Kuinka teidän 1,5-2v:t nukkuvat? APUA
Alan olla ihan poikki. Lapseni oli jo vauvana tosi huono nukkuja, heräili öisin puolen tunnin-puolentoista välein. Tätä kesti vuoden ikään saakka. Sitten yöt olivat muutaman kuukauden ihmeellisen hyviä. Lapsi heräsi 1-4 kertaa ainoastaan yön aikana. Silloin siirrettiin ongelmattomasti omaan huoneeseensa nukkumaan ja nukkuikin siellä hyvin. Oli meille mahtavan helpottavaa aikaa. Jotain taas kesällä tapahtui ja heräily alkoi tihentyä. Nykyään on usein öitä, että herää yli kymmenen kertaa, mutta yleensä 4-8 kertaa yössä. Yleensä aamuyön tunneilla jompikumpi meistä vanhemmista jää lapsen viereen nukkumaan, että saisi edes hetken vielä itse unta. Vieressä ollessa itse ei tarvitse herätä, kun nukkuu käsi lapsen sängyssä valmiina rauhoittamaan. Mutta nyt alkaa olla rahkeet lopussa kummallakin.
Vuosi sitten soittelin ihan voimattomana neuvolaan, mutta en saanut apua asiaan. Silloin päätin, että hitto, omahan on lapseni ja tämä on vain kestettävä. Mutta ei heikko ihminen ihan loputtomiin veny. En jaksa enää olla " läsnä" pojalleni päivisin, kun takana oleva yö on ollut surkea. Pinna kiristyy, kun poika temppuilee uhmassaan. Suuri osa temppuilusta on varmaan sitä, että haetaan huomiota, kun näkeehän lapsi, että äiti ei ole ihan paikalla vaikka vieressä onkin. Rakastan poikaani todella paljon, enkä voi ajattellakaan hänen menettämistään, mutta silti välillä mietin uupumuksesta turtana, että miksi tuon tein ja mitä sen kanssa olen tehnyt väärin.
Kysyn siis nyt teiltä kanssasisaret, että millaisia öitä teidän lapsillanne on? Olenko ihan turhasta valittaja vai onko asia niin kuin tunnen, että meillä on jotenkin erityisen heräileväinen ja vaikeasti yksin rauhoittuva poika? Mitä ihmettä minä voin tehdä? Tassutukset on kokeiltu, samoin huoneen viilentäminen ja lämmittäminen, valoisampi huone ja pimeämpi huone, rytmi kuntoon päivisin, illan rauhoittaminen, tv:n pitäminen kiinni päivisin, kunnon iltapala, ettei nälkää huuda. Kaikki paitsi huudatusunikoulu, koska en usko sen herkkään poikaamme auttavan.
Onko tämä normaalia?
Kommentit (15)
Kuulostaa kyllä hurjalta ap:n heräilytahti.
Meidän 1v7kk tyttö on nukkunut pääosin hyvin, mutta välillä on huonompia kausia. Heräsi pitkään aamulla aina klo6. Välillä on selviä kausia, jolloin heräilee öisin; hampaita tulossa, flunssa, selittämätön syy..., mutta onneksi kaudet menneet parissa viikossa yleensä ohi. Yleisin heräämisen syy on viime aikoina ollut tutti hukassa tai on kierähtänyt unissaan alas sängystä tai kylmä, kun on potkinut peiton pois. Joskus on lähtenyt katsomaan, jos on nähnyt valoa vielä muissa huoneissa.
Meillä on ollut apua seuraavista jutuista: useita varatutteja piilotellaan yöksi sänkyyn, löytää sitten unissaan; peitto taitetaan reunasta patjan alle, niin ei pääse kierähtämään sängystä alas; viimeisin hankinta on unipussi, joka on rauhoittanut potkimista yön aikana, ei herää enää kylmään. Toivottavasti näistä konsteista on jotain apua.
Voimia!
Tahdoin vaan toivottaa voimia kaikille heräilijöille! Saatte myötätuntoni. Ei ihminen ilman unta selviä.
En kyllä millään jaksaisi töissä jos yöllä pitäisi vielä heräillä. Itse olen aivan poikki iltaisin, vaikka meidän 1v9kk vanha poika nukkuu kuin tukki yönsä (klo 20-7.30) kertaakaan heräämättä. Peitto ei kyllä pysy päällä, mutta laitetaan sitten pitkähihaiset yövaatteet ja jalkaan yötossut, että tarkenee. Poika alkoi nukkua yleisesti koko yön putkeen ~6kk ikäisenä. Siihen loppui yöimetys. Tuttia tai yöpulloa ei ole käyttänyt.
