miksi täällä vaahdotaan imetyksestä AINA?
minua ei ole imetetty, ja olen elämäni aikana nähnyt tasan yhden naisen imettävän. ja tunnelma oli erittäin kiusallinen, ei siinä saanut vieressä vahdata. ja olen vasta 20-vuotias(tiedän: mitä minä tiedän näistä asioista?) joten imettäminen on minulle tosi vieras asia. en tiedä imetänkö kun saan omia lapsia. ja tuttavani saa nyt pian lapsen, eikä aio imettää. mikä siinä on vaikea ymmärtää, että sen päättää nainen itse?
Kommentit (5)
Naisten pitäisi, lastenkin, nähdä imetystä. Siitä pitäisi puhua, ei riidellä.
Ennen ensimmäisen lapseni syntymää ajattelin imetyksestä suunnilleen samoin kuin sinä, ap. Mutta kun imetyksen kanssa tuli ongelmia, se koetteli itsetuntoani ja suoraan sanottuna mielenterveyttäni tavalla, jota en olisi voinut koskaan uskoa! Etukäteen päätin olla stressaamatta asiaa, imettäisin, jos maitoa tulisi ja jos ei, antaisin vauvalle suosiolla pulloa. No ei se ihan niin yksinkertaista ollutkaan... Luulen, että imettämisen epäonnistuminen laukaisee naisessa jonkinlaisen primitiivireaktion, huolen vauvan selviämisestä, mikä on tietenkin järjetöntä nykyisten hyvien korvikkeiden aikana. Imettäminen on hyvin, hyvin tunnepitoinen asia, sen olen oppinut. Siksi kai se kirvoittaa keskustelua ja jokaisella äidillä on siihen sanansa sanottavana.
minun äitini ei siis imettänyt, ja jos olen pienenä joltakin asiasta kysynyt, en ole saanu vastausta. tai sitten olen kuullut että imettäminen pilaa rinnat (juuri siksi tämä pian lapsen saava tuttava ei imetä) ja menin ihan hämilleni kun kerran mieheni täti ihmeissään kysyi miksei minua ole imetetty? en osannut vastata. olen nähnyt sen jotenkin välttämättömänä pahana, meidän suvun naisten suusta ainakin. joten.. jos se tuntuukin omituiselta, eikä hyvältä, saako lopettaa?
ap
niin silloin täysin typerää lapsen terveyden kanssa pelleilyä.
Toisilta ei maitoa tule. Se on hieman eri asia.
Miksi, oi miksi kaikki haluavat lisääntyä, vaikka se jälkikasvun kanssa toimiminen on niin helkutin raskasta...
Ja vauvojen kanssa mietitään, imetetäänkö ja kuinka?
Toisekseen, olet ehkä lapsettomassa maailmassasi kuullut uutisia esim. Nestlen äidinmaitovastikkeiden myrkyistä ja WHO:n maailmanlaajuisesta imetysohjeistuksesta (=imetyksen myönteisistä terveydellisistä puolista äidille ja vauvalle), voisit vetää asiasta johtopäätöksiä.
Olemme siis olentoja, jotka imettävät jälkipolveaan. Rinnat eivät ole miestä varten kehitetyt seksilelut, vaan uusien ihmisten ruokintaa varten.