Mistä lasketaan kuukautiskierron ensimmäinen päivä?
Siitä, kun jotain pientä vuotoa alkaa tulla vai siitä, kun menkat alkaa ihan kunnolla?
Kommentit (19)
tosin silloin kierto ei ole ollut yhtä tasainen kuin runsaissa kuukautisissa. Kaksikin päivää vuotoa on ollut eri juttu kuin yhden päivän tiputtelu.
Siitä kun kuukautiset alkavat. Sinusta varmaan viikkokin alkaa oikeasti vasta keskiviikkona kun se on kunnolla käynnissä?
ja jatkuu tasaisesti koko päivän. Lasken vasta seuraavasta päivästä, jos pieni vuoto alkaa illalla.
Itse olen ajatellut niin, ettei menkat ole vielä alkaneet, jos parina päivänä esim. vessassa käydessä pyyhittäessä tulee hiukan vuotoa, mutta sidettä ei vielä edes tarvitsisi.
Itse olen ajatellut niin, ettei menkat ole vielä alkaneet, jos parina päivänä esim. vessassa käydessä pyyhittäessä tulee hiukan vuotoa, mutta sidettä ei vielä edes tarvitsisi.
Miten niin kuukautiset eivät ole alkaneet? Minä en näe logiikkaa tuossa, että kun menkat alkavat, ne eivät alakaan oikeasti. Öööh?
eivät todellakaan merkitse myöskään minulle kuukautisten alkamista. Kyllä se kp1 on se jolloin kunnon vuoto alkaa. Ja vasta viime aikoina opin sellaisenkin, että jos vuoto alkaa klo 18 jälkeen, on vasta seuraava pvä kp1.
Mites sitten me joilla tiputtelee koko vuodon?? Meillä ei taida olla kiertoa ollenkaan?!
Kyllä se siitä eka päivästä lasketaan. Jos ne ei ole kuukautiset niin mitä ne sitten on? Muuten vain nyt sattuu verta tulemaan.
...on luultavasti ihan järkevä laskentatapa. Aika monilla on ns. tiputteluvuotoa ennen varsinaisia kuukautisia.
Eihän se niin kauhean tarkkaa ole tietää mistä päivästä kuukausiet tarkalleen alkavat. Raskauden keston määrittämisessä sillä on merkitystä, mutta sekään ei kuitenkaan ole niin päivän tarkkaa (eri ihmisillä on eripituiset jaksot ovulaatiosta kuukautisten alkamiseen - ja hedelmöityminenkin on voinut tapahtua 2 vrk sisällä eri vaiheessa).
Eli voit laskea niinkuin itsestä tuntuu järkevimmältä. Minä miettisin myös sitä, kuinka kauan kuukautiset sitten kestävät kerran alettuaan. Jos on esim niin että on pari päivää tiputtelua ja sen jälkeen neljä päivää selvästi runsaampaa vuotoa, laskisin vain nuo neljä päivää kuukautisiksi. Jos taas olisin niin niukkavuotoinen, että tiputteluineenkin vuotoa tulee vain viisi päivää, voisin laskea tiputtelun alusta.
Jos olet paljon jalkeilla ja liikkeessä niin lori-lori, ne menkat meni jo. Jos taas löhöät pitkältäsi sohvalla ja tiputtelet vain illalla niin voi kestää sillä menolla 13päivää.
Ite lasken siitä päivästä kun ekan tipan näen paperissa tai pöksyissä, oli joulu tai juhannus, arki tai sunnuntai tai yö tai päivä. Esim. viimeksi alkoi pe-la yönä, heräsin ja tunsin että nyt valuu ja kun vessaan marssin niin olikin jo pöksyt märät.
Minulla on sama tilanne, kuukautiset alkavat juuri jollain minimaalisella värillä vessapaperissa. Seuraavana päivänä ei yleensä mitään, sitä seuraava on kierron eka päivä. Kierron ekaa ja kolmatta päivää kai luonnehditaan runsasvuotoisimmiksi, joten siinä mielessä ei tunnu järkevältä laskea tiputtelua.
Raskauden keston kannalta asia on aika toissijainen, ei sen sijaan ehkäisypillereiden tai -renkaan aloituspäivän. Olisi kiva tietää, vaikuttaako tehoon se, kumpana mahdollisena päivänä aloittaa. Esim. renkaan kanssa pitää aloittaa 1. päivänä; jos aloittaa myöhemmin, ehkäisytehoa ei ekan viikon aikana taata.
Minulla olisi e-pillereiden aloitus edessä. Mutta on aivan minimaalista tiputtelua, paperiin tulee pientä oranssinpunaista vuotoa. Ettei ole kunnolla vielä edes punaista. Eli aloitanko pillerit vasta ensimmäisenä kunnon vuotopäivänä? Jos alkaa kello 21:00 illalla, niin aloitanko ne silloin, vai seuraavana aamuna? Pillerit eivät ole ehkäisyä varten, vaan muita hormonaalisia ongelmia.
Miksi laskette ylipäätään noita? Ne tulee kun tulee ja jos ei tule niin on vauva tulossa!
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi e-pillereiden aloitus edessä. Mutta on aivan minimaalista tiputtelua, paperiin tulee pientä oranssinpunaista vuotoa. Ettei ole kunnolla vielä edes punaista. Eli aloitanko pillerit vasta ensimmäisenä kunnon vuotopäivänä? Jos alkaa kello 21:00 illalla, niin aloitanko ne silloin, vai seuraavana aamuna? Pillerit eivät ole ehkäisyä varten, vaan muita hormonaalisia ongelmia.
Onko tuolla nyt väliä. Nappi kielen alle vaikka heti, mutta älä kerro sille pillerille että moonikset ei oo alkaneet. Sillä ei oo kelloa eikä kalenteria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolla nyt väliä. Nappi kielen alle vaikka heti, mutta älä kerro sille pillerille että moonikset ei oo alkaneet. Sillä ei oo kelloa eikä kalenteria!
🤣 joo ja maitokaan ei happane kaapissa jos ei kerro sille päivämäärää.
Mulla ei oo koskaan ollut mitään noihin menkkoihin viittaavia oireita paitsi pari kertaa kun vatsa on ollut super kovana niin kakkimisen jälkeen on paperiin tullut vähän verta.
Oikeasti kierron ensimmäinen päivä on se kun vuotoa on kunnolla. Mitään tiputtelupäiviä ei siis lasketa. Jos menkat ovat vain tiputtelua niin silloin varmaan ensimmäinen päiväkin lasketaan. Tätä määritelmää kuulemma käytetään esim. hedelmöityshoidoissa, joissa kierron ensimmäinen päivä pitää pystyä määrittämään oikein. Normaalistihan se ei ole niin tarkkaa.
Mietiskelinpä itsekin samaa asiaa ja vaikka näistä viesteistä on jo lähes vuosi aikaa ajattelin laittaa pari linkkiä tänne, jos selvittäisivät asiaa niille, jotka edelleen asiaa pohtivat tai jotka tähän keskusteluun eksyvät asiaa selvitellessään.
http://www.felicitas.fi/sites/database/suomi/Kysymyksi%C3%A4%20lapsettomuudesta/0912_Mistkuukautiskiertolasketaanalkavaksi.aspx
http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuusklinikka/faq/ (ensimmäisen kysymysen vastaus)