Toivottavasti rauhoittuu teilläkin kohta. Pistäkää ainakin neuvola koville, jos sieltä jotain apua vielä irtoaisi.
Voimia!
ilman mitään näkyvää syytä joinain öinä herää huutamaan, seisoo sängyssään ja huutaa täyttä kurkkua vaikkei välttämättä ole edes hereillä. hiljenee samantien kun ottaa syliin tai silittää, ja kun laittaa takas sänkyyn/poistuu huoneesta, huuto alkaa taas. yleensä nukkuu klo 20.30-7.30 heräämättä, nukkunut siis alusta asti omassa sängyssään ja pitkään myös omassa huoneessa. illalla nukahtaa yleensä samantien, kun laittaa sänkyyn ja antaa rätin kainaloon -mutta on myös niitä iltoja kun huuto ei lopu millään ja pahenee joka kerta jos erehtyy käymään ' rauhoittelemassa' ... ihan mahdottomia nuo yöt ja illat välillä, kun vieressä ei nuku vaan pyörii ja kiipeilee niin siinä sitten ravaa vuorotellen isä ja äiti silittämässä ja kiroilemassa kun mikään ei auta, kunnes lopulta luovuttaa ja vetää peiton korviin ja antaa lapsen huutaa. mitään syytä en tuolle keksi, kun yleensä kuitenkin lapsi nukkuu hyvin.
tsemppiä!
Esikoinen alkoi nukkua täysiä öitä vasta 2-vuotiaana. Siihen asti heräsi hyvinä öinä kerran, pahoina öinä parin tunnin välein. Hyviä öitä alkoi tulla vasta 1,5-vuotiaana. Nyt kun on lähes 4-vuotias, herää uniin tai pissahätään parina yönä viikossa.
Kuopus taas on nyt 1v2kk ja herää vähintään 2 kertaa, useimmiten 4-5 kertaa. On tosin nukkunut elämänsä aikana pari täyttä yötä, mitä esikoinen ei tehnyt kuin vasta 2-vuotiaana. Mutta ne ovat todellakin jääneet vain pariin kertaan. Olen asennoitunut siihen, että saan nukkua vasta noin vuoden kuluttua, kun kuopus on 2-vuotias. Kummasti sitä väsymykseen tottuu, vaikka onhan tää välillä todella kamalaa. Mua helpottaa se, että mies hoitaa kuopusta parina yönä viikossa. Näin ei kummankaan väsymys muodostu täysin ylitsepääsemättömäksi. Unikoulua en voi edes harkita. Esikoisen kanssa sitä kokeiltiin ja ei ollut apua. Tuli vain tosi paha olo pienen huudosta.
En voi muuta sanoa, kuin että jaksamista! Ja yritä hakea apua, jos et enää selviä väsymyksesi kanssa.
Käyppä tuolla sivuilla katsomassa oman alueesi yhteystiedot ja soita ihmeessä heti kun vaan voit! Sieltä saat yksilölliset teille räätälöidyt ohjeet kotiunikoulun toteuttamiseen ja tilanteenne otetaan varmasti todesta. Neuvoloista ei välttämättä paljon apua ole.... Etkä todellakaan valita turhasta.
menee vähän niin kuin ap tuossa kuvaili. Meillä oli vauva-aika suht helppoa, silloin nukkui pitkiäkin pätkiä. Nyt keskivertoyönä herätään viisikin kertaa. Alan olla aika finito; vuorotyössä ollaan miehen kans kumpikin. meillä on jotenkin mennyt sihen, että se olen aina minä joka yöllä menee lohduttamaan. On meillä huudatettukin ja lääkärissä rampattu. Toista lasta meille ei taida tulla. Sen verran loppu olen...
Voimia Sinulle! Tilanteesi kuulostaa hurjalta ja kannattaa hätyyttää neuvolaa uudemman kerran jotta saat apua. Jos sinä ja miehesi olette päivät ihan umpiväsyneitä, ei ole ihme jos ei riitä energiaa
" täysipainoiseen läsnäoloon" . Ole tiukkana neuvolan kanssa, sillä ihan varmasti jossain on joku lasten uniasioista tietävä joka voi auttaa. On kaikille hyväksi jos perheen pieni tiikeri nukkuu yönsä hyvin.
