Oisko teillä jotain vinkkejä millä pääsisin eroon kauheasta iltasyömisestä?
Ja iltaisin ongelmana etenkin kaikki hiilarimätöt mutta lähinnä leipää menee. Lisäksi olen juustoholisti. Mikään ole niin ihanaa kuin uunileivät :(! Joskus saatan mikrottaa pelkkää juustoakin, se on vaan niin ihanan rasvaista ja täyteläistä, mutta yleensä leivän kanssa! Olen yrittänyt vaihtaa vaalean leivän ruisleipään, mutta ei se vaan ole sama ja monet ruisleivät närästävät.
Tilanne se, että mulla on sokerit koholla ja olisi pikku pakko saada kuriin nuo iltasyömiset. Mutta sitten ei tule uni, jos en syö illalla vatsaa täyteen. Pyörin ja hyörin sängyssä ja mielessä pyörii suurinpiirteen voileivänkuvat :(.
Päivät menee hyvin, pystyn hillitsemään mieliteot mutta voi ristus kun ilta koittaa. N. klo 21 on se aika kun kaikki itsekuri lentää romukoppaan ja ajattelen taas, että huomenna sitten... Sitä huomista on tässä nyt odoteltu jo 4kk :(.
Kun en vaan pysty! Mulla ei ole selkärankaa! Olisko vinkkejä tai vertaistuke tai ihan mitä vaan?
Kommentit (23)
vinkkejä olette antaneet :)! Sydämellinen kiitos kaikille! Nyt pitää vaan yrittää muuttaa ruokarytmiä siis :). Aloitan heti huomisaamusta!
ap
Teidän aamupalojenne kanssa. Ap:lla tekee mieli syödä iltaisin, siihen ei aamulla väkisin syöminen auta. Tietysti kun tottuu syömään aamulla, niin vatsa alkaa kurista hetken päästä jollei niin tee. Mutta ap:n ateriaväli illalla on liian pitkä, ja syötyä on helpompi saada unen päästä kiinni. Jotkut vaan ovat iltasyöjiä. Ap:n kannattaa vain katsoa mitä syö illalla, aamusta on sama vähentää, jos haluaa painon pysyvän kurissa. Niitä raasteita on helppo tehdä valmiiksi, ja ihan pikku tiraus hyvää kastiketta, niin jopa on herkkua.
ja koska et päivällä syö tarpeeksi, syöt illalla liikaa ja turhan raskasta ruokaa.
Sinuna yrittäisin kuitenkin vielä säännöllistää ateriartymiä sellaiseksi, että syöt säännöllisesti normaalin aterian, riippumatta siitä, onko nälkä vai ei. Voi kestää hetken, ennen kuin pääset rytmiin kiinni, mutta jossain vaiheessa se onnistuu, ja sitten et enää tunne tarvetta ahmia rasvaisia herkkuja.
Ei sinun tarvitse luopua herkuista kokonaan, voit edelleenkin syödä juustoja, leipää yms, mutta kohtuullisesti. Kohtuullinen syöminen onnistuu, kun ei päästä itseään nälkäiseksi.
Toinen syy iltasyömiseen on usein se, ettei oikein ole muuta tekemistä ja syöminen on vaan niin kivaa. Siinä tapauksessa pitää vaan opetella uusia tapoja, esim. telkkua katsellessa yrittää vaan unohtaa, miten kiva olisi syödä samalla jotain, ja olla syömättä. Sekin on tapa, jonka oppii, jos vaan tahtoo, mutta siinäkin kestää hetken aikaa.
Uusien tapojen oppisessa menee muutama viikko (n. 3 viikkoa), ja usein emme jaksa tarpeeksi kauan yrittää vaan luovutamme. Mutta jos vaan tarpeeksi tahtoo ja jaksaa, niin sen oppii ja sitten se ei olekaan enää yhtään vaikeaa.