TS: Päivähoitolapsille halutaan lakiin perustuva lomaoikeus
http://www.hs.fi/kotimaa/TS+P%C3%A4iv%C3%A4hoitolapsille+halutaan+lakii…
Lounais-Suomessa on kymmenittäin lapsia, joilla ei ole ainuttakaan lomaviikkoa koko vuonna. Tällaisten lasten vanhemmat tuovat lapset hoitoon omana loma-aikanaan, asiaa selvittänyt Turun Sanomat kertoo.
Lehden mukaan subjektiivinen päivähoito-oikeus on saanut osan vanhemmista viemään lapsensa hoitoon myös lomansa aikana.
Jotkut kunnat ovat ryhtyneet ehkäisemään ongelmaa. Ne myöntävät vanhemmille maksuttomia päivähoitokuukausia lapsen kanssa yhdessä vietettyjen lomien vastikkeeksi.
Eräissä kunnissa on ryhdytty myös kovempiin toimiin. Esimerkiksi Urjalassa viranomaiset pakottivat yrittäjän viettämään lomaa omien lapsiensa kanssa.
Nyt myös lakiin halutaan kirjata lomaoikeus päivähoidossa oleville lapsille. Liikkeellä on huittisilainen kaupunginvaltuutettu Reijo Lintunen.
Hän toivoo tukea lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aulalta.
Turun Sanomien mukaan hoitajat näkevät lapsissa lomattomuudesta aiheutuvan väsymyksen.
"Jatkuva päivähoito ilman lomia ei ole perusteltua koskaan eikä mistään syystä. Suuressa ryhmässä, melussa ja hälyssä oleminen rasittaa lasta, Naantalin varhaiskasvatuksen johtaja Anne Järvinen sanoo.
Poikkeuksen tekevät lastensuojelulliset perusteet. Lapsi voi olla päivähoidossa, jos hänen katsotaan olevan siellä paremmassa turvassa kuin kotonaan.
Kommentit (7)
Miten vanhemmat voi olla näin itsekkäitä nykyisin?
Sorry. En hiffannut. Avausten otsikointi ei johtanut mua jäljille.
t:ap
Päiväkodissa oppivat pukemisen, puhumisen, potalla käymisen, syömisen, kirjaimet ja numerot. Itse kun tuskailin aikoinaan kotiäitinä, miten vaikeaa kun lapsi ei opi vaipoista pois. Niin kaveri ei ymmärtänyt, hänen lapsensa kun oppi kaiken ihan tosta vaan ilman mitään opettamista. Itse vietti pari tuntia illasta lapsen kanssa ja helppoa kuulemma oli. Viikonloput oli mummo auttamassa.
toi lapsen polkupyörän päiväkotiin ja pyysi, että lapsi opetetaan ajamaan ilman apupyöriä. Ei kuulemma ollut itsellä aikaa eikä haluja opettaa. Lapsi oli eskarilainen. t. lh Vantaalta
Vaikka 5 viikkoa pakkolomaa lapselle vuodessa.
Vaikka 5 viikkoa pakkolomaa lapselle vuodessa.
mulla ei ole itsellänikään noin paljoa lomaa... vaikka lapsi on toki lomalla aina yhdessä ja saa onneksi pitää mummon kanssa lisälomia. Kaikilla ei kuitenkaan ole niitä mummoja.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1552581/miten_voi_ol…