Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oisko teillä jotain vinkkejä millä pääsisin eroon kauheasta iltasyömisestä?

Vierailija
30.01.2012 |

Ja iltaisin ongelmana etenkin kaikki hiilarimätöt mutta lähinnä leipää menee. Lisäksi olen juustoholisti. Mikään ole niin ihanaa kuin uunileivät :(! Joskus saatan mikrottaa pelkkää juustoakin, se on vaan niin ihanan rasvaista ja täyteläistä, mutta yleensä leivän kanssa! Olen yrittänyt vaihtaa vaalean leivän ruisleipään, mutta ei se vaan ole sama ja monet ruisleivät närästävät.

Tilanne se, että mulla on sokerit koholla ja olisi pikku pakko saada kuriin nuo iltasyömiset. Mutta sitten ei tule uni, jos en syö illalla vatsaa täyteen. Pyörin ja hyörin sängyssä ja mielessä pyörii suurinpiirteen voileivänkuvat :(.

Päivät menee hyvin, pystyn hillitsemään mieliteot mutta voi ristus kun ilta koittaa. N. klo 21 on se aika kun kaikki itsekuri lentää romukoppaan ja ajattelen taas, että huomenna sitten... Sitä huomista on tässä nyt odoteltu jo 4kk :(.

Kun en vaan pysty! Mulla ei ole selkärankaa! Olisko vinkkejä tai vertaistuke tai ihan mitä vaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene illalla lenkille, suihkuun ja nukkumaan.

Vierailija
2/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteparsakaalia keität liemikuution kanssa ja lisäät valkosipulia, napostelet niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panosta siis päivällä aterioihisi ja säännölliseen ruokailurytmiin. Syö kevyt iltapala (vaikka 19-20.00 aikaan) ja sitten et syö enää mitään niin ruuasulatuselimistösi saa levätä yön ajan.

Vierailija
4/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene illalla lenkille, suihkuun ja nukkumaan.

vaan virkistyn jos liikun illalla ettei sekään oikein toimi kun on muutenkin uniongelmia.

ap

Vierailija
5/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos illalla tekee mieli nannaa, suosittelen joitain suosikkihedelmiä joita napostella. Meillä tehdään usein illalla "herkkulautanen", jossa on nätisti viipaloituna erilaisia hedelmiä ja vihanneksia.

Vierailija
6/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmiä. Esim viinirypäleitä tai appelsiininlohkoja.

Ja tosiaan, syö päivällä tarpeeksi.

Vierailija
7/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kromi-tabletteja. Auttaa sokerin himoon, jota hiilarimättökin on. Apteekista saa ja myös markettie luontaistuotehyllystä.

Vierailija
8/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niukasti/yksipuolisesti päivän aikana tai pidät liian pitkiä ruokavälejä. Pyri ensin ruokarytmin normalisoimiseen. Ota myös kuuri monivitamiinia (Mivitotal on tosi tehokasta ja imeytyy hyvin), se saattaa auttaa himotukseen.

Vierailija
9/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iltasyöntisi on sinun juttusi, niin syö iltaisin. Vaihda ruokailurytmiäsi niin, että syöt tukevan aterian illalla ennen nukkumaan menoa ja päivällä syöt kevyemmin. Syö iltaruokasi (päivällinen/illallinen) siinä kahdeksan yhdeksän aikoihin, jolloin olet täynnä nukkumaan mennessäsi.

Päivän aikana syö tasaisin väliajoin. Tukeva aamupala, jolla jaksaa pitkälle päivään, lounaan voi siirtää kahteen, viideltä syöt vaikka salaatin välipalaksi, jotta jaksat iltaan. Aamupalan ja lounaan välillä voit syödä sen pienen välipalan.

Leivässä etsi sellaiset joissa on mahdollisimman paljon kuitua. Jos ruisleipä närästää, voit ihan hyvin syödä vaaleaakin. Niissäkin on nykyään runsaskuituisia ja hyviä vaihtoehtoja. Jos juusto on intohimosi, käytä sitä luovasti. Superherkullinen lounas tulee pannulla ruskistetusta kesäkurpitsa viipaleesta jonka päällä on paistettua tomaattia, sitruunapippuria ja sulanutta juustoa.