Meillä on 1v9kk kaksospojat, jotka ovat nukkuneet koko ajan hyvin, omissa sängyissään omassa huoneessaan kahden viikon ikäisestä lähtien. Viime kesänä oli yöheräilyä kolmen-neljän aikoihin mutta sitä kesti vain pari viikkoa. Meillä on pimennysverhot ikkunoissa ja nukutusrutiinit on kopioitu suoraan Katja Rantalan unikouluvideoista. Pojat nukkuvat kuin tukit (useimmiten), ja minä siinä ohessa. Siitä huolimatta olen puhki päivän lopussa, joten en voi edes kuvitella, kuinka väsynyt ja puhki sinä mahdat olla. Pojat nukkuvat yöllä n. 11-12 tuntia (klo 19-7), päivällä pari tuntia (klo 12-14)
Voimahalaus :-), ja soita ensi töiksesi neuvolaan uudemman kerran!
Meidän neiti kans on nukkunut pienestä pitäen hirmu huonosti ja vielä pari-kolme kuukautta sitten heräilikin 3-5 kertaa yössä,mut kun otimme isomman peiton käyttöön,niin jo yötkin heti parani.Eli meillä ainakin huudettiin sitä kun peitto ei pysynyt päällä ja itse kun sitä ei viittity vetää päälle. :) .....sillon ei kyllä naurattanut....
Sitten meni aika kauan et ei herätty kertaakaan yössä,mut ku nyt ollaan oltu kuukausi ilman yö tuttia,niin yötkin vähän huononi.Nyt herää 1-2 kertaa yössä tai ei ollenkaan.
Eli kantsii kokeilla isompaa peittoa,jos teillä on käytössä pikku peitto joka ei pysy päällä.Se voi näköjään olla joskus näinki pienestä kiinni. :)
Luin kirjoituksesi, kuulostikin kovin tutulta, meillä lähes samanlaista. Tyttö synt. 18.5.04. Koliikki vaivat alkoivat n.4vkon iässä ja jatkuivat aina 6kk asti, jatkuvaa yö heräilyä. 6kk.n ikäisenä tulivat ensimmäiset hampaat ja taas sama rumba joka hieman rauhottui kesällä 05. Olin myös ottanut asian puheeksi nla:ssa, käskettiin viemään lapsi viikonlopuksi isovanhemmille.... tai unikouluun johon vaadittiin joku lastensuojeluviranomaisen tarkastus käynti, päätin heti että jos menee noin hankalaksi hoidan kyllä itse lapseni. Isovanhemmat olivat lähinnä sitä mieltä että ottavat lapsen kyllä kun nukkuu yöt, eli se siitä sitten. Nyt neiti siis 1.5v ja ajoittain levottomia öitä. ( juuri nyt taas 5 valvottua yötä takana, heräikee siis useita kertoja n.5). Taitaa taas tulla hampaita ja flunssaakin on. Täytyy vaan toivoa että alkaa hiljalleen helpottamaan. Aloitan itse työt 1/06, joten nukkuakkin pitäisi. Jaksamista sinulle.
Meillä tyttö 1,5v ja yöt on todella levottomia. Ne ovat olleet sitä vaihtelevasti alusta asti, välillä menee joku kk rauhallisstikin. Nyt on taas hurjan levoton vaihe menossa, ajattelen sen liittyvän hurjaan psyko- motoriseen kehitysvaiheeseen ja meillä esim on tytöllä herännyt jo mileikuvituskin, ja monet asiat ovat pelottavia päivällä, ja leikit ovat hurjan mielikuvituksekkaita. Se varmaan tulee uniinkin. Itse nukun perhepedissä, mies opiskelee toisella paikkakunnalla eikä minulla ole ketään lomittajaa. Yritän ajatella päivä kerrallaan, ja väliin aina mahtuu hyvin nukuttujakin öitä. Voimia sinulle ja muille asian kanssa kituville! Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu!
Laitettiin nukkumaan, suukotettiin ja lähdettiin huoneesta. Takaisin mentiin vasta 20 minuutin päästä ellei ollu nukahtanu vaikka kuinka huusi. Tietty jos lapsi kaatuisi tms niin sitten... Tätä jatkettiin pari yötä ja nyt nukkuu hyvin ja nukahtaa itsekseen, ei heräile yöllä..
Mulla on juuri 2v.täyttävä neiti, joka menee illalla nukkumaan n.20 yhdessä vuotta vanhemman siskonsa kanssa. Aamulla herää vaihtelevati n.6-6.30. Koskaan ei oo aamulla nukkunu juuri pitempään, vaikka jossain vaiheessa nukkumaan menikin yhdeksän maissa...
Päiväunia nukkuu yhdestä kahteen tuntiin.n.13-15. Joskus heräilee yöllä ja tosi harvoin tarvii ottaa viereen asti.Neiti nukkunu pari kuukautta omassa huoneessa, samoin hänen siskonsa.
Aika hurjalta kuulostaa tuollainen heräilytahti! Ei ihme, että olette väsyneitä.
Meillä on 1v10kk tyttö, joka on nyt viimeisen 2-3kk aikana alkanut nukkua kokonaisia öitä, kun jätettiin vesipullo pois. Imetin 1v2kk, joten siihen asti heräiltiin joka ikinen yö 1-5 kertaa, mutta syynä oli se, ettei tyty osannut havahduttuaan nukahtaa ilman tissiä. Kun lopetin imetyksen, niin tyty heräili ja annoin vesipulloa/nostin tytyä väliimme nukkumaan. Toisinaan tyty heräili 1-3 kertaa, toisinaan vain kerran. Mutta aivan selvästi ainakin meillä uni paranee, kun palvelut vähenee (voi olla tietenkin ikään liittyvää kypsymistäkin osittain). Eli näin jälkiviisaana tuo vesipullottelu yöllä oli turhaa...
Jos tyty nykyisin herää, annan hänen äännellä sängyssään,ja jos alkaa itkeä suoraa huutoa, niin nostan tytyn meidän väliin, mutta kun tyty nukahtaa, niin nostan hänet takaisin pinnikseen, koska siten sekä tyty että me vanhemmat nukutaan parhaiten.
Eli en osaa muuta neuvoa sanoa kuin että jos esim. korvatulehdukset ym. on suljettu pois, niin karu linja yöllä: ei valoja, vähän puhetta ja huono palvelu. Meillä ainakin orjallinen päivärutiinista kiinnipitäminen takaa paremmat unet.
otan sanani takaisin, en valita enään.
meillä poika on kyllä aikaisemmin nukkunut tosi huonosti. saman kuuloisesti kun teilläkin on heräillyt. tiedän tunteen että voi olla poikki, meillä ei kestänyt kyllä kovin kauaa heräily.
syy meillä löytyi ruoka-aine allergioista. sopimaton ruoka-aine teki masun kipeäksi ja häiritsi yö unia.
allergioiden vuoksi pojan ruokavalio on sen verran suppea vielä että herää aamuyöstä itkemään nälkäänsä. siksi olemme maitoa antaneet.
vielä kun on ollut suht huono syömään niin sekin lisää nälkää heti aamusta/aamuyöstä.
suuri voima hali!!!
Poika täyttää kohta 2v eikä ole kyllä eläissään nukkunut kuin max.2 yötä heräämättä!
" Parhaimpina" öinä heräilee " vain" n.5 krt ja huonoimpina öinä tuntuu että heräilee koko ajan;(
Tuntuu siltä että KAIKKI mahdollinen on kokeiltu.
Paras vaihtoehto on tällä hetkellä että nukkuu vieressäni.
POika menee illalla nukkumaan viim.20.30 ja aamulla ollaan ylhäällä jo 6.00, joskus aikaisemminkin.
Päikkäreitä nukkuu n.1-2h.
Päivärytmi on kauan ollut sama,ulkoilee paljon,syö hyvin. Lääkäri on todennut, ettei fyysistä vikaa ole, ei allergioita tms.
Neuvolan täti nosti jo kädet pystyyn todeten että poika on vaan huono nukkumaan...siihen siis on tyydyttävä.
Unikoulua ei edes ehdottanut, ja meidänkin poika on tosi herkkä luonteeltaan(ja vilkas!!)niin tuskimpa sinne veisinkään, olen kuullut " kauhujuttuja" (eivät välttämättä kuitenkaan pidä paikkaansa)siitä.
Olen nyt kesästä asti ollut vuorotyössä, mummi hoitaa poikaa.
Olen välillä NIIN väsynyt, etten tiedä oikein onko yö vai päivä..;(
Helpottaa tietää etten ole " turhan rutisija" koska näyttäisi että on meitä muitakin joiden lapset eivät vaan nuku!!
Joku mainitsi jotain jostain unikouluvideosta..??Mistä saa ja minkä niminen?Uteliaisuuttani voisin jopa ko. videon katsoa koska KAIKKI mahdollinen apu/neuvot ovat tervetulleita!!
Pahempaan suuntaan kun EI voi enää mennä..
jaksamisia kaikille sieluntovereille..