Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä " pitäisi" osata riisua/pukea itse?

13.11.2005 |

Hei!

Lueskelin tuota " jokin vaihe?" -viestiketjua ja huomasin, että siinä kirjoittavien alle kaksivuotiaat osasivat jo riisua itse kaikki vaatteensa...

meillä poika, iältään 2v1kk, ei osaa vielä riisua kuin sukat, housut saa kyllä alas, mutta ei sitten lahkeita pois jaloista. Saappaat osaa pukea itse, ei muuta.

Ollaanko meillä siis auttamattomasti jäljessä tämän asian kanssa ja pitäisikö riisumista/pukemista alkaa treenaamaan? Poika vielä kotihoidossa ja äidillä siis aikaa riisua ja pukea, kun vain yksi lapsi " paapottavana" :).

Miten muilla omatoimisuus vaatteiden kanssa?

-Cityäippä-

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma poika on kohta 2,5 v ja vasta pari kuukautta sitten alettiin harjoittelemaan pukemista ja riisumista. Nyt poika osaa riisua melkein kaikki ulkovaatteet itse ja sisävaatteista kalsarit, housut ja sukat. Pukea osaa kalsarit, löysähköt housut, hatut ja jotkut kengät. Ois mielenkiintoista tietää, miten hyvin poika pukisi, jos olisi päiväkodissa. Me alettiin harjoittelemaan tota pukemista lähinnä siksi, että meille on tulossa talvella vauva ja haluaisin, että poika osaa silloin pukea (vaikkei silloin varmaan suostukaan pukemaan).

Vierailija
2/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisuu itse sukat, housut, kalsarit ja takin, pukee itse kalsarit ja housut. Ei minusta kaksivuotiaan vielä " tarvi" osata kaikkea riisua ja pukea, meillä ainakin kaksivuotislääkärissä kysytään osaako lapsi riisua itse yhden vaatekappaleen ja vaikka ei osaisi niin lääkärin mielestä on täysin normaalia.

Luulen muuten että päiväkodissa olevat oppivatkin paljon aikasemmin (tämänkin) koska heillä on siellä niin monta esimerkkiä ja motivaatio toinen (ja koska hoitajat eivät varmaan ihan hetkessä ehdi kaikkia auttamaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää nyt 2 v 9 kk on vasta pari kuukautta sitten oppinut itse pukemaan ja riisumaan. Ja tämäkin on opittu päivähoitopaikassa, kun muutkin lapset pukevat itse. Kotona poika heittäytyy mielellään laiskaksi/taitamattomaksi ja odottaa hänet puettavan. Olen jostakin kuullut, että pojat ovat muutenkin usein vähän hitaampia riisumisen-/pukemisenoppijoita.

Vierailija
4/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on nyt 2,5 - vuotta eikä pue eikä riisu mitään itse. Jos oikein yllyttää osaa ottaa housut pois jalasta ja lähes laittaa ne takaisin. Saappaat saa jalkaan. Ei ole ollenkaan kiinnostunut asiasta. Ei ole tosin itsekään oltu kovin aktiivisia asian kanssa. Ois se kyllä kiva jos olis vähän oma-aloitteisempi...

Vierailija
5/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä osaa pukea vielä itse. Toki jotain osaa, mutta tarttee vielä kovasti apuja.

Vierailija
6/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse osaa pukea paidan (ja nepparit,ei nappeja),hanskat ja lakin,housut menee jalkaan,mutta ei aina oikein päin. Siinä se.

Vierailija
7/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa kaikki sisävaatteet pois.. myös housuvaipan.. Saappaat (kuomat ja kumi) saa jalkaan.. On kyllä oppinut kaikki ihan hirveän nopesti, neuvolan mukaan on jo parivuotiaan tasollamuutenkin, juuri puhe ja nuo asiat.. Mutta sitten taas lähipiirissä on paljon vanhempia jotka eivät ota itse melkein mitään pois.. Luulisin (kun joku laittoi että pk:ssa melkein kaikki riisui ja puki itse) että pk:ssa melkein " pakko" oppia itse sekä pukemaan, että riisumaan, eihän siellä tädit ehdi.. Minun käsitykseni siis asiasta..

Vierailija
8/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v 7 kk osaa riisua housut sekä takin jos vetskarin kanssa autetaan, kumisaappaat ja sandaalit (ja tietenkin sukat, pipon ja hanskat - nuohan ovat jokaisen vauvan ensimmäisiä taitoja ;-). Osaa suunnilleen pukea housut ja saappaat/sandaalit.