Voit myös koittaa palkita itseäsi. Jos et vaikka kuukauteen syö lämpimiä voileipiä tai mikrossa sulatettua juustoa, saat mennä kosmetologille/ostaa jotain mitä himoitset muttet ole raaskinut ostaa.

Vierailija
10/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko se olla sitten se ongelma, kun en päivällä syö vatsaa täyteen koskaan. Sen takia, että alkaa väsyttämään, näin olen toiminut vuosia. Olisiko nuo sokerit olleet kohollaan jo kauemminkin siis, tässä pohdin vaan. Kun mun keho mieltää asian jotenkin niin, että kun on masu täys, niin on unien aika...

Noita hedelmiä mun pitää rajoittaa 1/pvä on ohjeistus kun ne nostaa sokereita paljon. Parsakaalesta tykkään kyllä joten voisi sitäkin kokeilla joku ilta.

ap

Vierailija
11/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kromi-tabletteja. Auttaa sokerin himoon, jota hiilarimättökin on. Apteekista saa ja myös markettie luontaistuotehyllystä.

Tämä oli uutta! Siis, että kromi voisi auttaa vaikkei mulla olekaan makean hammasta vaan siis pelkkään hiilarin himoon! Kiitti, menee heti kokeiluun! Olen aina ajatellut, että kromi on vaan makean himoon!

ap

Vierailija
12/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iltasyöntisi on sinun juttusi, niin syö iltaisin. Vaihda ruokailurytmiäsi niin, että syöt tukevan aterian illalla ennen nukkumaan menoa ja päivällä syöt kevyemmin. Syö iltaruokasi (päivällinen/illallinen) siinä kahdeksan yhdeksän aikoihin, jolloin olet täynnä nukkumaan mennessäsi.

Päivän aikana syö tasaisin väliajoin. Tukeva aamupala, jolla jaksaa pitkälle päivään, lounaan voi siirtää kahteen, viideltä syöt vaikka salaatin välipalaksi, jotta jaksat iltaan. Aamupalan ja lounaan välillä voit syödä sen pienen välipalan.

Leivässä etsi sellaiset joissa on mahdollisimman paljon kuitua. Jos ruisleipä närästää, voit ihan hyvin syödä vaaleaakin. Niissäkin on nykyään runsaskuituisia ja hyviä vaihtoehtoja. Jos juusto on intohimosi, käytä sitä luovasti. Superherkullinen lounas tulee pannulla ruskistetusta kesäkurpitsa viipaleesta jonka päällä on paistettua tomaattia, sitruunapippuria ja sulanutta juustoa.

Voit myös koittaa palkita itseäsi. Jos et vaikka kuukauteen syö lämpimiä voileipiä tai mikrossa sulatettua juustoa, saat mennä kosmetologille/ostaa jotain mitä himoitset muttet ole raaskinut ostaa.

Mulla on iso puute siinä, etten osaa syödä aamupalaa :/. Juon yleensä vain kahvin ja joskus hyvin harvoin syön leivän aamulla. Eli mun aamupala on töissä lounas klo 11.30...Mut kiitti vinkeistä, ei ollenkaan hullumman kuuloisia :)

ap

Vierailija
13/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Se auttaa todella paljon loppupäivän syömisten pitämisessä hallinnassa. Nimim. entinen iltapuputtaja!

Vierailija
14/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö pari kananmunaa aamulla. Paljon protskua ja auttaa pitämään nälkää. Sitten lounas. Välipalaksi se yksi hedelmä. Sitten klo 18-19 tukeva päivällinen (ihan kunnon ruokaa). Eikä tämän jälkeen mitään. Käy alussa vaikka aikaisemmin nukkumaan. Yritä jättää leipä pois vähäksi aikaa, jos se on sun kompastuskivi.

Vierailija
15/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupalan kans mulla on se ongelma, että mulla kertakaikkiaan ällöttää ruoka aamulla. Kananmunista tykkään kyllä, mutta vaikea ajatella, että saattaisin aamulla syödä. Mitenhän sitä opettaisi itsensä syömään aamulla?

