Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjiä/kirjanpitäjiä paikalla?

Vierailija
06.02.2012 |

Mulla on toiminimi, teen itse kirjanpidon. En kuitenkaan vielä tiedä kirjanpitoasioista juurikaan mitään. Ihan verottajaa ym. virallisia tahoja ajatellen, onko mun välttämätöntä toimittaa asiakkaalle lasku tai kuitti?

Toimitan tuotteen asiakkaalle, kun raha on saapunut tililleni. Tarvitseeko asiakkaalle tätä ennen toimittaa lasku, vaikka tämä tietää, mitä tuote maksaa? Vai voiko hän vaan tehdä tilisiirron firmani tilille?

Entä kuittiasia, tarvitseeko jostain syystä tuotteen mukana lähettää kuitti? Vaikka ei olisi laskuakaan?

Riittääkö liiketoiminnassa pelkästään rahasiirrot, vai tarvitaanko tositteita (laskuja, kuitteja)?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä omaan kirjanpitoonsa esim.

Vierailija
2/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. uusyrityskeskuksessa tai soittamaan yrittäjäneuvojalle

Vierailija
4/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siellä olla ihan palikka? Että vääntävät rautalangasta rahaliikenne- ja verotusasiat?

...ap...

Vierailija
5/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yrityksen pitäisi antaa lasku tai kuitti asiakkaalle, vaikka tämä olisikin yksityishenkilö. Suosittelisin kyllä hankkimaan kirjanpitäjän, jos kirjanpidosta ei ole kokemusta. Toiminimen kirjanpito voi olla ihan yksinkertainen, mutta ei kannata alkaa opetella yksin.

Vierailija
6/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitti pitää olla! Minulla kuitti menee asiakkaalle ja siitä kopio jää itselle kirjanpitoa varten. Kirjanpitäjäni käy sitten kaikki kyseisen kuun kuitit ja tiliotteet aina läpi ja tekee niistä laskelmat alv-tilityksiä ja tilinpäätöstä varten.

Vierailija
7/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se helpottaa kirjanpidon tekemistä, saat alvit eriteltyä jne.

Vierailija
8/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siltä varalta että päättävät tehdä tarkastuksen.

Vierailija
9/9 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mitään ihmetiedettä. Ja hyvä ohjelma ohjaa tekemään ilmankin kurssia kaiken ihan oikein muutaman perustermin oppimisen jälkeen.

Kuitti pitää lähettää aina. Kuitti on oltava kirjanpidossa, sillä veronviranomaiset määrävät säilyttämään sen 6 vuotta. Nopeasti asiakas joka ei saa kuittia kantelee sinusta veronviranomaisille ja nämä tulevat tarkistamaan sitten tilisi.

Lasku on taas tarpeellinen, koska se kertoo, paljonko muut ihmiset on sulle velkaa. Tilikauden lopussa kirjanpitoon merkitään myös kaikki ne saatavat, joista on lähetetty lasku, mutta ei vielä saatu rahaa. Siksi sekin on tärkeä. Laskusta on määrätty laissa, mitä tietoja sen pitää sisältää.

Lasku ja kuitti on molemmat sun turvaksi. Laskulla todistat, että joku on sulle velkaa ja kuitilla todistat, että olet toimittanut tuotteen ja kauppa on sujut/ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä