Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenhyytymistekijä V

Vierailija
09.02.2012 |

Hei.. Ollaan yritetty lasta jo pidemmän aikaa ja 3keskenmenon jälkeen päästiin tutkimuksiin joista sitten lääkäri soitti tänään ja ilmeni että minulla on verenhyytymistekijä V.

Kuulemma seuraavan mahdollisen plussan jälkeen pitää aloittaa pistoshoidot ainakin rv 12 asti. Onko muilla kokemuksia ja kertomuksia asiasta kun itse en vielä niin tiedä asiasta, ja vähän ymmällään tässä on.. Kiitos etukäteen! :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon valaisevista vastauksista!

Kyllä tässä pitää yrittää rennosti ottaa asian suhteen ja pistetään sitten 9kk jos on pakko kunhan vain saataisiin pieni nyytti palkinnoksi! :)

Vierailija
2/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jalassa iso laskimotukos, joka tuli muutama kuukausi sen jälkeen, kun aloin käyttää yhdistelmäehkäisyä. Sitten löytyi tuo V. Pistin Klexanea ja sama juttu aina jos menee leikkaukseen ja ennen lentomatkoja. Ja tietenkin jos raskaaksi haluaisi. Perinnöllinen mutaatio, tosin kellään suvussa ei ole sitä todettu. Ja siis tukos jos tulee, voi sieltä lähteä hyytymäpala, joka kulkeutuessaan keuhkoihin voi aiheuttaa äkkikuoleman. Tukisukat voi auttaa ja liikunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama homma, muttei koskaan parin tunnin lennoille oo käsketty piikittämään, ehhä pitkille lennoille sitten. Tosin lennän max kerran vuodessa eli en joudu työnkään puolesta jatkuvasti liihottamaan.

Vierailija
4/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettiin fosfolipidivasta-aine, eli tukostaipumus. Ilmenee siten, että istukkaan tulee helposti mikrotukoksia ja vauva kuolee. Kuulemma itselläni on kohonnut riski laskimotukoksiin.

Pistän Klexanea tai Fragminia raskauden alusta asti ja vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeenkin. Lisäksi minidisperiini 100mg/pvä.

Pistoshoidon ansiosta (ilmeisesti) sain tuon kuopuksen (nyt 5v), mutta valitettavasti olen joutunut synnyttämään vielä kolme vauvaa kuolleena sen jälkeen, eli aina ei lääkityskään auta. Hepariinihoito nyt on vaan ainut tunnettu konsti, joka EHKÄ tähän vaivaan auttaa.

Vierailija
5/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama homma, muttei koskaan parin tunnin lennoille oo käsketty piikittämään, ehhä pitkille lennoille sitten. Tosin lennän max kerran vuodessa eli en joudu työnkään puolesta jatkuvasti liihottamaan.

En ole lentänyt kertaakaan ton tukoksen jälkeen, joten en tiedä, miten pitkiä matkoja tarkoittivat.

7

Vierailija
6/10 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin ensimmäisessä raskaudessa veren hyytymistä estävää lääkettä rv 12 alkaen ja sitä piti jatkaa koko raskauden ajan, ja vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Olin mukana tutkimuksessa silloin.

Toisessa raskaudessa pistoshoidot piti aloittaa vasta viikolla 30, ja niitä jatkettiin kunnes synnytyksestä oli kulunut 6 viikkoa.

Voi olla että sinun tilanteessasi lääkitystä tarvitaan jo ihan alussa. Sitä en ymmärrä miksi lääkitys sitten lopetettaisiin. Vielä 6 vuotta sitten väitettiin että lääkitystä tarvitaan varsinkin loppuraskaudesta.

Suosittelisin ottamaan uudestaan yhteyttä lääkäriin, ihan vastaanottojan varaamaan ja juttelemaan asiasta.

Vierailija
7/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tässä hieman tietoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Sinulla on siis hyytymistekijä numero 5:n mutaatio, joka aiheuttaa sen, että saat helpommin verisuonitukoksia. Esim. toistuvat keskenmenot saattavat johtua tuollaisesta tukostaipumuksesta, kun istukan suonet tukkeutuvat ja raskaus menee siksi kesken. Pistoshoito hyytymistä hidastavalla lääkkeellä poistaa ongelman ja raskaus pääsee jatkumaan. Usein kyllä tuota pistoslääkettä jatketaan loppuraskauteen saakka, joten varmaan kun tulet raskaaksi, asiaa mietitään sitten. Kannattaa varautua siihen, että tulet pistelemään yhdeksän kuukauden ajan. Muutenkin tuo tukostaipumus on tärkeä tietää, jos vaikka saat jalan kipsiin tms, olet paljon herkempi saamaan laskimotukoksen kuin tavallinen potilas ja tarvitset saman pistoslääkkeen silloinkin. Tai jos muuten joudut pitkään vuodelepoon.

Vierailija
8/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on veren hyytymisongelma ja von Villebrandtin tautia on epälty. Mutta sitä ei ole vahvistettu, koska arvot keikkuvat rajoilla.

Kun esikoisen synnytys lähestyi, tutkittiin arvot taas. Ja ne olivat parantuneet lähelle normaalia. Eli ei toimenpiteitä synnytykseen valmistautuessa.

Synnytyksen jälkeen arvot romahtivat ja toisen raskauden aikana parantuivat. Eli hyvin kroppa puolustautui.

Vierailija
9/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pistin ekassa raskaudessa puolesta välistä asti klexanea, toisessa oli suositus muuttunut ja silloin piikitys alkoi rv 30.

Kallista lystiä reilun euron maksoi yksi annos.

Vierailija
10/10 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoniehkäisy jne kielletty. Ja raskausaikoina ollut fragmin-pistokset alkaen rv32. Synnytysten jälkeen hoito on jatkunut 6vkoa. Toinen vaihtoehto olisi ollut syödä marevania synnytyksen jälkeen,mutta liian hankalaksi olisi mennyt käydä pari kertaa vkossa inriä mittauttamassa.