lasten kurittamisesta
onko muka tosiaan niin, että tämä on kulttuurisidonnainen juttu? Että siis monet ulkomaalaiset suhtautuisivat sallivammin lasten ruumiilliseen kurittamiseen? Nämä ovat pohdiskelevia kysymyksiä...
Suomessa lasten kurittaminen on laissa kielletty, mutta edelleen uskon, että aika moni suomalainenkin pitää pientä kuritusta aivan sallittuna. Minäkin olen aika useinkin saanut kuulla ihan suomalaisen suusta, että kyllä tuo (joko omani tai jonkun toisen) lapsi kaipaisi kunnon selkäsaunan. Tuttavapiirissäni toiset käyttävät tukistamista, läpsimistä jne. kasvatuskeinona.
Myös sitä on arvosteltu, ettei opettaja saa koskea oppilaaseensa esim. poistaakseen tämän luokasta; nythän tämä on taas sallittu. Missä menee raja kurittamisessa, onko tarttuminen myös väkivaltaa?
Kommentit (10)
Nour-03:
Lehti otsikot ULKOMAALAINEN MIES tappoi vaimonsa,no entäs sitten Suomalainen mies jos Suomalainen mies tappaa vaimonsa ei kukaan noteeraa niitä tapahtuu monesti vuodessa erityisesti tänä vuonna..
Tämä on totta!
Mutta kysytäämpäs ulkomaalaisilta miehiltämme: " Onko oikein kurittaa lasta fyysisesti?"
Tehdään sama kysymys myös vaikka samanikäiselle suomalaiselle veljellemme, tai miespuoliselle ystävällemme!
On EHDOTTOMASTI sitä mieltä, että lapsia ei kuriteta fyysisesti, eikä heille edes huudeta vaan asiat selitetään lapselle rauhallisesti. Hän onkin meidän perheessä ehkä esimerkillisempi vanhempi tuossa suhteessa kuin minä, koska kieltämättä joskus sorrun huutamaan jos hermot menee :(. Itsekkään en kyllä lapsia lyö.
Itse olen ammatissani ja tuttavapiirissäni törmännyt lasten ruumiilliseen kuritukseen, ja näillä eväillä uskon sen kyllä olevan syvästi suomalainenkin piirre. Mutta täällä sitä kauhistellaan ulkokultaisesti ja koska sen tiedetään olevan vahingollista. Mitään apua ei sen sijaan tarjota loppuunväsyneille tai alkoholia käyttäville vanhemmille, jotka eivät jaksa kasvattaa lapsiaan rakentavammin. Olen itse nähnyt leikkipuistossamme kun pariltakin suomalaiselta äidiltä on palanut käämit ja lapsen kimppuun on käyty hurjasti huutaen. Muut äidit mulkaisevat ja katsovat pois.
Monikaan ei tunnusta kannattavansa lasten fyysistä kurittamista, mutta se on silti yleistä. On vain niin paljon helpompaa ja suomalaisempaa ulkoistaa tämä ongelma koskemaan vain toidsen maalaisia, ihan kuten oli helppo syyttää kaikkai somalialaisia muutaman yksilön tekemistä ryöstöistä. valitettavasti muiden syytteleminen vain ei poista ongelmaa meidän omasta päästämme, enkä usko sen poistuvankaan ulkonaisella moralisoinnilla. Perheille olisi oikeasti tarjottava konkreettista apua silloin, kun vanhemmilla pinna meinaa katketa.
ihanko oikeasti? välillä kyllä täytyy ihmetellä, että minkälaisia ihmisiä nimimerkkien takaa oikein löytyy.
niin se vaan nyt on että taannoin kun tapahtui tuo:Turkkilainen mies tappoi vaimonsa niin kyllä siitä kaikki jauhoi kuukausi tolkulla ja monesti otsikoissa Suomalainen mies niin ei kukaan puhu mitään... Ja kuka puhui siitä että saako Suomalainen tappaa vaimonsa tosta noin ei kukaan en tarkoittanut IHAN SITÄ!
löytyy en ole lastenhakkaaja ei myöskään mies!Ei lapsi ymmärrä tai lyömisellä mitään opi!Rankaisuna on omaan huoneeseen meno.
joka puukotti vaimonsa keskellä päivää torilla heidän puolitoista vuotiaan lapsen nähden?
Minä sanoisin että hänen ulkomaalaisuus ei liittynyt asiaan.
En tarkoittanut sitäkään ettäkö sillä olisi jotain merkitystä että oli ulkomaalainen tapahtuuhan sitä ympäri maailmaa,mutta aina kauhea haloo jos jossain asiassa ULKOMAALAINEN.
vilmahilma:
Mutta kysytäämpäs ulkomaalaisilta miehiltämme: " Onko oikein kurittaa lasta fyysisesti?"
Ei ole. Miestäni ei ole koskaan elämässään kuritettu fyysisesti, eikä kuriteta meidänkään lapsia. Ja luemme tähän ihan kaiken piiskaamisesta, tukkapöllyihin ja luunappeihin.
kuritetaan lapsia ja suomessakin sanonta" joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee" tai miten nyt meni,kaikki tuntemani ystävät ovat saaneet lapsena ruumiillista kuritusta,,tää on taas vähän sama kuin:Lehti otsikot ULKOMAALAINEN MIES tappoi vaimonsa,no entäs sitten Suomalainen mies jos Suomalainen mies tappaa vaimonsa ei kukaan noteeraa niitä tapahtuu monesti vuodessa erityisesti tänä vuonna.Ei mitään tekemistä kulttuurin kanssa,ja tiedän paljon ulkolaisia perheitä missä lapsia ei kuriteta lainkaan ei ruumiillisesti eikä sanallisesti.