Toisaalta ei tee yhtään heikkoa aamupalan syönti esim. lomalla. Että kai se on se aamun kiire ettei ruokakaan maistu...

ap

Vierailija
16/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin ongelmasi kanssa. Mulla oli samanlaista ongelmaa ja yritin pitkään etsiä keinoja, millä saisin iltasyömiset kuriin. Kun sain lapset nukkumaan, oli ihana kaivautua tv:n ääreen sipsien ja karkkien tai jonkun muun herkun kanssa. Nyt olen päässyt siitä eroon ja iltaherkutteluja on vain harvoin. Niinäkin kertoina määrät ovat paljon pienempiä kuin ennen.

Aloin syömään iltaruoan kuuden aikaan. Söin siis lämpimän ruoan, aika tukevankin kuuden aikaan jotta sitten illalla ei iske niin kova nälkä. Mieluiten jotain pitkäkestoista. Tällä tavalla mulla oli maha täynnä vielä yhdeksän aikaan ja jos oli jotain pakko ottaa niin otin hedelmän tai marjoja. Helpointa oli kuitenkin olla syömättä mitään. Leivän olen melkein kokonaan jättänyt pois, koska nyt olen huomannut että se turvottaa ja lihottaa, koska ei pidä nälkää (ei edes se ruisleipä). Vaikka iltaruoka ei ollut mistään terveellisimmästä päästä, tällä tavalla pääsin kuitenkin eroon siitä tavasta syödä iltamyöhällä. Sitten kun se tapa oli unohtunut niin kevensin/vähensin iltaruokaa ja tarvittaessa taas söin illalla sen hedelmän/marjoja. Pahimpina hetkinä menin jo yhdeksän aikaan nukkumaan kun teki niin kovasti mieli herkkija, mutten halunnut sortua. Mulla tekeminen auttaa siihen että se syömishimo menee ohi. Kun jaksaa vartin-puoli tuntia pidätellä sitä, ei sitten enää teekään mitään mieli. Joskus auttoi se, kun hörppäsin ison lasillisen mehua. Toki kaloreita on siinäkin, mutta parempi se mehu on kuin 200g karkkia.

Iltasyöminen on tapa ja siitä voi päästä eroon. Kun tarpeeksi pitkään katselee omia läskejään peilistä niin ne alkaa ällöttämään. Mutta ei sitä kipinää voi kukaan muu sytyttää kuin itse ja sitten kun se syttyy niin saa myös tuloksia aikaan. Mulle oli helpointa luopua kokonaan iltasyönnistä kuin keventää sitä. Samoin karkin syönti, on helpompi olla kokonaan ilman kuin yrittää vähentää.

Tsemppiä sinulle, kyllä sinä onnistut. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Sulla on nyt hyvä syy syödä terveellisemmin ja huolehtia itsestäsi paremmin. Saattaisi auttaa, jos luet mitä hoitamaton diabetes aiheuttaa elimistössäsi.

Vierailija
17/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en vain aamuisin saa mitään alas. Mutta sitten tarvitsin itsekin säännöllisyyttää ruokailuun ja pakotin itseni syömään aamulla. Varmaan n. viikko meni ja koin jo tarvitsevani sen aamupalan. Valmista vaikka illalla valmiiksi pari palaa ruisleipää aamua varten. Onnistut siinä. päätät vaan!

Vierailija
18/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan ihan hassu neuvo, mutta auttaa mulla...

Siis kun ostan vihanneksia/hedelmiä, niin pesen ne valmiiksi. Ja esim. porkkanat pesen ja kuorin ja pilkon kuppiin. (Vedessä säilyy seuraavaan päivään.) Kirsikka- ja luumutomaatit sama juttu. Näin kun illalla iskee syömishimo, niin voin ottaa kupin esille ja syödä siitä kasviksia. Jos en niitä laittaisi "syömisvalmiiksi", niin tuntuis liian työläältä alkaa illalla niitä laittaan ja jäis syömättä.

Vierailija
19/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös vaikeuksia oppia siihen, mutta helpotti syömisen hallintaa kovasti, kun vaan aloin syödä, vaikka ellottikin.

Vierailija
20/23 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita aistinautintoja sen 21 jälkeen. Saattaa olla, että saat miehenkin mukaan painontarkkailuun :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi