miksi ette opeta lapsille, kuinka pitää puolensa?
sori on pakko heittää, koska jos lapsi ei opi pitämään puoliaan, niin kyllä vahvemmat jyrää heikommat. Näinhän se on...
Kommentit (9)
Minun sitä on puolustettava. Mutta en tasan opeta häntä haukkumaan muita tai lyömään takaisin. Jokaisen kuuluisi opettaa lapsilleen ettei lyödä saa ketään eikä haukkua. Sehän kuuluu hyviin tapoihin. Millaisia aikuisia niistä lapsista kasvaa joille on opetettu että lyöminen ja haukkuminen on ok? -2-
Tästä oli joku päivä sitten toisella palstalla juttua ja laitoin sinne saman minkä nyt tähänkin eli minä kyllä olen opettanut/opetan lapsilleni sen miten saa käyttäytyä siis puolustautua jos vaikkapa toinen lapsi käyttäytyy sopimattomasti=lyö, kopauttaa sangolla päähän, repii lelun kädestä jne.
Lapseni eivät mene siihen mukaan koska heille ei ole opetettu silmä silmästä hammas hampaasta mentaliteettia vaan heille on toitotettu että silloin saa lelun ottaa siltä ottajalta takaisin, voi sanoa että älä tee noin tai tuon on tyhmästi/väärin tehty yms. Kenenkään jyrättäväksi ei ole tarvis jäädä.
Mutta muksia, tönitä, tuupita, lyödä ei.
Välillä turhauttaa sen myönnän kun eräs lapsi käyttäytyy aina noin kun ulkona on eikä äitinsä edes anteeksipyyntöä lapseltaan vaadi mutta kukin tavallaan kai, senkin uhalla että peruskäytöstavat jäävät oppimatta ja sisäistämättä.
Mielestäni on ihan oikein opettaa lapsensa pitämään puoliaan. Omat puolensa voi pitää ihan oikeutetulla ja kauniilla ja asiallisellakin tavalla. Olen työskennellyt luokanopettajana kohta 15 vuotta. Sääliksi käy sellaiset virranmukana menijät, jotka eivät osaa tai uskalla sanoa omaa mielipidettäään ja pitää tarpeentullen omia puoliaan. Itsestään huolehtiminen on mielestäni ihan tervettä. Ei maailmasta koskaan sellaista paratiisia tule, että toiset ihmiset osaavat ja muistavat aina huomioida jokaisen muun ihmisen tarpeet ja lukea muiden ajatukset.
Moraali vastaan luonto. Taiteile sitten siinä välissä. Miten ois, jos opettaisi lapsen sanomaan, kun toinen lyö tai on muuten epäreilu, että " Hei kuule, anna olla viimeinen kerta. Kyllä mäkin osaan lyödä, mutta sä et osaa leikkiä! Jos haluat, niin kokeillaan vielä kerran, mutta jos lyöt/olet epäreilu uudestaan, lähden pois, enkä enää leiki sun kanssa."
Ymmärrättekö sen pointin näiden sanojen hengessä? Tilanteethan vaihtelee, mutta jotain tällaista puhumalla/toimimalla puolensa pitämistä aion yrittää opettaa omalle tytölle.
löivät ja kiusasivat pienenpiä. Kiusaajan äiti ei huomannut mitään. Kun asiasta sanoin alkoi täti itkeä ja meni kotiin,kohta tuli naisen mies minulle huutamaan. Sehän on niiiiin väärin etten anna kiusta omaa lastani. lapset kun vaan ovat lapsia niin eihän niitä voi kieltää,näin se ukko sanoi,lapset tekee kaikenlaista. Oli kuinka lapsi tahansa ei sillä ole oikeutta kiusata muita. Näin meillä täällä lapissa ajatellaan,paitsi se yksi kiusaajan perhe. -2-
mutta takaisin lyöminen ja haukkuminen eii mitään ratkaise. Pitäisi osta sanoa vastaan. Ujot tietenkin eivät rohkene sanoa ja ujoudesta ei voi opettaa pois. Missään tapauksessa ei ole oikein kohdella muita huonosti,perusasiat pitäisi opettaa kotona.
En osaa neuvoa, mutta turhaa siitä on ketään syytellä. Moni arka lapsi ja aikuinen on niin arka ja ehkä heikko itsetuntoinen, että ei yksinkertaisissakaan asioissa edes kysyttäessä sano, miltä tuntuu tai mitä haluaa. Odottaa vaan, että joku tulisi ja tekisi onnelliseksi. Jokainen on kuitenkin oman onnensa seppä. Kapinoida voi, mutta niin se vaan on. Eikä se johdu pelkästään muiden pahuudesta.
kyllä mä olen mun pojilleni sanonut että ei aina tarvii ottaa vastaan iskuja ja haukkuja...näin se vaan on. No mitä sun lapset jos joku lyö, niin mitä....ei mitäänkö???