en ole pahoinvoinnin vuoksi juonut yhtään, joinain päivinä viisikin kuppia.

Joka raskaudessa olen juonut kahvia mielitekojen mukaan.

Vierailija
17/17 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suodatinkahvia saa juoda enemmän kuin espressoa, tästä löytyy nykyään ohjeet. Muistaakseni espressoa puolet siitä, mitä suodatinkahvia. Päädyin ensin laittamaan paljon vähemmän puruja mutteripannun filtteriin, ja nyt olen laittanut puolet kofeiinitonta kahvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi