Vaihdevuosista kärsiviä? Mahtaako olla ketään sen ikäisiä paikalla?
Olisi semmonen kysymys, että miten se homma oikein etenee? Mitä tahtuu ensin, mitä sitten jne. Kiva jos viitsit itse kertoa jos et, kiva jos tiedät sivun missä kerrotaan tarkemmin.
Ongelmani lähinnä on se, että tahtoisin tietää kuinka lähellä kuukautisten loppuminen on kun kuukautiskierto on huomattavasti lyhentynyt.
Kommentit (25)
Nyt ekaa kertaa elämässä oli vain 16vrk väliä menkoissa ja oon miettinyt, että olisko vaihdevuodet alkamassa vai onko vaan jotain hormonaalista.
oletko lapseton? tai saanut lapsesi tosi nuorena? minkäikäienä äidilläsi alkoi menopaussi?
Ja olen helisemässä sen kanssa. En jaksa koko ajan olla vuotovaivainen ja pahalla tuulella. Kai mun pitää mennä lääkäriin tämän kanssa. Olisin vaan toivonut, että kuukautiset nyt kohta jo loppuisivat lopultakin!!!!!!
enkä tiedä äitini menopaussista. ap
kuukautisista tietoakaan t. hormonikierukkainen 49 v
Olenkin miettinyt, että mistä edes tiedän, kun vaihdevuodet alkavat. Vai onko se sellainen juttu, jota ei voi olla huomaamatta? Jos on hormonikierukka, niin mitä oireita voisi tulla, kun kuukautisiakaan ei ole?
Mutta ei mulla ole vielä tietoa vaihdevuosivaivoista tai kuukautisten loppumisesta. Mulla on nyt 20 vuotta ollut säännöllinen 23 vrk:n kierto. Noin lyhyeksi se muuttui toisen lapsen synnyttyä. Sen jälkeen olen saanut vielä kolme lasta, nuorimmaisen 42-vuotiaana. Ikää mulla on pian 52 vuotta.
kävin labratesteissä jossa todennettiin että vaihdevuodet on alkaneet, otin hormonilääkityksen ja lopetin sen kesken kiun painoa tuli lisää 5 kg. Otin tilalle luonnonhormonia josta ei ole mitään apua ;(
Menen tänään ostamaan paketin Femostonia, alan maanantaina ottamaan niitä.
Voi määrittää hormonaalisen tilan. Sen perusteelle lääkäri tietää, mitä hormonia puuttuu. Olen 51 ,kuukautisia ei ole ollut vuoteen. Kuumia aaltoja on alkanut olla. Ne eivät mua haittaa, kun olen aina palellut. Limakalvot kuivuvat, joten liukkaria kuluu.
Hän luuli olevansa raskaana, mutta ne olikin vaihdevuodet! Ja hän oli silloin 39 v.
Itselläni täytettyäni 40 v kuukautiset muuttuivat todella runsaiksi ja kierto lyheni 28 päivästä 21:een. Sitten aloin karppaamaan ja sen sivuvaikutuksena tapahtui jotain, kierto palautui normaaliksi ja kuukautiset suorastaan niukoiksi, vaikka mulla on ollut nuoresta asti runsaat. Saa nähdä onko vaikutus pysyvä. Karppaus vissiin vaikuttaa todella hormoneihin, moni nainen on sanonut niin. Sen huomaa jo siitäkin, että halut on voimistuneet todella paljon, en muutakaan syytä keksi. No, mies on ainaki iloinen :D
Minulla alkoivat kuumat aallot 45vuotiaana,kaulassa kamala hiki ja otsassa myös-enimmäkseen illalla kun olin jo rentoutunut. Joskus myös töissä ja laitoin stressin piikkiin.Puoli vuotta kärsittyäni alkoi tulla sellaisia käsittämättömiä tunteenpurkauksia,tuntui että olisi murrosiässä taas.Kävin omalla lääkärilläni ja hän lähetti verikokeeseen, tämä täytyy ottaa aamuisin jolloin hormonitaso on korkeimmillaan.Sieltä sitten tuli tulokset: sinulla on vaihdevuodet ja sain activelle lääkkeet. Söin näitä 2 vuotta, kunnes halusin lopettaa ne painon nousun vuoksi(15kg).Pelotti että tunteet taas nousevat pintaan,mutta pari kuukautta on nyt mennyt, lievempiä kuumia aaltoja, mutta ei enää niin pahoja kuin oli aiemmin. Kesällä oli jotain pientä tiputteluja jonka yhteydessä kävin gynekologilla ja hän vain sanoi ettei ole enää munasoluja&kaikki on kunnossa. Papa oli puhdas ja tiputtelukin loppui.Nyt mietin mistä tietää että vaihdevuodet on loppu, koska ei ole mitään limakalvojen kuivumista tms. Äitini sanoi että se vaiva tulee vähän myöhemmin.