Hoitopaikassa sanovat, että poikaa pitäisi kannustaa oma-aloitteisuuteen. On kuulemma jäljessä ikäisiään tässä suhteessa. Vaan helpommin sanottu kuin tehty: kun lapsi ei osoita kovin suurta kiinnostusta asiaan, niin eipä häntä siihen voi oikein pakottaakaan. Tietenkin onnistunutta suoritusta tai aktiivista yritystä pitää kehua, mutta jos itse pukeminen tai riisuminen on vastentahtoista, homma menee helposti valtataisteluksi (vrt. pottailu, jossa myöskään pakottaminen ei ole hyväksi). Jos parin kehotuksen jälkeen ei mitään tapahdu, ryhdyn toimeen itse enkä ala jankkaamaan turhaan.

Tällä hetkellä lapsellani ei tunnu olevan tässä suhteessa kovin suurta tarvetta päteä aikuisten silmissä (= " olla iso" ) enkä haluakaan, että hän luulisi rakkauteni ja hyväksyntäni riippuvan hänen teoistaan tai taidoistaan. Uskoisin, että sitten kun tahtoa alkaa vihdoin löytyä, taidon oppii aika nopeasti suuremmin harjoittelematta, sillä motoriset valmiudet alkavat olla olemassa.

Monessa muussa suhteessa (esim. syöminen) lapseni toimii paljon omatoimisemmin hoitopaikassa kuin kotona, jossa hän välillä tuntuu passauttavan itseään.

Vierailija
9/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meillä kyllä osata kaikkia vaatteita riisua.

Takin, villapaidan, haalarin ym. saat pois päältä, jos vetoketjun avaa joku muu. Housut (ja haalarit) saa nilkkoihin asti, mutta ei lahkeista pois ellei ole tosi löysät housut (samoin riisuu vaipan, mutta se jää kanssa nilkkoihin yleensä).

Kypärämyssyn, pipon (nauhallisenkin), hanskat saa pois helposti, sukat myös. Paidan riisuu sen jälkeen pään yli jos joku ottaa ensin kädet " vapaaksi" .

Ja mitään ei osaa pukea itse päälleen. Tai no kengät saa jalkaan, yleensä vääriin jalkoihin. Ja paitaa yrittää kovasti saada päälle. Samoin hanskoja. Ei ku, saahan poika pipon päähän oikeastikin! Haalaria on yritetty opetella eli poika istumaan haalarin päälle ja koittaa laittaa jalat sinne. Pienellä avustuksella onnistuukin ja sitten kädet...

Vierailija
10/11 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa sanoa, minkä ikäisenä lapsen pitäisi itse osata pukea ja riisua, mutta kyllä 2-vuotiaana sitä soisi jo alkaa harjoittelemaan. Meidän 2v8kk on nyt vasta parin kuukauden ajan ollut kiinnostunut itse pukemaan ja riisumaan. Siihen asti ainoa mitä riisui oli sukat ja käsineet + päähineen. Nyt osaa pukea kyllä itse sisävaatteet, mutta ei aina viitsi.. Kannustan kyllä aina siihen. Ulkovaatteiden kanssa on vielä tekeminen, yritystä onneksi aina silloin tällöin löytyy :) Tuskin tuota nyt lopun ikäänsä tarvii pukea ;)

Eipä teillä mun mielestä mitenkään auttamattomasti jäljessä olla! Kannustusta vaan siihen omatoimisuuteen! Sitä täällä itsekin yritetään. Eipä siihen oikein muukaan auta :)

Vierailija
11/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mukava lukea miten teillä muilla nämä pukeutumis/riisumisasiat sujuvat :). Moi, Eltsun_mami -vilkuttaa-.

Olen itsekin sitä mieltä, että päiväkotilapset edistyvät luultavammin nopeammin näissä arjen pikku askareiden hallinnassa juuri esimerkin ja " passaajan" puutteen voimalla.

Meilläkin on tuo päiväkodin aloitus ohjelmassa ensi vuoden alussa ja siksi näiden taitojen hallintaiän perään kyselinkin :). Poika kun vielä on ikäisekseen tosi pitkä (menisi hyvin reilu 3-vuotiaasta), niin saattaa antaa itsestään " tahvon" vaikutelman... pitäisiköhän tehdä kaverille paita, jossa lukee, että olen vasta 2-v. ;).

Olemmekin jo yrittäneet poikaa kannustaa omatoimisuuteen asian tiimoilta, mutta totta on, kuten joku vastaajista mainitsikin, ettei pakottamalla touhusta mitään tule. Ehkäpä se pk:kin vähän edesauttaa asiaa...

Iloisia päiviä kaikille!

-Cityäippä-