Hän luuli olevansa raskaana, mutta ne olikin vaihdevuodet! Ja hän oli silloin 39 v.
Itselläni täytettyäni 40 v kuukautiset muuttuivat todella runsaiksi ja kierto lyheni 28 päivästä 21:een. Sitten aloin karppaamaan ja sen sivuvaikutuksena tapahtui jotain, kierto palautui normaaliksi ja kuukautiset suorastaan niukoiksi, vaikka mulla on ollut nuoresta asti runsaat. Saa nähdä onko vaikutus pysyvä. Karppaus vissiin vaikuttaa todella hormoneihin, moni nainen on sanonut niin. Sen huomaa jo siitäkin, että halut on voimistuneet todella paljon, en muutakaan syytä keksi. No, mies on ainaki iloinen :D
Niin, sellainen erikoinen juttu vielä.Kärsin murrosikäisenä atooppisesta ihosta, kädet märki. Poikani kärsi murrosikäisenä samasta vieasta, paitsi kohteena oli jalat eli nimellä hikiurtikaria. No tämä sama atopia alkoi myös samaan aikaan kuin vaihdevuodet. Käsi oli täynnä haavoja, kutisi,mutta nyt siis pikkuhiljaa parantunut. Oli pahana myös kasvoissa, kun hikoili niin heti tuli punaisia läiskiä kasvoihin ja kaulalle.
Kierto on lyhentynyt sinne 21 päivään, ja vuoto on karmean runsasta. Lueskelin sitten jostain, että muutoksia voi olla jo vuosikausia ennen loppumista, joten ei kai se kovin nurkilla vielä ole.. t.41v
Kierto on lyhentynyt sinne 21 päivään, ja vuoto on karmean runsasta. Lueskelin sitten jostain, että muutoksia voi olla jo vuosikausia ennen loppumista, joten ei kai se kovin nurkilla vielä ole.. t.41v
Että jatkuuko tämä kuinkakin monta vuotta. Ei tulisi kyllä menkkoja ikävä. Joutaisi hyvin loppua jo.
Vaihdevuosien alkaminen todettu labrakokeella marraskuussa 2010.
Oli muutamana yönä hikikohtauksia; yöpaita ja lakanat piti vaihtaa, koska olivat ihan läpimärät.
Kuukautiskierto edelleen 28 päivää mutta vuosi sitten joudin siirtymään minitamppoonien käyttön; regular alkoi tuntua jopa kipeältä vaihdettaessa, koska vuotoa sen verran vähän.
Nyt on viimeiset puolivuotta ollut havaittavissa ihon kuivumista eritoten kasvoissa ja käsissä.
Minulla ei ole mitään lääkityksiä tms, koska oloni on aivan loistava.
kuukautiskierto on vaan lyhentynyt ja vuoto runsastunut, ei muuta.
kun täytin 48v. Seuraavat tuli puolen vuoden kuluttua ja taas seuraavat vuoden kuluttua. Siitä 8kk kuluttua tuli 3x normaalilla kierrolla ja tuosta on nyt tasan vuosi.
Kuumia aaltoja on ollut välillä enemmän välillä vähemmän, erityisesti öisin. Välillä heittelen yöllä peittoa ja vaatteita pois, kohta palelen ja kerään kaikki takaisin. Päivisin vain n vuosi sitten oli pidempi jakso että niitä oli. Kukaan töissä ei huomannut, kipaisin veskiin ja paidanhelmaa leyhytellen meni ohi:D
Lääkkeitä en ole syönyt enkä tule tarvitsemaankaan, tästä olen tyytyväinen.
51v
Niin, sellainen erikoinen juttu vielä.Kärsin murrosikäisenä atooppisesta ihosta, kädet märki. Poikani kärsi murrosikäisenä samasta vieasta, paitsi kohteena oli jalat eli nimellä hikiurtikaria. No tämä sama atopia alkoi myös samaan aikaan kuin vaihdevuodet. Käsi oli täynnä haavoja, kutisi,mutta nyt siis pikkuhiljaa parantunut. Oli pahana myös kasvoissa, kun hikoili niin heti tuli punaisia läiskiä kasvoihin ja kaulalle.
Minulla kuukautiskierto lyheni jo varmaan viisi vuotta sitten, on edelleen säännöllinen vaikka ikää on jo 53 v. Muita oireita ei juurikaan, öisin välillä hikoiluttaa. Joskus tuntui limakalvojen kuivumista, johon käytin emätinpuikkoja, mutta sekin vaiva meni sitten ohi. Yksi tuttu kertoi, että fyysisiä oireita ei ollut juurikaan, mutta koko ajan itketti.
kuukautisista tietoakaan
t. hormonikierukkainen 49 v